Nekromanti Rollspelsfientliga föräldrar

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Är det fler här på forumet som råkat ut för den fruktansvärda oturen att drabbas av rollspelsfientliga föräldrar?

Det har jag iaf.
Mamma är totalt emot våld... Nu när skolan är slut, ska man ju ta hem alla grejer man gjort i bilden. Då hade jag gjort en liten bok om hur man dödar en borgmästare. mamma tyckte väl den var ganska intresseant ett tag:...
Den började med att berätta vad som krävdes; ett svärd, en rustning, en häst, känslokyla och ett adligt namn. Sen skulle man ta sig till en stad med en borgmästare. man skulle fjäska för vakten till borgmästaren (ge honom ett par öl, så han är uppehållen..), sen smita in på hans fest.
Inne hos borgmästaren skulle man se till att få en "bra plats", nära borgmästaren, så att man kunde verka bli riktigt bra kompis.
Senare på kvällen skulle man be om att få prata med honom i enrum. När man är säker på att man är ensam med borgmästaren skulle man snabbt dra sitt svärd och hugga av borgmästarens huvud.

Man kan säga att det var nära att mamma rev sönder både min lilla bok och mig, när hon läst den...

En annan liknande händelse är när jag installerade Diablo II på min dator. Mamma såg när jag spelade det...
Det hjälpte inte att jag sa att man var en ljusets riddare, som hade fått i uppdrag att döda djävulen (jag var paladin).
Mamma tvingade Pappa att avinstallera spelet direkt ("det springer runt en massa skelett och djävular på skärmen, han FÅR INTE spela sånt")

Pappa är lite mer neytral (men han gjorde ju som mamma sa, har inte försökt installera det igen..), men han är väldigt noga med att jag inte lägger för mycket tid på det.
Han går väl med på att det kan gå av lite armar och huven lite då och då, men det finns bättre sätt att umgås med sina vänner...


Nu undrar jag; är detta ett normalt beteende hos folk eller är mina föräldrar riktigt konstiga??
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Jag har själv aldrig haft några stora problem med det, men en av mina polare berättade om tiderna i slutet på högstadiet. Innanför hans väggar var det bättre att gå ut med en kasse som klirrade likt flaskor och säga att han skulle på fest än att riva med sig några böcker och förklara en intention att spela rollspel.

Men detta är flera år sedan - innan nuvarande rollspelsnoja. Och debatten datorspel/rollspel och deras påverkan på barn och ungdom kommer nog aldrig ta slut. Så egentligen bottnar det nog i mer än att föräldrarna är rollspelsfientliga.

Många vet nog helt enkelt inte vad det går ut på, och det man inte förstår sig på - det tycker man spontant illa om.

Självklart kan detta vara väldigt olika, dock. De enda föräldrar jag hört talas om som var verkligt rollspelsfientliga (beslagta böcker etc) var också frireligiösa, så det blev hela förklaringen till dilemmat.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nej faktsitk inte, jag har varit förvånadsvärt befriad från allt vad fientliga föräldrar till rollspel. Snarare tvärt om faktiskt. De har nästan varit intreserade vad det är.

Nu undrar jag; är detta ett normalt beteende hos folk eller är mina föräldrar riktigt konstiga??

Normalt & normalt.. Deffinitionsfråga, de vill säkerligen var besjyddande eller nått. Försök istället förklara vad rollsepl är, be dina rollspelspolare:s föräldrar kanske snacka sinnsimellan eller nått sånt så dina föräldrar får höra nångra andra åskter..
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Nu undrar jag; är detta ett normalt beteende hos folk eller är mina föräldrar riktigt konstiga??
Tyvärr, det är helt normalt beteende. Kanske inte helt vanligt, men normalt är det. Det finns inte så mycket att göra åt det heller. "Rationella argument" står inte högt i kurs för mammor som vill beskydda sina barn. Om det sedan är något religöst inblandat i det faktum att du inte får spela spel med djävlar i, är det antagligen helt kört.

Om du ändå tror att det kan vara någon idé att använda rationella argument: påpeka att rollspel är en kreativ sysselsättning, att de inte på något sätt är mer våldsam än andra, mer etablerade kulturformer, som litteratur, film eller teater. Påpeka att rollspel aldrig någonsin lett till våldsamheter annat än i journalistiska fantasivärldar där "nakenchock" är ett riktigt ord och där "dokusåpastjärna" INTE är en oxymoron. Påpeka att det måste vara bättre att du sitter hemma och spelar spel än att du dräller runt på stan och super och blir gravid! :gremcool: Uppför dig i största allmänhet som ett väluppfostrat mönsterbarn för att visa att du är utom all fara.

Det är en bunt skitkassa råd, men det bästa jag kan komma på. Jag beklagar, men lycka till ändå!

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Försök istället förklara vad rollsepl är, be dina rollspelspolare:s föräldrar kanske snacka sinnsimellan eller nått sånt så dina föräldrar får höra nångra andra åskter..
Och varför inte visa dem till Sveroks site. Dra litterära paralleller. Påpeka det historiska innehållet. Förklara hur det främjar kreativitet och socialt beteende. Och en massa annat sånt dravel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
tjaa, alla bäckar små !

Varför inte egentligen...
Allt för att förenka & förklara !
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Barn, föräldrar och rollspel

Föräldrar vet hur mycket som kan gå sent och vill skydda till varje pris ( ja även om det är tråkigt).
Även om föräldrar inte gärna erkänner det så har de ofta föregått med dåligt exempel och vet precis hur galet det kan bli...

Sen vill jag bara tillägga att det inte är något fel på dina föräldrar, det är hur tråkigt det än kan låta, bättre att de av installerar Diablo 2 än att de fullständigt skiter i dig. Jag har träffat så många trasiga 20 och 30-åringar vars föräldrar aldrig brytt sig.
Jag håller med här men vill samtidigt påpeka att det även är ett helt normalt beteende av barnet att installera Diablo 2 i smyg igen. Det är en del av uppväxandets rebellism.

Som sagt var att spela tillsammans kan var bra för att för resonemang om filosofiska ståndpunkter hur och varför saker är som de är.
Bra kommentar. På samma sätt som SF är ett sånt lysande medium för att renodla frågeställningar genom att man kan lyfta ut och fokusera på en sak så är rollspel en bra form för att ta upp sådant som lätt blir för komplext i en verklig situation.

En säker testbänk där man kan komma med ganska grova pekpinnar utan att det uppfattas som sådant och kan få en mycket påtaglig diskussion i praktiska frågor.

Ett slags stealth-barnpsykologi!
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Nej, men ändå ja

Jag är själv fjorton år gammal, så mina föräldrar har tyvärr fortfarande väldigt mycket makt över mig. Min pappa bryr sig knappt om vad jag håller på med, han är ganska tolerant med det mesta. Min mamma däremot sitter alltid och snokar i mina böcker, när jag läser forum etc. Hon frågar alltid om allting, och undrar om det är något farligt jag håller på med. För det mesta svarar jag: "Japp, jag är inne på en sida där det står hur man gör bomber och snart ska jag gå ut och testa". Då brukar hon börja skratta och jag brukar påpeka hennes dåliga humor, samtidigt som jag passar på att köra ut henne från datorrummet. Jag har aldrig upplevt att hon har något emot rollspel, hon verkar snarare tycka att det är en intressant sysselsättning, och att det är bra att jag håller på med det istället för att supa, som jag visserligen (i smyg) också har gjort några gånger.

Mvh Victor Palm...

...Som idag gick ut grundskolan, men bara med 215 poäng.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
varför?

Varför är de fientliga? För våldets skull?
För att det är djävulens redskap?

För att rollspel är nördigt och kan få dig att bli en tönt och aldrig få träffa en flicka (sånna mammor finns...)?

För att man börjar mörda varandra för att man spelar rollspel?

Om man inte vet varför är det svårt att komma med bra råd. Sånna här föräldrar kommer inte bry sig om hur många bra argument FÖR rollspel man kommer med om man inte kan möta deras enda EMOT...

chrull
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Mina föräldrar var rätt positiva till rollspel, jag läste ju faktiskt böcker (även böcker på engelska, vilket antagligen var skälet till mina goda betyg i det språket), och rollspelandet i sig verkade ju rätt oförargligt när jag bara satt med kamraterna och pratade.

Diskussioner fördes i någon veva när KULT kom ut, och när de bestämde sig för att kika i ett av spelen och av en slump fick tag i de kritiska skadetabellerna till Sagan om Ringen Rollspelet. Men de förstod att det vara var ett "spel", så det blev aldrig något mer av det.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Nej, men ändå ja

Själv så har jag föräldrar som inte har npgot emot rollspel, fast de verkar tycka att det är en asocial hobby. Men men.... Det går bra eftersom man uppför sig.
Railin går förresten ut grundskolan om en vecka, med 260 poäng.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Jag vet att man inte ska svara flera gånger, men..

Föräldrar vet hur mycket som kan gå sent och vill skydda till varje pris
...jag fick en vision av Herr Nils på föräldrapatrull på stan till skolavslutningen, komplett med sabel och hjälm.

Det är så man får ett lugnt skolavslutningsfirande... :gremgrin:
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Nej, men ändå ja

Själv har man en helsjyrre morsa som hjälper en att sy lajvkläder, gärrna frågar hur det gick på rollspelet, vem som gör äventyr osv.
En kompis till mig som går i 7:an har dock lite problem med rollspelsfientliga föräldrar. De låter honom knappt spela vanligt bordsrollspel, och lajv verkar de hata än värre. "Det är sjukt att leva ut sina fantasier på det där sättet" lär de tydligen ha sagt vid ett tillfälle. De låter onekligen ganska verklighetsfrämmande, att jag och mina polare skulle vara färdiga för mentalen tvivlar jag på... Inte ens Syskonskapets "Att läsas av föräldrar till lajvare" verkar hjälpa. En helmysko grej är att de inte vill släppa iväg honom på spelkonvent (lajv ska vi alltså bara inte snacka om :gremfrown:) förrän han går i 8:an, men de tvekar tydligen inte att skicka honom på spelhelg i Stockholm där de lirar CS, UT och sånt hela nätterna... Föräldrar kan vara ett konstigt släkte!

- konstaterar Arandon, som även han gått ut grundskolan. 295p. Härligt! :gremcool:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Jag tänker inte skriva något om hur mina föräldrar är utan tänker istället beklaga att dina föräldrar (snarare din mor) är som de är.. Jag har en kompis som är mycket <A HREF=http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Cat=&Board=horror&Number=151792&Forum=All_Forums&Words=ritab&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=149361&Search=true#Post151792>våldsammare</A> även när han var yngre än var du var..

Som redan skrivit så tror jag inte att alla argument över hur bra rollspel är (kan själv komma på tio stycken, minst) utan att du måste övertyga den enda övertygelsen som din mamma har.. Det kan vara svårt, väldigt svårt om du har en mamma som är religiös.. Jag själv har råkat ut för samma sak (eller i stort sett) när mina kusiner förbjöds att spela rollspel, som mig som spelledare, av min moster då "rollspelsförföljandet" var som störst under 90-talet..

För att ge en annorlunda vinkling av det hela.. Dina föräldrar har styrt över dig hela ditt liv och nu när du vuxit upp och fått nya intressen så försöker de kontrollera dig.. Det är lite som att vara spelledare, man måste anpassa sig efter gruppen och hur de är.. Det är ett vanligt problem när man växer upp och föräldrarna inser inte (läs: vill inte inse) att man håller på att växa upp och därmed förändrar sig.. De försöker därmed (helt naturligt) blockera dig då de faktiskt har haft "övervakning" och blockerat dig hela ditt liv du har levat..

Det enda råd jag kan ge är att stå på dig.. Dina argument kommer inte att hjälpa, men väl din envishet.. Det är något som hör till uppväxten, att man "ska göra revolt mot sina föräldrar" (hatar det uttrycket).. Jag vill verkligen inte uppmana dig till att sätta dig upp mot dina föräldrar, men som jag ser det så är det en del av uppväxten..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gärna hade talat i presens och talat till samiis som om det redan hänt då detta är något man bör erfara och exprimentera på egen hand

PS. Jag ogillar att räkna upp på vilka sätt rollspel är positivt. Man behöver ju knappast göra samma sak för fotboll då detta är accepterat. Rollspel är en "subkultur" som inga vet så mycket om så det är naturligt att se på detta som något farligt. Jämför med Tyskland och förföljelsen av judarna (som tyskarna inte visste så mycket om) eller kulturen hårdrock.. Varje gång en hårdrockare blir dödad så anklagas hårdrocken.. Allt som dessutom riktar sig mot ungdomar ses med skeptiska ögon.. Biofilm ansågs minska moralen, teve göra ungdomar att de förlorar fantasin, tevespel för ungdomar känslokalla och till och med skateboarden förbjöds i Norge!)
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Nope, har inga problem med sådana. Min pappa bryr sig typ inte vad jag håller på med och min mamma tycker bara att det är kul att jag har en hobby. Mamma är positiv mot det mesta jag håller på med, så jag får väl anse mig lyckligt lottad... Fast jag vet inte riktigt om mamma har förstått vad det hela går ut på... och vad som händer under våra spelsessioner.

Den enda gången hon har varit lite orolig för mig var när "Vampyrmordet" fortfarande var aktuellt.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Vaddå "bara"!?[OT]

"...Som idag gick ut grundskolan, men bara med 215 poäng"

Vaddå "bara"!? Hade du pluggat väldigt hårt eller? Och känner att du fått orättvisa betyg eller?

Fick själv 215 poäng när jag gick ut grundskolan och det är jag fullkomligt nöjd med (eller ja, nästan i alla fall)

Det är bara pluggisar som får typ 260-270 i poäng :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Jag kan bara säga att jag tycker synd om dig, men som flera redan sagt, så är det en naturlig del i processen att bli vuxen och få en bra relation till sina föräldrar.

Jag klarar mig bra i skolan, jag är pacifist i verkliga livet (inte i rollspelen :gremgrin: ), jag har hört att jag är rätt så trevlig och så så jag klarar mig i livet. Det gör att min mamma litar på mig (pappa har jag ingen kontakt med numer, så jag vet inte vad han tycker) och hon är lite intresserad av vad det är för något men hon har aldrig varit fientlig mot det.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Nej, men ändå ja

Klart det är bra att din mamma bryr dig om vad du håller på med, men tyvärr så brukar det ofta finnas så stora skillnader mellan förälder och barn så att man inte riktigt förstår varandra riktigt. Själv skulle jag aldrig spela med mina föräldrar, har inte ens visat upp det jag skrivit som tryckts (de vet dock om att jag frilansar).
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: Vaddå "bara"!?[OT]

ehum.... jag var absolut inte så mycket pluggis när jag gick ut högstadiet för tre år sedan nu, bara estetisk ;-) fick endå 265 p. vilket förde in mig på den hemska naturlinjen :gremshocked:
det jag kom ihåg var allefall att man bara pluggade den sista månaden.. allt annat var rubbish, det var endå den sista tiden i högstadiet som bestämde ens betyg, så var det allefall på min skola, man är väll inte plugghäst ifall man bara pluggade en..nja 30:del av sin samtliga tid i högstadiet?

i gymnasiet dock måste man vara plugghäst för att få ok betyg, ifall man inte har helt fotografiskt minne eller nått i den stilen :gremwink: vilket jag inte har, nästan kanske :gremcrazy:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
När jag var ung...

"...Som idag gick ut grundskolan, men bara med 215 poäng"

Vaddå "bara"!? Hade du pluggat väldigt hårt eller? Och känner att du fått orättvisa betyg eller?

Fick själv 215 poäng när jag gick ut grundskolan och det är jag fullkomligt nöjd med (eller ja, nästan i alla fall)

Det är bara pluggisar som får typ 260-270 i poäng
När jag gick i skolan fick vi minsann inga poäng. Dessutom hade vi tio mil til skolan och blev jagade av vargar i ylande snöstorm och meterdjup snö, barfota i shorts. Som skollunch fick vi slicka på en snöboll och bara skolans bästa elev fick en snöboll som inte var gul. Om vi svarade fel så slog läraren oss med meterlinjalen, svarade vi rätt så slog han oss i alla fall. Klassrummen var fulla av råttor som bet oss i tårna och det fanns inga bänkar, stolar eller fönster.

Så kom inte här och gnäll om era poäng!
 
Top