Nekromanti rollspelshobbyn - döende eller evolution?

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Lu-kaazh said:
Tomatalven said:
Lu-kaazh said:
Tomatalven said:
jag är antagligen yngst på forumet, 17,
Nu känner jag mig gammal på mina 19år :gremsmile:

Du är inte yngst, Max som nyligen dyckt upp är är 15.


Jag kan dock hålla med dig att folk i vår generation inte har speciellt bra koll på rollspel.
Vore intressant att veta vad den vanligaste inkörsporten till bordsrollspel är för vår generation. Det kan kanske hjälpa hobbyn att ragga upp mer småttingar. För mig var det lajv, även om jag bara varit på "lajvläger" för ungdomar 2 ggr, och friformat forumrollspel. Hur började du?
Jag hörde talas om rollspel från en kompis, och fastnade direkt för iden, Så jag fångade in några klasskamrater och tvingade dem att prova det med mig (Regler hittade jag på allteftersom). För mig så blev det en naturlig fortsättning på att vara ute i skogen och leka.
jag kan säga att jag tror att om vi vill ha en större tillväxt så måste v dock få större barn att acceptera att fantasi inte är något fult och barnsligt
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Marco Behrmann said:
God45 said:
Arfert said:
Marco Behrmann said:
Rollspelarna är de nya frimurarna.
Exakt. Jag har flera gånger haft nytta av det.
Vi borde skaffa hemliga handslag...
Kanske en kombo med den typiska "runkiga" slå-tärning-rörelsen (med handen lätt kupad och handryggen nedåt)?
"Runkandet" tror jag Backgammonspelarna redan tagit.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Sa någon evolution?

Rollspelet är dött! Länge leve rollspelet!

Det lustiga är att jag skulle säga att rollspel har evolverat så långt att det har gått i en cirkel och vi nu är tillbaka där vi började med OSR, fast lite visare =)

Lustigt nog sammanfattar det min egen svängning. Jag började med enkla rollspel och sökte mig mot krångligare och krångligare regler för jag tyckte de behövdes. Sen började jag skriva om reglerna och göra dem ännu krångligare när de inte var krångliga nog, bara för att inse att ju krångligare regler man gjorde desstå fler regler behövdes bara för att hantera krångligheten (låter kanske uppenbart nu...) och har nu svängt till att uppskatta det enkla (om än kanske inte fullt så enkelt som OSR, men nästan).

Rollspel lever och mår bra, i massor av olika former!
 

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
I min uppfattning såg det för två-tre år sen lite sämre ut för rollspel. Vet en figursspels-affär i Karlstad som har skurit ner en del på sitt sortiment de senaste åren just för att det har gjorts färre rollspel och färre har köpts. Men nu känns det som att den lilla svackan verkligen har vänt med alla nysläpp och allt fint som fortfarande är på gång i Sverige :gremsmile:.

Har ni också upplevt att det blir lite av ett missionerande för oss rollspelare? Jag började spela rätt tidigt och under åren jag har flyttat omkring i Sverige har jag alltid tagit med mig rollspel och sökt upp nya folk att spela med, några gånger har de även fortsatt utan mig :gremsmile:.
 
Top