Nekromanti Rollspelsföretagens väg till onskefulla imperier

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Exempel ur musikindustrin [OT]

Sen en liten urspårning / metaphor kring ämnet - för det slog mig att många personer har just samma tankar kring just musikartister/grupper. I början finns det ett litet garageband som spelar för sina "fans" (dvs föräldrarna, den irriterade grannen, vännerna och kanske någon gång på "Pop i Sommar" (Nässjöfenomen). Därefter växer bandet och blir småkända och har en skara trogna fans. Man ger ut en CD och säljer den hårt på "Festivalsommar i Sverige" i samband med sitt uppträdande där. Slutligen hamnar gruppens låtar i radio och P3 som mördar varje låt genom att spela den minst 2 gånger per timme. Då kommer gnället - "Gruppen var bättre förr innan de blev kommersiella." Bullshit! För det var hit gruppen verkligen ville komma och de lyckades och de kan förhoppningsvis glädja många fler personer med sin musik framöver. Sen är det ju inte säkert att alla gillar samtliga låtar på en CD-skiva som ges ut. Det tror jag ingen gör...
Metallica var ett bra metalband en gång i tiden. Sedan blev dom kända och fick spela i VoxPop. Detta ledde till att de fick börja spela VoxPopmetal för att slå stort. Musiken blev mer mainstream för att så många som möjligt skulle lyssna (och konsumera).

Alltså; ska man göra något för en liten grupp av människor så kan man göra något som den lilla gruppen verkligen tycker om, ska man däremot göra någonting för alla så får man tumma på 'kvalitén' och köra så okontroversiellt som möjligt.

Nu är inte gamla Metallica det mest häftiga och extrema metalbandet någonsin, det är såpass 'lagom' att det passar en sån som mig.

// avatarex, som just nu lyssnar på gamla Metallica, men började lyssna tack vare VoxPop...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Avvikande uppfattning ...

Vi typografer anser nog att »Wizards of the Coast« är tjugo tecken. Sjutton bokstäver men tjugo tecken.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Avvikande uppfattning ...

Vi typografer anser nog att »Wizards of the Coast« är tjugo tecken. Sjutton bokstäver men tjugo tecken.
Vi programmerare håller med.

Alltså är de genomonda hur man än ser på det!
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Pierre Bordieu (extremt OT)

Jag skulle också kunna gå in på Pierre Bourdieus sociala teorier, men vi skall bespara forumet detta...
Ooh .... vi snackar bessewissern som inte tycker att han får tillräckligt med utrymme i den franska televisionen. Kulturkoftan som tror att han är så mycket smartare än andra för att kunna lyssna på vad de har att säga.... Jag drömmer fortfarande mardrömmar om hans bok som vi hade som kurslitteratur.

Willie - som egentligen bara vill styla med att han vet vem sagda Pierre är
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Lite kors-postning

Alltså samma företag, samma människor bakom kulisserna. Och ändå snubblade rollspelare på varandra i sin iver att påpeka att “Drakar och Demoner blev ett dåligt rollspel när onda Target Games tog över från snälla Äventyrsspel!”.

Speciellt kul eftersom två standardexempel på "bra spel från Ä" resp "dåligt spel från Target" brukar vara DoD'91 resp Mutant Chronicles... men båda spelen utvecklades med en och samma person som projektledare; Henrik Strandberg.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Pierre Bordieu (extremt OT)

Inga hatar P.B. så mycket som andra 'kulturkoftor'; han har själv i princip sagt att hans franska intellektuella kollegor i sto´rt sett bara spelar ett spel om prestige, det är därför de läser 'fin' litteratur och går på 'fina' filmer.

Karln analyserade västerländska vetenskapsmän med en metod som dess bejublat så länge den användes på sådana där lågt stående väsen som afrikaner och franska bönder... men sedan hade han mage att påstå att dessa också var människor!

Sedan försåg han mig och min polare med utmärkt teori till vår magisteruppsats. :gremwink: Men han är knepich; den som introducerade Bouridieu som en del av svensk biblioteks- och informationskunskap var Romulo Enmark*. Romulo har själv skaldat:

<pre>Svårt är att leva
svårt är att dö.
Svårt är att fatta
den jäveln Bourdieu. </pre>



God jul på er, förresten,
önskar,
Nightowl

*Erkänn att det vore ett utmärkt karaktärsnamn till Mutant: Undergångens Arvtagare!
 
Top