Rollspelskartor är för kompletta!

Den här poängen kanske har gjorts förut i tråden, men jag orkar inte läsa alltihop.

För mig var det en befrielse när jag beslöt att alla kartor jag har över en medeltida spelvärld finns i spelvärlden och alltså är mer eller mindre opålitliga. Med det synsättet finns det ingen tillförlitlig karta över huvud taget, vare sig framför eller bakom spelledarskärmen. Låt oss minnas att för Sveriges del ritas de första kartorna (som är asdåliga) först på 1500-talet. I en 1400-talskampanj kan helt enkelt inte spelarna få se någon karta.

Jag har inte samma synsätt på byggnadsritningar: som spelledare behöver jag kunna svara på om det finns en dörr i norra väggen eller ej. Men låt oss komma ihåg att en av den svenska rollspelshobbyns grundtexter, det annars genuint usla "Sarkath Hans gravvalv", faktiskt innehåller en otillförlitlig dungeon-ritning som spelarna får i öppningsscenen. På samma sätt som sedan Marsklandet har en otillförlitlig karta över ett floddelta.
 
jag har över en medeltida spelvärld finns i spelvärlden och alltså är mer eller mindre opålitliga.
Tog samma beslut av liknande anledning.

Konstruktionsritningar, platsöversikter och vybilder är liksom inget problem. Det är lite som att använda en illustration istället för en längre text för något man förväntas kunna överblicka.
 
Men låt oss komma ihåg att en av den svenska rollspelshobbyns grundtexter, det annars genuint usla "Sarkath Hans gravvalv", faktiskt innehåller en otillförlitlig dungeon-ritning som spelarna får i öppningsscenen.
Som översättare av sagda äventyr, förundras jag alltid över varför det anses "genuint uselt" (för sin tid). Men det tarvar kanske sin egen tråd... så här är den.
 
Last edited:
Gammal tråd, men en tanke jag inte tror kom upp när vi diskuterade detta är att kartor "låser" världen.

Jag gillar verkligen kartor, men det har hänt flera gånger att jag senare kommit på en bra idé som inte funkat med den kartan. Det har resulterat i många nya versioner av världarna vilket är lite jobbigt både för mig som SL och för spelarna.

Det jag gjort nu är att ha gått över till en söndersplittrad värld som helt enkelt finns många olika versioner och tidslinjer. Det löser både ursprungsproblemet i tråden, dvs att kartor är för kompletta och problemet med nya versioner. Dessutom har det skapat intressanta äventyr där man rör sig mellan spillrorna. Äventyrarna kan då besöka flera versioner av "samma" stad (dvs staden fanns redan före splittringen, men har gått olika vägar efter det).
 
Gammal tråd, men en tanke jag inte tror kom upp när vi diskuterade detta är att kartor "låser" världen.

Jag gillar verkligen kartor, men det har hänt flera gånger att jag senare kommit på en bra idé som inte funkat med den kartan. Det har resulterat i många nya versioner av världarna vilket är lite jobbigt både för mig som SL och för spelarna.
Det här var något jag tänkte på redan i den grå forntiden när vi spelade Drakar och Demoner i Ereb Altor. Ganska snart efter Ereb Altor-boxen kom modulen Monturerna, och sedan Härskarserien. Båda utspelar sig på ögrupper som ligger vid Ereb Altor, men inte nämns någonstans i det tidigare materialet. Uppenbarligen har författarnas idéer inte passat i något av de existerande länderna och de har blivit tvungna att trolla fram nya länder istället. Så kan det gå när man ritar en världskarta.
 
Det här var något jag tänkte på redan i den grå forntiden när vi spelade Drakar och Demoner i Ereb Altor. Ganska snart efter Ereb Altor-boxen kom modulen Monturerna, och sedan Härskarserien. Båda utspelar sig på ögrupper som ligger vid Ereb Altor, men inte nämns någonstans i det tidigare materialet. Uppenbarligen har författarnas idéer inte passat i något av de existerande länderna och de har blivit tvungna att trolla fram nya länder istället. Så kan det gå när man ritar en världskarta.
Alternativt läste inte författarna Ereb Altor och brydde sig om kartan. Jag menar, det tycks gå alldeles utmärkt att förlägga sina historier i, säg, Sverige eller USA utan att man behöver trolla fram nya länder för 99% av alla berättelser som finns.

I den grå forntiden kunde jag inte för mitt liv förstå varför man inte kunde använda den befintliga spelvärlden.
 
Back
Top