Nekromanti Rollspelskampanj för småttingar?

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Skippa filosofin, men använd inte bara slagsmål

Uuuh, jag vet inte om jag orkar en till öppen kampanj, med tanke på huret ljummen den förra kändes. Jaja, här så är ju all öppenhet självpåtagen, så att säga.

Men jag hade tänkt mig att på slutet ska det visa sig att allt kontrollerades av den nemisistiska mörkeralven. Gärna för ett "gott" syfte trots allt. ("Planen för att utrota människorna i dalen var nödvändig för att inte mörkeralverna, som tagit vara på hundratals år med glömd kunskap, skulle utrotas av människorna..") Nackdelen med dom mixade fraktionerna är ju att dom inte kan knutas till samma person lika lätt som en serie "bråk" kan.
Vi får se..
 

Serge

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
24
Location
Hässleholm, Skåne
hackanslash är det tråkigaste som finns, i gamla mutant var det kul att slåss för där hette man saker som Laser Lasse men i alla andra rollspel är strider bara tråkiga (de tar alldeles för lång tid), handlingen och intrigen är det viktigaste i ett rollspel.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: fil o flingor eller fil o sofi?

"så jag vet allt att ni inte är en samling mordiska köttskallar allihopa."

Vill bara påpeka att det faktum att jag försvarar 14-åringar inte innebär att jag själv är 14 år. Jag har faktiskt uppnåt den respektabla åldern av 20 1/2 år. Så det så./images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag ber att få invända.

handlingen och intrigen är det viktigaste i ett rollspel.
Jag vågar påstå att det som är kul i ett rollspel är det viktigaste. Och eftersom den här gruppen inte skulle tycka att det var kul med en komplicerad intrig så är det inte det som JAG tänker satsa på. Eller ja, jag tänker ju satsa på en BRA intrig.. Men kul att spela.. :)

i gamla mutant var det kul att slåss för där hette man saker som Laser Lasse
Jag har bara spelat nya mutant, men jag hette inte Laser Lasse.. Är jag onormal? /images/icons/shocked.gif

men i alla andra rollspel är strider bara tråkiga (de tar alldeles för lång tid)
Får jag rekommendera Västmark? :)
http://www.foxtail.nu
Annars kan du ju testa friform. Juhooooo, Riiiiiiising! /images/icons/wink.gif
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Hahaha!

Jag erkänner. Det var under den perioden som många rollspelare genomgår då man vill förbättra reglerna och göra dem mer "realistiska".

Man bör dock betänka att reglerna ursprungligen gjordes utifrån D&D av 1974 års modell. Eftersom vi inte begrep mycket av de högst spartanska regler som fanns i originalet, skapade jag flitigt på skrivmaskinen under mina 10 månader i Boden. /images/icons/sick.gif

Eftersom vi återuppväckte (Undomsavdelningen) Göta Lejon i ungefär samma veva som jag började med D&D, blev D&D och MD&D en naturlig del av spelandet där.

Så småningom insåg jag att rollspel lätt koncentreras på det som reglerna behandlar noggrant. Om stridsreglerna är oerhört detaljerade blir strider automatiskt en stor del av spelet. I samband med att vi översatte D&D (Basic/Expert) till svenska (och senare AD&D 2nd edition) övergav jag MD&D. Med min skapelse ville inte dö - andra (främst Mikael Palo) förde den vidare.

Är det så här doktor Frankenstein kände sig?/images/icons/smile.gif

/Mikael
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Fjortonåringar...

[i...däremot är hack n´ slash något av det tråkigaste som finns[/i]
Håller med. Det kan fungera i PlayElf, men inte i ett seriöst rollspel. Inte i längden iallafall.

Daniel, också fjorton/images/icons/baby.gif.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Hahaha!

vad är md&d?

och varför skäms du över det? :gremlaugh: :D

chrull
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Fjortonåringar...

Måste överhuvudtaget säga att jag åtminstone var ganska mogen när jag var 14. Och vid 15 är man ju byxmyndig, så då måste man ha uppnått en viss grad av mogenhet..........Överhuvutaget tycker jag att dissa folk som har en annan ålder än en själv är lite omoget. Det finns skillnader, men dom är sällan så stora som man tror.(Om man nu inte pratar om personer som är så unga att dom är prepubertala, för det händer ganska mycket mentalt i puberteten.....)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
För att förtydliga då..

Jag skrev ju 13-14åringar, men dom flesta verkar utgå från 14-åringar. Det är alltså mest 13åringar, och kanske fler 12åringar än 14åringar..
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: fil o flingor eller fil o sofi?

Och jag var helt inne på rollspelande när jag var 14. Idag när jag spelar Dungeons & Dragons är det mindre rollspelande än då...............men det beror ju på att D&D är ett sånt spel också.......
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Hahaha!

"M" står för "Mikael" och det är samlingsnamnet på alla de regeländringar som jag gjorde på original-D&D under åren 1977-1980. Magisystemet är helt förändrat. Stridssystemet är baserat på tre olika slags Armor Class, sju olika kroppsdelar och något som liknar Star Wars Wound/Vitality istället för enkla hit points. Och så vidare. När det var som värst räckte det med två strider för att fylla en "rollspels"-helg... /images/icons/sick.gif

Jag skäms därför att jag idag tycker att den typen av "realistiska" regler är av ondo. Reglerna representerar en period av mitt rollspelande som jag önskar jag hade ägnat åt något mer utvecklande.

/Mikael
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Fjortonåringar...

"Och vid 15 är man ju byxmyndig, så då måste man ha uppnått en viss grad av mogenhet.........."

Måste man? Bara för att man har rätt att använda sin "utrustning" blir man inte automatisk en mogen och samvetsgill medborgare. Om det ändå vore så väl./images/icons/clever.gif
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Som vanligt har jag inte läst vad alla andra sagt, men jag tycker helt klart att du ska kombinera de båda två, så att själva kampanjen är lite koboldig, men att det även finns en mängd situationer där de möter intelligenta fiender, och fiender som inte bara går att döda hux flux av olika anledningar, och om de gör det ändå, så märker det att det inte var så smart (bybor som blir sura när folk kommer till deras by och krigar tex och vägrar erbjuda dem den proviant de behöver) eller liknande saker. Så introducera dem långsamt till att tänka, med vissa situationer där våld är bra, men också sådana att det inte är så lyckat.
 
Top