Nekromanti Rollspelskafé

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Lämplig musik för premiärkvällen

Signaturmelodin till Cheers ('Skål', om jag minns rätt):

Making your way as a geek today
Takes everything you've got;
Taking a break from all your worries
Sure would help a lot.
Wouldn't you like to get away?

All those nights when you've lost your dice,
The books are in the mail;
And your darling PCs
Hung the cat up by it's tail;
And your gaming group didn't show;

Sometimes you want to go
Where everybody knows your game,
And they're always glad you came;
You want to be where you can see,
Our rulebooks are all the same;
You want to be where everybody knows your game.

Roll out of bed, Mr. Coffee's dead;
The morning's looking bright;
And your friends went off to GenCon,
And didn't even write;
And your husband wants to play an elf;

Be glad there's one place in the world
Where everybody knows your game,
And they're always glad you came;
You want to go where people know,
Gamers are all the same;
You want to go where everybody knows your game.

Where everybody knows your game,
And they're always glad you came;
Where everybody knows your game,
And they're always glad you came;

(fade out)

Erik, försöker föreställa sig forumreguljärerna som stamkunder och förlorar 1t20 SAN
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
sverok/utbildning

Va? Metall? Nej tvi vale, jag är med i Lärarförbundet banne mig, innan dess var det Transport som gällde, det är de som har bevakningspersonal. Alla nycklar och handfängsel till trots
Lärarförbundet? Trevligt... rollspel i utbildningen? Hmms läste precis den där artikeln om att fler och fler vill utnyttja rollspel i utbildningssyfte...

Torde det inte vara sveroks ansvar att ansvara för att det finns utbildat folk som kan representera våran hobby inom just det här? Kanske tillochmed hålla någon kurs i pedagogik?

Vad är Sveroks syfte atm? Förutom att mjölka pengar ur staten? *funderar*

Transport är förövrigt ett gissel... dom har sämre avtal än handels och det har blivit en konkurans mellan de två förbunden som företagen utnyttjar :gremfrown: Antar att det är bra att låsa fast det man transporterar :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fan också, Staffan!

Jag hade lovat mig själv att inte vara seriös i den här tråden...

Det du beskriver är ju hur en oherrans massa bokhandlar och tidskriftskiosker funkar i bland annat Staterna, och de går ju runt. (De har bland annat funnit att folk som får 'tjuvläsa' köper mer, och det är ju bra för kassan. Samma sak gäller en del av GWs butiker i England - jag hade för några år sedan en mycket intressant diskussion med en butiksföreståndare om den saken.)

En cafébokhandel som helt händelsevis sålde spel också och lät folk sitta i ett hörn och joxa skulle kanske kunna gå runt.

Vad gäller asociala nördar skulle man ju kunna ha en dresscode! Om man är tvungen att tvätta sig för att få köpa senaste spelsupplementet... :gremelak:

Erik
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,903
Location
The Culture
Tradition

De har bland annat funnit att folk som får 'tjuvläsa' köper mer, och det är ju bra för kassan.
Det kanske är därför Traditions rollspel säljer så dåligt*. Folk är sura på att inte kunna titta i produkten så att de vet vad de köper och går då till SF-bokhandeln istället. Det har i alla fall jag gjort när jag varit i Stockholm. Jag skulle inte ens överväga att köpa en vanlig skönlitterär bok om den var inplastad så att jag inte kunde titta i den.

*Nej, jag tror inte det egentligen, men det ger mig en anledning att gnälla lite! :gremgrin:

/tobias
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Tjuvläsning

Å andra sidan så är inplastningen en garanti för att ingen varit och tummat i boken. Enligt mig är det inte helt oviktigt...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ett gratis tips

Ett sätt att lära sig och få lite insikt är att frivilligt hjälpa till att organisera och administrera ett konvent som till exempel GothCon. Dels lär du känna folk och dels får du en inblick i hur man kan tänkas organisera stora projekt. På ett konvent ingår ju det mesta som du själv pratar om att stoppa in i ditt eget café.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,304
Location
Göteborg, Lindome
Re: Tjuvläsning

Å andra sidan så är inplastningen en garanti för att ingen varit och tummat i boken. Enligt mig är det inte helt oviktigt..
På Titan Games skaffade vi oss helt sonika en egen inplastningsmaskin. Kostade några tusenlappar begagnad (kanske 10-15 stycken, jag minns inte längre), men det var det värt.

Folk fick gärna ta bort plasten och, under ordnade former, bläddra igenom produkten. Sedan la vi den åt sidan och plastade in allihop igen efter stängningsdags.

/Mikael
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: sverok/utbildning

Vad är Sveroks syfte atm?
Från deras hemsida: 3§ Förbundets syfte är att genom organiserad kultur- och fritidsverksamhet främja intresset för sällskapsspel som social verksamhet, med tonvikt på roll- och konfliktspel.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Fan också, Staffan!

Att man får bläddra i böcker innan man köper dem anser jag vara så självklart att det inte ens behöver sägas. Det är liksom hela poängen med att ha en fysisk butik i stället för att sälja saker på Internet. Jag kan se att man kanske vill ha boxar inplastade eftersom det annars är lätt att saker i dem... kommer bort, men å andra sidan så görs det knappt några boxar i rollspelsvärlden nu för tiden.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
En bulle och ett brädspel, tack.

Jag tycker det är en idé med hög mysfaktor. Den är säkert också genomförbar om du inte förväntar dig för mycket för snabbt. Det enda jag kan garantera är att det kommer att innebär hårt och mycket arbete. Jag skulle också rekommendera dig att samarbeta med någon redan befintligt spelförsäljare eller förening. Men jag hade lätt glidit in och tagit en kopp :tekopp:, även om kunderna i övrigt varit långhåriga, piercade och klädda i enbart svarta kläder. :gremsmile:
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Tjuvläsning

Folk fick gärna ta bort plasten och, under ordnade former, bläddra igenom produkten. Sedan la vi den åt sidan och plastade in allihop igen efter stängningsdags.
Det funkar också bra, bara det inte står några snoriga ungar och dreglar i en bok som jag kanske ska köpa sen :gremsmile: Man kan också ha "blädderex" av de mest populära/nyaste böckerna bakom disk, det har jag sett på en del ställen.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Tradition

Fast folk läser ju dem likförbannat. Sen plastar Tradition in dem igen. Så när man kommer hem och plockar av plastsen är det bläddermärken i bokjäveln. Jag hatar det. Jag vill ha mina böcker obläddrade och nya. Ananrs är det en begagnad bok jag köper. Folk kan tydligen inte läsa böcker utan att skada dem. Det var bättre förr när de kom i en box. Då var de åtminstone nya och olästa.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Tjuvläsning

Pah! Jag har aldrig lyckats köpa en otummad bok på Tradition Linköping annat än då jag förbeställt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Re: Tjuvläsning [OT]

Folk fick gärna ta bort plasten och, under ordnade former, bläddra igenom produkten.

Och sedan sålde ni deras fingeravtryck till Ryska Maffian och gick fett med plus! :gremlaugh:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tydligen ja... =) (OT)

Vissa av oss spenderar ju timmar av vårat liv varje dag här på forumet... Om inte det är nördigt så vad är
Uuuuu... Den komentaren satt var den skulle... :gremgrin:
Känner mig lite träffad där... Känns som att när man inte lirar rollspel, jobabr eller nått sådant så är man här... :gremsmirk:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Tydligen ja... =) (OT)

"Känns som att när man inte lirar rollspel, jobabr eller nått sådant så är man här..."

Ha! Sådana trivialiteter hindrar inte mig! :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Äsch, vem lyssnar på dig...

...du är ju bara en nörd? :gremgrin:

Du skulle vart med igår, det var askul!

M.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
haha

Det lustiga med det här inlägget är att Dan trots sitt nördförakt har bjudit in oss till sitt hem två år i rad. :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Fan också, Staffan!

Att man får bläddra i böcker innan man köper dem anser jag vara så självklart att det inte ens behöver sägas.
Men det gör det. Behövs, alltså. Det är ganska vanligt på såväl boklådor som spelbutiker att man inte får bläddra i dem.

Bokhandelskedjan WH Smith i Storbritannien har som policy att en anställd aldrig får avbryta en kund som håller i en bok, över huvud taget inte störa honom ens om han sätter sig och läser den. Sedan denna policy infördes har mängden sålda böcker ökat kraftigt.

Erik
 
Top