Nekromanti Rollspelsfientliga föräldrar

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag måste säg att jag lider med dig. Men som tur är har jag inte spådana föräldrar. Farsan tycker till och med att det är bra... Han brukar snacka om det med sina kollegor och vid middagar vill hanm att jag ska förklara vad rollspel är, vilket jag gör lite havhjärtat. Morsan (de lever inte ihop) tycker väl att det är lite nördigt :gremsmile: men hon är inte insatt i det så hon har väl inga invändingar iaf...

/Balderk
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Re: Vaddå "bara"!?[OT]

Verkar som det inte är så många av de poängen som kommer från ämnet svenska. :)

Nån som kan förklara systemet för oss gamla stofiler som faktiskt fick betyg när vi gick i grundskolan?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Den nya betygsskalan (helt jävla OT).

Godkänt - 10 poäng
Väl godkänt - 15 poäng
Mycket väl godkänt - 20 poäng

Man får räkna betyg i 16 ämnen. Högsta betyg är alltså 16 * 20 = 320 poäng.

- Lycan
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Vaddå "bara"!?[OT]

i gymnasiet dock måste man vara plugghäst för att få ok betyg, ifall man inte har helt fotografiskt minne eller nått i den stilen vilket jag inte har, nästan kanske
Det där känner jag igen! Eller nja, nästan iaf. Jag har rätt ok betyg och jag är hur skoltrött som helst, orkar inte ens plugga på alla prov. Men en i min klass (den lille fan) har MVG i alla ämnen och han pluggar väl men inte så nedrans mycket (om man ska tro honom själv) men han har fotografiskt mkinne, det är jag säker på... Eller näst intill iaf. :gremsmile: Så det finns en del sanning i ditt påstående...

/Balderk, går ut 2:an på onsdag
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Nej, jag hade inte pluggat särskilt mycket... (OT)

...Men jag tycker ändå att jag fick orättvisa betyg i några ämnen. Jag är dock ganska nöjd då jag nästan garanterat kommer in på mitt förstaval på gymnasiet, nämligen medieprogrammet. Anledningen till att jag tycker att mina betyg är låga är polare på andra skolor får bra betyg mycket lättare än vad man får på min skola. Jag har t ex en kusin som är ganska usel på att skriva, men som ändå har MVG i svenska. Dessutom har jag ganska många polare som tidigare har gått på min skola men som nu har mycket bättre betyg, utan att anstränga sig mer.

Mvh Victor Palm...

...Förklarar sig.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Tillägg (fortfarande helt jävla OT).

Man läser 17 ämnen (om man läser språk), 18 om man har modersmål. Därmed får man välja bort ett eller två ämnen när man söker in på gymasiet. Så har du inget betyg i ett ämne så har det ingen inverkan på dina betyg, såvida det inte är i matte, svenska eller engelska, för då kommer du inte in på någon gymasielinje, oavsett hur dina andra betyg ser ut. Inträffar detta så går man IV, vilket står för individuellt val.

Mvh Victor Palm...

...Kom precis tillbaka från Malmö.
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Har inte märkt av den minsta rollspelsfientlighet från mina föräldrar. Det var faktiskt tom så att det var tack vare min far som jag en gång i tiden började spela rollspel. Jag fick en konstig grön liten låda med titeln Drakar och Demoner i födelsedagspresent för en massa år sen (tidigt 90-tal). Själv hade jag ingen aning om vad det var för nåt först och jag vet inte hur mycket min far kände till om det hela när han valde födelsedagspresent, men det visade sig att han iallafall valt rätt för jag vet ingen annan födelsedagspresent jag haft så mycket glädje av som den lilla gröna, numera mycket slitna och tejpade DoD-lådan.

Jag och min far gjorde en karaktär ihop en gång när jag skulle visa honom hur det fungerade, men annars har ingen av mina föräldrar visat så mycket intresse för rollspelandet.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Se saken från den andra sidan...

Dina föräldrar verkar måna om dig. Det känns kanske jobbigt nu men du kommer att förstå grejen när du själv blir en förälder. Tro mig, min lille knatte, 9 månader, ligger just nu och sover i rummet intill. När han föddes förstod jag vad gränslös kärlek är. Man tror att man har upplevt kärlek tidigare men det är inget mot detta. Jag vill skydda honom från allt ont och alla faror, jag vill ge honom det bästa av livet och mitt eget liv betyder ingenting i sammanhanget.

Häromdagen höll jag för sonens ögon när det var en våldsam scen på TV, något jag aldrig trodde att jag skulle göra. Antagligen kommer jag att förbjuda honom att spela våldsamma dataspel, läsa porr, supa, gå på stan på helgen och ägna sig åt aktiviteter som jag inte förstår mig på men som verkar hemska och skadliga. Säkert kommer jag att säga till honom att ta på sig mössan och inte vinda med ögonen "för då kan de fastna". Jag väntar bara på det fasansfulla ögonblicket då jag ger honom den sista fina våfflan och själv sätter i mig de brända efter att han har ätit klart. Mamma är lik sin mamma...

För de flesta är Diablo 2 och att fantisera om att hugga huvudet av folk inte lika naturligt som att spela Bingolotto eller handla på Konsum. För de flesta verkar det helt absurt (och rentav sinnessjukt) att man kan vilja göra/tänka på sådana saker.

Så ge dina föräldrar lite förståelse och uppskattning, de älskar dig antagligen mest av alla i världen och vill skydda dig. I brist på människoätande björnar och elaka barnamördare skyddar de dig mot rollspel/dataspel.

Mitt tips är att visa och berätta så mycket som möjligt så kanske de förstår att rollspel är en hobby som många andra.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Jag hade tur med mina föräldrar, de fattade att jag gillade att spela rollspel, och att det var viktigt för mig.

Som tips: Införskaffa rollspelet Tellus, ett ganska speciellt rollspel från Västerås Stift, avsett för konfirmationsundervisning. Det saknar i stort sett våld. Visa upp detta för föräldrarna, så kanske de fattar att det inte är rollspelandet som är problemet.

Sedan tror jag också att föräldrar definitivt inte behöver veta om allt deras barn gör. Trots allt skall barnen så småningom bli vuxna, och föräldrarna skall inte blanda sig i allt. Skaffa klirrande påsar om det behövs för att få komma iväg till rollspelet. =)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Re: Vaddå "bara"!?[OT]

Hmm... Jag var ingen pluggis. Pluggade aldrig (gör jag inte nu heller) men fick ändå 235 poäng, tillräckligt för tekniska programmet. :gremsmile:

gymnasiet dock måste man vara plugghäst för att få ok betyg, ifall man inte har helt fotografiskt minne eller nått i den stilen :gremwink:

Bullshit! :gremlaugh: Jag har inte öppnat en skolbok eller läst en anteckning på annat än skoltid sedan jag började, men har ändå MVG och VG i alla ämnen. *skryta*
 

Danilow

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
37
Att upptäcka rollspel (OT)

Kom att tänka på första gången jag stötte på rollspel. Det var i en deckarserie (kommer inte ihåg vad serietidningen hette) där en grupp ungdomar spelade rollspel vilket resulterade i att en av dem mördade en annan.
Jag minns inte så mycket av handlingen eller några personer. Däremot minns jag seriens skildring av en rollspelssession. De åtta-tio rutorna läste jag gång på gång på gång...

/d - vars föräldrar fått för sig att rollspel är nyttigt
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Nu fick jag en ide

Jag har tidigare vurmat för iden med nybörjarspel.

Här slog mig en tanke. Skulle det vara tänkbart att göra ett introduktionsspel? Mina erfarenheter av att visa vad rollspel är för någon som i bästa fall är halvintresserad är ganska klena. De fastnar i bokföringsbitarna och spelmekaniken. Skulle man kunna göra ett spel som är tänkt att ledas av en erfaren spelledare men som är väldigt lättviktigt för spelarna, som är i en familjär miljö (föräldrar i genomsnitt vet mer om deckare än om orcher) och som håller ett tillräckligt högt tempo för att hålla intresset uppe?

Hur skulle ett sådant spel utformas?
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
För att kunna svara på detta behöver jag veta hur gammal du är.

I övrigt håller jag med många i forumet som påpekar att du skall vara glad för att dina föräldrar bryr sig. Men kärlekshandlingar fyllda med ångest är kvävande. Din mammas rädsla för våld går ut över dig.

Fråga din mamma vad det är hon är rädd för. Är hon rädd för att dina fantasier skall bli verklighet? Skumma gärna hennes bokhylla och se om du hittar något skönlitterärt verk som innehåller våld (deckare, t.ex.). Fråga henne om hon tror att hon kommer att bli seriemördare bara för att den står i bokhyllan. För ihop din mamma med föräldrar som är mindre kritiska till rollspel och hoppas att de lyckas övertyga henne. Prata med din pappa och försök få honom att hjälpa dig att få din mamma lugn.

Lycka till!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vaddå "bara"!?[OT]

"i gymnasiet dock måste man vara plugghäst för att få ok betyg, ifall man inte har helt fotografiskt minne eller nått i den stilen :gremwink: vilket jag inte har, nästan kanske :gremcrazy:"

Näe, jag har övervägande MVG och pluggar ändå mindre än de flesta andra. Saknar närmast korttidsminne, har däremot bra långtidsminne.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Vaddå "bara"!?[OT]

"i gymnasiet dock måste man vara plugghäst för att få ok betyg, ifall man inte har helt fotografiskt minne eller nått i den stilen vilket jag inte har, nästan kanske"

Nja.... pluggis behöver man inte vara. Fast det beror väl på vilken skola och vilken linje man går på. Jag får helt okej betyg (3-5 MVGn, kanske 7-8 VG och resten G på de betyg jag har fått än så länge) och jag pluggar bara periodvist, när det är väldigt mycket läxor. :gremtongue:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Mina föräldrar har aldrig motarbetat mitt rollspelsintresse även om min morsa nog tycker att jag lägger lite för mycket tid på det. Största problemet brukar vara att föräldrar vet så lite om vad rollspel innebär. De har inte mycket mer att gå på än en handfull fördommar. Du måste visa dem hur mycket rollspelande betyder för dig och att det är så mycket mer än bara våld. Gör klart för dem att de faktiskt kan lita på dig. Vanliga människor förvandlas inte till känslokalla massmördare bara för att de spelar roll- eller datorspel.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Introduktion

"Hur skulle ett sådant spel utformas?"

Framför allt borde det vara lätt att skapa rollpersoner, och att förstå vad alla värden är till för. Bara några få steg på varje egenskap/färdighet. Regler och värld skulle ha enkla sammanfattningar i spelarkapitlet, så att allt utom det nödvändiga lämnas åt SL.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Introduktion

Dessutom borde man betona andra saker än strider och våld som brukar vara två saker som många utomstående förknippar rollspel med.
 

Wolf

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
15
Location
Umeå
Re: Introduktion

Annars kan man ha färdiga karaktärer, så behöver man inte bekymra sig om karaktärsskapandet.
 
Top