Nekromanti rollspelshobbyn - döende eller evolution?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Undrar lite grann om hur rollspel som hobby. Många som brukade spela klassiska rollspel, spelar förmodligen idag rollspel i olika brädspelsutförande, kortspel eller inte minst rollspel på dator.

Men vad händer med den klassiska definitionen av rollspelande där man sitter runt ett bord med en spelledare? Finns det något som tyder på att den genren av rollspelande utvecklas?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Ärligt talat, från min enögda horisont så händer det fan mer än nånsin just nu!

>Human av krank, Fria Ligan återuppättar Mutant, Riot ger ut alla gamla Drakar-prylar och kränger jubileumsgåvor, varenda kotte på rollspel.nu blir klara med sina egna spel, Krille ger ut Blå Himmel, det produceras prylar till O:FR, friformarna och samberättarna importerar och spelar introverta FRANSKA spel, Gothcon verkade vara mysigare än nånsin, jag kan spela brädspel med hugade nördar minst två gånger i veckan och dricka bira med dem minst en gång i månaden (i Stockholm då...).

Krille fikar med okända i Götet.

Anth och Eksem borde få nobelpris för sina bedrifter med OSR-genren och Vitulv har den coolaste och snyggaste bloggen evah.

I USA så dånar Pathfinder/Paizo och WotC ger ut Ad&d.

Det har aldrig varit så bra som det är just nu.

Och då har jag inte ens nämnt alla andra versioner av rollspel på Internet som vildhästar mm.

Vår tid är nu!

:gremlaugh:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag är berädd att hålla med Basenanji om att rollspelshobbyn går upp. Här i etuna har min lilla förening så många som vill rollspela att vi har svårt att fixa fram grupper som alla kan spela i, så jag tror att det defenitivt börjar bli populärare och mindre stigmatiserat som hobby.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Basenanji said:
Ärligt talat, från min enögda horisont så händer det fan mer än nånsin just nu!

>Human av krank, Fria Ligan återuppättar Mutant, Riot ger ut alla gamla Drakar-prylar och kränger jubileumsgåvor, varenda kotte på rollspel.nu blir klara med sina egna spel, Krille ger ut NBlå Himmel, det produceras prylar till O:Fr, friformarna och amberättar spelar introverta FRANSKA spel, Gothcon verkade vara mysigare än nånsin, jag kan spela brädspel med hugade nördar minst två gånger iveckan och dricka bira med dem minst en gång i månaden.

Krille fikar med okända i Götet.

Anth och Eksem borde få nobelpris för sina bedriter med OSR-genren och Vitulv har den coolaste och snyggaste bloggen evah.

I USA så dånar Pathfinder/Paizo och WotC ger ut Ad&d.

Det har aldrig varit så bar som det är just nu.

Och då har jag inte ens nämnt alla andra versioner av rollspel på Internet som vildhästar mm.

Vår tid är nu!

:gremlaugh:
+10,0000 :gremlaugh: Allt är bättre än någonsins :gremlaugh: Flera tv-program har haft rollspels avsnitt. Inte bitar i avsnitten, hela avsnitt! Community, Supernatural och Big bang theory är inte precis små program. Det finns flera webserier om rollspel med kända namn som Felicia day och Will Wheaton. Kickstarter har revolutionerat hobbyn och nu äblir en massa stora projekt gjorda som bara hade varit fantasier förr i tiden. OSR klonerna och tärningsappar har gjort det 100% gratis att spela rollspel. Story games har utvecklats så mycket de senaste 5 åren att de har börjat se tillbaks på spel som Dogs in the vineyard och Apocalypse worlds som "gammlingarna" i genren. Jag har fler och fler potentiela spelare som hört talas om rollspel och vill prova. Sagan om ringen... Sagan om ringen har gjort att jag kan sälja fantasy spel till icke-nördar med en enda mening! :gremlaugh: "Det är som Sagan om ringen. Vem tyckte du var coolast i filmerna? Legolas? Du kan spela en karaktär som Legolas!"

Vår tid är nu!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eagle said:
Hej!

Undrar lite grann om hur rollspel som hobby. Många som brukade spela klassiska rollspel, spelar förmodligen idag rollspel i olika brädspelsutförande, kortspel eller inte minst rollspel på dator.

Men vad händer med den klassiska definitionen av rollspelande där man sitter runt ett bord med en spelledare? Finns det något som tyder på att den genren av rollspelande utvecklas?
Evolution ...

Nya vågor ligger i tiden; gemene man skapar och ger ut sina egna rollspel; ett här, ett där, ett ditt, ett datt – rollspel överallt och de skapas i alltifrån garderoben till företag. Här finns bredd och variation av alla sorter. Det har i sin tur bidragit till ett väldigt intresse för speldesign och -teori.
... Ta bara rollspel.nu – en liten klick i bordrollspelsvärlden, ändå kan man säga att vi är en liten symbolisk respresentant för hur det ser ut på en "global" nivå. ... Rollspel spelas och skapas överallt, nörden har blivit inne. Osv. En ensam kille eller tjej kan ta sin idé till butiken! Kickstarters! Print on demand! Etc. Mer behöver man väl knappast säga, utöver det som Basenanji sa – och det var jävligt bra sagt.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag antar att det är ett tecken på att hobbyn utvecklas när det kommer nya spelare. Ju yngre de är desto mer utveckling skulle jag säga. Och jag kan rapportera att det gör det :gremsmile: jag är antagligen yngst på forumet, 17, och jag spelar med jämngamla som i sin tur spelar med andra jämngamla. Fast å andra sidan är det jättefå i min ålder som känner till bordsrollspel, säger man rollspel tänker de lajv om ens det. Så var det ju inte på 80-90-talet om jag fattat rätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Utvecklas - ja. Det såldes fler spel på Äventyrspels tid, men å andra sidan skedde ganska begränsad egentlig utveckling. Det var ganska likriktat. Idag säljs färre rena exemplar, men det är betydligt större skillnad i regler, i tanke, i utförande, i filosofi. Fler spenderar mer tid med rollspelsteori.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Tomatalven said:
Jag antar att det är ett tecken på att hobbyn utvecklas när det kommer nya spelare. Ju yngre de är desto mer utveckling skulle jag säga. Och jag kan rapportera att det gör det :gremsmile: jag är antagligen yngst på forumet, 17, och jag spelar med jämngamla som i sin tur spelar med andra jämngamla. Fast å andra sidan är det jättefå i min ålder som känner till bordsrollspel, säger man rollspel tänker de lajv om ens det. Så var det ju inte på 80-90-talet om jag fattat rätt.
Nope, Max är bara femton så du är inte yngst. :gremwink:

_______


Absolut så har rollspelarna fått en nytändning. Vi växer och syns mer, gör mer, är mer. Det är framgång och framtid, och den är vår! :gremlaugh:
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Tomatalven said:
jag är antagligen yngst på forumet, 17,
Nu känner jag mig gammal på mina 19år :gremsmile:

Du är inte yngst, Max som nyligen dyckt upp är är 15.


Jag kan dock hålla med dig att folk i vår generation inte har speciellt bra koll på rollspel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Cissi said:
Tomatalven said:
Jag antar att det är ett tecken på att hobbyn utvecklas när det kommer nya spelare. Ju yngre de är desto mer utveckling skulle jag säga. Och jag kan rapportera att det gör det :gremsmile: jag är antagligen yngst på forumet, 17, och jag spelar med jämngamla som i sin tur spelar med andra jämngamla. Fast å andra sidan är det jättefå i min ålder som känner till bordsrollspel, säger man rollspel tänker de lajv om ens det. Så var det ju inte på 80-90-talet om jag fattat rätt.
Nope, Max är bara femton så du är inte yngst. :gremwink:

_______


Absolut så har rollspelarna fått en nytändning. Vi växer och syns mer, gör mer, är mer. Det är framgång och framtid, och den är vår! :gremlaugh:
OT: Är jag äldst? eller antagligen Mekanurg? Oldtimer, är han kvar?
 

denstore

Veteran
Joined
18 Mar 2013
Messages
29
Location
Lund
Jag skulle gissa på att rollspelet får en renässans nu när de tidiga spelarna börjar närma sig köpstark ålder, och mycket fritid. Andra nördhobbies har uppvisat liknande utveckling.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Lu-kaazh said:
Tomatalven said:
jag är antagligen yngst på forumet, 17,
Nu känner jag mig gammal på mina 19år :gremsmile:

Du är inte yngst, Max som nyligen dyckt upp är är 15.


Jag kan dock hålla med dig att folk i vår generation inte har speciellt bra koll på rollspel.
Vore intressant att veta vad den vanligaste inkörsporten till bordsrollspel är för vår generation. Det kan kanske hjälpa hobbyn att ragga upp mer småttingar. För mig var det lajv, även om jag bara varit på "lajvläger" för ungdomar 2 ggr, och friformat forumrollspel. Hur började du?
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Rollspel är väl som andra livsstilar/hobbies/tidsfördriv i ständig rörelse, nästan som en sinuskurva som har toppar och dalar. Minns när det ansågs töntigt och lamt att läsa sagan om ringen. Nu har flera av de som "retade" ex. mig i högstadiet läst den efter att ha sett filmen, så något som är ocoolt kan med rätt reklam och antydningar bli inne, hett, fett och ballt (säger man så fortfarande?)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
God45 said:
Arfert said:
Marco Behrmann said:
Rollspelarna är de nya frimurarna.
Exakt. Jag har flera gånger haft nytta av det.
Vi borde skaffa hemliga handslag...
Jag tycker det räcker med att vi har hatt och skägg för att vi skall känna igen varandra.

//Lukas som tror att en kille som jobbar på den lokala matbutiken är en rollspelare efter det kriteriet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Tomatalven said:
Lu-kaazh said:
Tomatalven said:
jag är antagligen yngst på forumet, 17,
Nu känner jag mig gammal på mina 19år :gremsmile:

Du är inte yngst, Max som nyligen dyckt upp är är 15.


Jag kan dock hålla med dig att folk i vår generation inte har speciellt bra koll på rollspel.
Vore intressant att veta vad den vanligaste inkörsporten till bordsrollspel är för vår generation. Det kan kanske hjälpa hobbyn att ragga upp mer småttingar. För mig var det lajv, även om jag bara varit på "lajvläger" för ungdomar 2 ggr, och friformat forumrollspel. Hur började du?
Jag hörde talas om rollspel från en kompis, och fastnade direkt för iden, Så jag fångade in några klasskamrater och tvingade dem att prova det med mig (Regler hittade jag på allteftersom). För mig så blev det en naturlig fortsättning på att vara ute i skogen och leka.
 
Top