Nekromanti Rollspelskampanj för småttingar?

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tänkte starta en kampanj för att aktivera alla små ungar på vår spelklubb. Dom sitter bara tyst och stilla när dom får spela något utan en massa komplicerade regler. (Eller ja.. Tyst och stilla kanske är en överdrift..)

Dom är uppfödda på en modiferad version av AD&D, dom är 13-14 år. Vana vid inte allt för krångliga äventyr med mycket våld.

Jag har två idéer för en liten kampanj..
Antingen så kör jag en koboldnostalgisk halvepisk en med en nemesis i ett stort slott, som avslöjas allt eftersom.. Mycket våld och lättfattig underhållning, men jag ska använda alla SL-knep jag lärt mig under åren, men inte fått nya tillfällen att använda..
Eller så kör jag en kampanj där kidsen får börja ta ansvar för sina handlingar.. hehehe.. Dvs, intelligenta fiender, som dessutom inte är ansiktslösa, lågom dödligt våld osv..

Jag har svårt att välja. Vad tycker ni? Tips och synpunkter?
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tja, varför inte kombinera det hela, d.v.s. att fienderna blir intelligentare allteftersom, och att när de väl når fram till den påstått elake borgherren så visar det sig varför han har varit tvungen att agera som han har gjort, för att klara landet/riket har han tvingats offra en by, kanske den by därifrån de kommer, som kommer att brännas/vattentömmas eller något annat. Men det visar sig vara för resten av områdets bästa....
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Börja lite lätt med gammaldags koboldaction så som farmor brukade laga den. Smyg sedan in lite överraskningar och lite ansvarstagande. Om de nappar så är det bara att lägga till mer allvar och ansvarstagande. Om det märks att de börjar skruva på sig och tycker det är tråkigt så får du återgå till koboldaction. Men det är mycket möjligt att iallafall några av dem har tröttnat på att bara springa omkring och slakta fiender.
 

majorme

Veteran
Joined
3 Mar 2002
Messages
46
Location
Stockholm, Sollentuna, Trollskogen
Kombinera! Det är nyckelordet./images/icons/clever.gif Det gäller att tajma det hela rätt. Både och liksom, så att de inte blir uttråkade på något sätt. Helst ska det då vara spännande nästan hela tiden, men för det behöver det ju inte vara en massa slaktande och röjande. Eller hur?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Javisst!

Tack till Walium, Lynx och Majorme! Ni har ju så rätt, konstigt att jag inte tänkt på det.. Om jag blandar dom rätt så får jag min favoritmix: Äventyr med en filosofisk knorr!

Jag kan tänka mig nu hur dom stöter på orchbarnen efter att ha slaktat alla orchkrigarna.. MOAHAHAHAHAHAHA! :-D
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Javisst!

Hade svarat ungefär som walium om jag svarat men jag var för långsam....


Jag kan tänka mig nu hur dom stöter på orchbarnen efter att ha slaktat alla orchkrigarna..

Orchbarn? Har orcher barn? Jag trodde alla var vuxna män vars livsmål vara att gå ut och kriga med alver.../images/icons/smile.gif
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Dom är uppfödda på en modiferad version av AD&D

<hr></blockquote>


Låt mig gissa - de har spelat MD&D? /images/icons/blush.gif

/Mikael - som ibland önskar att han varit mindre flitig med skrivmaskinen på 70-talet
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Orchbarn (nåja, kanske lite OT)

Med tanke på att alla orcher är män är det inte så konstigt att de inte har några barn. Hur det fungerar i längden var länge ett mysterium, men den kände dokumentärfilmaren Peter Jackson lyckades alldeles nyligen fånga detta mirakel på film.

Upptäckten att orcher planteras av elaka trollkarlar slog den vetenskapliga världen med häpnad...

-JPS-
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Orchbarn (nåja, kanske lite OT)

"Upptäckten att orcher planteras av elaka trollkarlar slog den vetenskapliga världen med häpnad..."

Så orcher är egentligen växter?/images/icons/cool.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Orchbarn (nåja, kanske lite OT)

Så orcher är egentligen växter?

Inte nödvändigtvis. Man kan ju plantera andra saker också, även om de i allmänhet inte växer så bra. Och trollkarlar är trots allt kända för att fuska ibland, så de behöver kanske inte hålla så hårt på indelningen i ett växt- och ett djurrike. En trollkarl som behöver en armé att ta över världen med låter sig inte hindras av att han bara har en påse solrosfrön att utgå från.

-JPS-

'That corpse you planted last year in your garden,
'Has it begun to sprout? Will it bloom this year?
'Or has the sudden frost disturbed its bed?
'O keep the Dog far hence, that's friend to men,
'Or with his nails he'll dig it up again!

-T. S. Eliot, "The Waste Land" (lines 71-75)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Orchbarn (nåja, kanske lite OT)

"En trollkarl som behöver en armé att ta över världen med låter sig inte hindras av att han bara har en påse solrosfrön att utgå från."

Tja, jag hade nog ansett att det var ett ganska stort hinder. Men det beror så klart på hur pass mäktigt verktyg magi är i den värld man spelar i.
 

Steeltoe

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
48
Location
Lund
Använd dig av lite gråskalor, visst orcherna är onda eller rättare sagt de ogillar äventyrare som klampar omkring på deras område utan att förklara sig. Det kan visa sig att det inte är svårt att döda några av dem men att klara äventyret utan Orchstammens hjälp kan vara mycket klurigare.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Skippa filosofin, men använd inte bara slagsmål

Det är mitt råd.

Filosofi för fjortisar funkar inget vidare ändå. Förmodligen dödar de orchbarnen med samma glädje som de nedgjorde deras föräldrar på.

Nej, men sikta gärna på lite interna diskussioner i gruppen. Jag gillar lägen där rollpersonerna får träffa olika arbetsgivare som alla vill att rollpersonerna ska utföra olika jobb åt dem. De erbjuder sällan stålar, utan tar hellre och utpressar spelarna att göra så som de befaller. Till exempel:

Gangsterbossen Svarte Tveskägg:
Om en vecka kommer borgmästarens dotter att föras in i staden efter en mångårig utlandsresa. Svarte Tveskägg vill att spelarna kidnappar henne och tar henne till sitt gömställe i kloakerna. Han har en radda med superfarliga henchmen som skall bistå äventyrarna och hjälpa dem mot stadsvakten.

Underhuggaren Filuridas:
Han jobbar hos Svarte Tveskägg, men vill med spelarnas hjälp blåsa sin boss och komma undan med en fet belöning. Så fort hans medhjälpare är ute i stan och slåss mot stadsvakten bör äventyrarna ha läge att rusa in i gömstället och döda Svarte Tveskägg utan att någon hinner stoppa dem.

Hålögde Hazariel:
En mystisk man som hatar borgmästaren. Han vill anlita äventyrarna att lönnmörda dottern så fort hon kommer in i staden. Runt hennes hals har hon en mycket värdefull magisk artefakt i en guldkedja, och den vill Hazariel lägga beslag på.

Borgmästaren:
Under dagen då hans dotter skall komma in i staden så har en fånig kult planerat att hålla en karneval genom staden till Ormgudens ära. Då det skulle ge dålig publicitet åt staden vill han be äventyrarna att infiltrera rörelsen och sabotera deras planer så att de tvingas uppskjuta sitt firande till ett senare datum.

Otto von Drüberghurthe:
En otroligt fet man som leder Ormtillbedjarna. Deras inplanerade festival är bara en täckmantel för att, i uppståndelsen, få träffa borgmästarens dotter och räcka henne en lapp där de kan avslöja att hennes fader är en grym man som fängslat massor av oliktänkare under grymma former. Otto vill att äventyrarna skall försöka ta sig förbi borgmästardotterns livvakter och ge henne informationen utan att någon misstänker vad som skett. Dottern är en politiskt skicklig kvinna med gott samvete, och vore ypperlig att ha som kontaktperson innanför maktens murar, resonerar Otto.

Osv osv osv, genom att ge spelarna en djefla massa alternativ börjar de nog snart att fundera "kan vi inte blåsa dem allihop och tjäna fett med stålar?" och omedelbart har man lysande rollspel runt bordet!

Action, strider och så, det blir det garanterat under vägen, det viktiga är ju ändå hur de vill planera aktiviteterna när dottern skall föras in i staden. Det brukar iaf bli världens megakalibalik med uppretade arbetsgivare åt alla håll och kanter. Glöm inte bort underhuggarna! Det är nästan de som är viktigast, då det är dem som utgör störst fysiskt hot mot spelarna. Jag gillar att låta andra äventyrargrupper lägga sig i det hela också. Bara genom att träffa ett gäng fulla snubbar på en krog som skanderar "hey, igår fick vi världens jobb av en läskig snubbe som hette Hazariel. Vi har hur mycket pröjs som helst, men skulle behöve backup. Är ni intresserade?" så sätter man hela äventyret i ett nytt ljus. "Åh vaf, vi tänkte ju bara skita i den där Hazariel. Om de här clownerna tänker försöka döda henne kan det ju bli tufft att ge henne informationen som Otto gav oss. Vi skulle kunna låtsas hjälpa dem, men överrumpla dem tidigt under dagen och låsa in dem någonstans så de är ur vägen..." osv.

Det brukar underlätta om man som spelledare överdriver rätt mycket när man gestaltar arbetsgivarna till sådana här äventyr. Det är ju stor risk att de blandar ihop arbetsgivarna annars. Små skisser på hur de ser ut och vad de heter brukar vara bra hjälp också. Dela ut små lappar till spelarna så har de något att gå på. Jag gillar när det dessutom är mycket krångligare än vad det är i exemplet ovan, så då är det ännu viktigare.

Det här tycker jag är den absolut bästa standardformen av äventyr. Det slår dungeonbashing med hästlängder, det slår allt "äventyrande" i magiska skogar eller gamla ruiner. Det är typiskt Chronopia, men det borde funka i alla standardrollspel.

Nu har jag pladdrat tillräckligt. Nå, kör du såhär får du både action och rollspelsdiskuterande. Spelarna har överlägsen frihet och kan påverka handlingen hur mycket som helst. De kan lägga fram taktik efter förmåga och de kan intrigera och spela ut olika faktorer mot varandra. Kort sagt; det är skitbra. Så tycker jag du ska köra.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Skippa filosofin, men använd inte bara slagsmål

"Filosofi för fjortisar funkar inget vidare ändå. Förmodligen dödar de orchbarnen med samma glädje som de nedgjorde deras föräldrar på."

Vad är det jag läser? Är det inte lite att dra alla över en kam? Jag tror nog att de mycket väl skulle kunna funka om man bara styr upp det och agerar försiktigt. Visst låter dina förslag väldigt intressanta och tilltalande och de hade säkert tilltalat en del av oss "gamlingar" också. Men jag tycker ändå att det är fel att avfärda en mer "Filosofisk" aproach så kategoriskt.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Va, inga orchbarn? (inte bara OT)

Och jag som hunnit bli rätt fäst vid de små liven. Nåja, släng dem åt grisbjörnarna bara!

Ditt exempel (jag snor ett par av namnen, förresten. Kan vara bra att ha en Otto von Drübergurthe i reserv någon gång) innehåller ju en hel del av det som jag skulle kalla filosofi (etik, närmare bestämt). Man kan knappast basera ett spel eller ens ett äventyr på en filosofisk diskussion (fast i och för sig låter "Wittgenstein - the role playing game" inte så illa), men det går inte heller- åtminstone enligt min definition av filosofi - att lämna bort sådana aspekter helt och hållet.

Men det är kanske bäst om man låter dem komma naturligt - det finns filosofiska frågeställningar i äventyret eftersom spelarna tvingas välja om de vill döda borgmästarens dotter eller om de vill hjälpa henne, inte tvärtom (alltså "spelarna ska välja om de vill döda b:s dotter eller hjälpa henne eftersom det ska finnas filosofiska frågeställningar i det här äventyret". Det skulle antagligen misslyckas rejält)

Vad jag tror att jag menar är alltså något i den här stilen: det viktiga är att man gör ett bra äventyr, sen får spelarna spela det hela som de vill.

-JPS- är inte riktigt säker på om rubriken betyder "Inte bara OT, utan en del vettiga åsikter också" eller "Inte bara OT, utan ännu värre"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
fil o flingor eller fil o sofi?

Äh, jag ville egentligen inte hindra någon att spela med moraltårtiga äventyr, jag ville mest göra reklam för rollspel med vikten lagd på rollgestaltning än dungeoncrawling. Det mest äventyrliga jag kunde komma på var den gamla fina "Yoyimbo"-livvakten-intrigen.

Så om någon fjortis tog illa vid sig; mina mest ödmjuka ursäkter. Jag var själv en grymt etikfilosoferande yngling som fjortis, så jag vet allt att ni inte är en samling mordiska köttskallar allihopa.

What the world needs now...

/Rising
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Fjortonåringar...

... behöver inte alltid vara kobolder. Jag är fjorton. Men nu ska vi ju inte påstå att jag inre gillar action, däremot är hack'n'slash och kobloldism något av det tråkigaste som finns. Självklart finns det en stor majoritet fjortonåringar som som gillar banka-å-bunta-ihop rollspel men alla är inte så!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hahaha!

Ja, förutom några avbrott från min och min kompis Robins sida så har det nästan bara spelats MD&D på klubben. (Göta Lejon) Så det är du som har spawnat denna styggelse? Flääämt! (Nu fick jag en rätt bra idé till en rollspelskampanj.. /images/icons/wink.gif)
 
Top