Nekromanti Rollspelskafé

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,905
Location
The Culture
Re: Tjuvläsning

Å andra sidan så är inplastningen en garanti för att ingen varit och tummat i boken. Enligt mig är det inte helt oviktigt...
Därför tummar man i exemplaret som står ytterst och köper ett av dem som står bakom!

Men jag föredrar ett lätt tummat exemplar som jag fått titta i så jag vet vad jag får, framför ett inplastat.

/tobias
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Tjuvläsning

Det gör faktiskt inte jag. När jag köpte på mig Mutant-moduler på senaste LinCon plockade jag konsekvent det femte exemplaret (eller liknande) i högen. Järnringenfolket tittade konstigt på mig och påpekade att det är samma innehåll i alla. (Folk verkar ha en förkärlek för att påpeka sånt. Det har även hänt när jag köpt två ex av en viss modul.)

Således är jag inte heller helt förtjust i alla låta andra titta i mina böcker om jag inte vet om att de kan göra det utan att sätta märken i dem. Det ger ju ett lite ogint intryck kanske, men vad gör man?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Min tjej...

Nej det gjorde hon inte. Jag tror inte det skulle funka faktiskt. Tror kundkretsen är för liten. Jag skulle kanske göra en undersökning i närområden i skolor eller nåt för att se om det fanns en kundkrets. Men det är myvket pengar. Å andra sidan kan man ju inreda det stentufft så man får andra kunder också. Idén är ju inte omöjlig. Skulle kanske satsa på den om jag hade mer driv åt det hållet.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Fan också, Staffan!

Bokhandelskedjan WH Smith i Storbritannien har som policy att en anställd aldrig får avbryta en kund som håller i en bok, över huvud taget inte störa honom ens om han sätter sig och läser den. Sedan denna policy infördes har mängden sålda böcker ökat kraftigt.
En ypperlig policy. WH Smiths chefer verkar vara lyftkranar som vet var de har handduken.
 

Oddnic

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
69
Location
Bergeforsen
Jag har tänkt på samma sak.

Jag har tänkt på samma sak men alldrig formulerat tanken riktigt. Men efter att ha läst ditt inlägg idag har jag funderat en hel del på det och kommit fram till hur jag skulle lösa det hela:

Kaféet skulle vara mysigt och inbjudande med Fantasy-tema (inget överdrivet men ändå så att det lockar ett visst klientel). Alla Sagan om Ringen-fanatiker, Medeltidsfolk, live-are, magicknissar, rollspelare och fantasyläsare skulle komma i drivor.
Utanför den vanliga kaféverksamheten kunde man ha ett eller flera rum som kunde hyras ut till spelgrupper för en mindre penning. Undertiden man hyrde ett rum fick man billig påtår och rabatt på kakor och mackor. Hyran för ett sådant rum skulle kunna vara ca 100-200kr/timme. Rummen behöver endast utrustas med sunkiga fotöljer, soffor, mysbelysning och ljusstakar. På väggen kan en stor "SvartaTavlan" hängas upp med enkla magneter som kan symbolisera rollpersoner och den lede Fi.
Som extra scervis för de inhyrda spelarna, kan du ha en kopiator, billiga tärningar, skissblock, pennor och liknande som kan säljas. Du kan även hyra ut brädspel, overheadprojektor (för att projicera spelledarens kartor).
Varje rum bör även vara utrustade med högtalare och möjlighet för de inhyrda att använda en stereo med cd-växlare.

Så klart får ingen medhavd läsk eller mat ätas på platsen, detta bör kafféet stå för.
Möjlighet för att hyra rummen utöver kafféets vanliga öppettider bör också finnas men då krävs kontraktskrivning, ansvar för nycklar och liknande.

Jag tror att detta är en bra början till en rörelse som senare skulle kunna börja med försäljning av rollspelsprodukter, kanske begagnade rollspel?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Lämplig musik för premiärkvällen

Haha, helt suverän!

Jag är nog Norm, alltid sittande på samma stol hinkandes öl (kaffe?), eller postmästaren, som snackar en massa skit. =P
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Vi är nog många som har haft liknande ideer... Helt klart en trevlig ide är det iaf, starta upp den i Uppsala istället så kommer jag definitivt vara som stamkunden Norm. =]

Men rent realistiskt så är det nog svårt att få det att fungera. En bra ide att kunna sälja rollspel utan att ha det som enda inkomst, men frågan är om inte rollspelsklientelet ändå är för litet, och det kanske skulle skrämma bort vanligt folk.

Kanske lättare om man startar upp det som ett universitetsfik eller liknande, där det finns en större mängd människor som kanske spelar spel och där man kanske kan ordna lokaler till lite vettigare priser.

Fast jag skulle ändå väldigt gärna se det hända, det är ju en fantastiskt bra ide.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Kul ide, men...

I Stockholm finns det en hel bunt med kafeer som ligger i, eller i anslutning till, tidningsbutiker, designbutiker (!?) och liknande. Här i Uppsala har GAME samma ingång som ett fik. Nog borde det gå att kombinera saker i samma lokal...

Å på tal om det, jag kändde en som hade en kopieringsfirma i samma lokal som en fisketillbehörsbutik (eller vad det nu var, skumt var det i alla fall).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Kul ide, men...

I Stockholm finns det en hel bunt med kafeer som ligger i, eller i anslutning till, tidningsbutiker, designbutiker (!?) och liknande. Här i Uppsala har GAME samma ingång som ett fik. Nog borde det gå att kombinera saker i samma lokal...
Å på tal om det, jag kändde en som hade en kopieringsfirma i samma lokal som en fisketillbehörsbutik (eller vad det nu var, skumt var det i alla fall).
Här i Borlänge var det en datorhandlare som började sälja cyklar också.

Han gick i konkurs ett par månader senare...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hehe ! (ANT)

Kul låt !! :gremgrin:
Satt & smålog när jag läste texten.. :tekopp:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Kul ide, men...

Den lokala spelbutiken här i Växjö började som gitarrbutik/reparatör, och expanderade via hockeykort, Magickort, Warhammerfigurer och diverse skräckprylar till att även sälja rollspel.
 
Top