Nekromanti Rollspelsföretagens väg till onskefulla imperier

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Öööh, jo

Jag förstår inte varför det skulle vara olika för rollspel och musik?
Mig icke heller förstå.

Jag skulle till och med kunda hävda att rollspel i större eller mindre utsträckning direkt uppmanar att göra grejer SJÄLVA, vilket är irriterande när man skall kränga konsumtionsvaror.
Inte så att man inte måste utveckla vissa färdigheter för att kunna njuta av Nirvana* eller vad det nu är, men man behöver ju inte kunna spela gitarr för att kunna göra det.

Erik

*No pun intended.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Jo så här tänkte jag

Hög utgivningstakt leder inte automatiskt till dålig kvalitet.

Om man vet vad man gör kan det gå bra (WotC som exempel).

Men, hög utgivningstakt kan leda till dålig kvalitet, och gör ofta det, om man inte vet vad man gör (Fast Forward Games som exempel).

Låg utgivningstakt är ingen garant för hög kvalitet. Oavsett storlek på företag.

Det där sista exemple är kul, jag såg ett liknande när Wheel of Time släpptes. Då var WotC onda för att de bara släppte en bok och en tjock äventyrsmodul, och inte en massa extraböcker, som till D&D.

Hoppas att det blev lite tydligare nu.

Magnus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kanhända, men det är inte spelets primära funktion."

Jo, faktiskt. Rollspel är till för producenten. Om konsumenten råkar gilla det är det konsumentens problem. Att en del producenter råkar tillfredsställa den stora massan är ett sammanträffande som härrör från att producenten är en del av den stora massan. Men producenten hade inte producerat rollspel alls om det enda incitamentet var lönechecken. Det finns enklare sätt att få större lönecheckar.

"Hur tror ni Picasso hade målat om han varit tvungen att tillfredställa den breda massan. Gråtande barn? Konsten får inte vara styrd, då stagnerar den."

Hur tror du att jag hade skrivit rollspel om jag var tvungen att tillfredsställa den breda massan? Västmark ser inte ut som det gör för att marknaden vill det. Västmark ser ut som det gör för att jag vill det. Samma sak gäller Eon, Western, Drakar och Demoner, Mutant, Gemini och övriga rollspel. Hade rollspelen sett ut som de gjorde för att marknaden ville det... tja, då hade vi bara haft Eon och Drakar och Demoner här. Om ens det.

Rollspelsindustrin är ingen industri. På sin höjd är det en lekstuga för producenter med för mycket pengar, ego och nördfaktor.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jaha Troberg!

Musik, dvs den äkta musiken som är uppbyggd av svett och tårar, kan bara uppskattas av de som faktiskt begriper sig på den. Inte mig emot men då drar du folk över en kant.

Det var ju synd att jag jämförde med just musik. Jämför i stället med film och kanske alla de datorspel som prånglas ut på marknaden.

Min egen uppfattning är att produkter styrs av marknaden och tyvärr är den "grå massan" oehört styrande i det fallet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Öööh, jo

Jag förstår inte varför det skulle vara olika för rollspel och musik?
Jag ska väl iofs erkänna att jag pratar om gradskillnader snarare än absoluta bedömningar.

Jag har inget mot "brukskonst", jag kan till exempel tycka att arkitektur kan vara konst.

Man måste skilja på syftet.

Det är inte konst så fort någon sätter en pensel mot en duk. Det är inte konst så fort någon spelar en trudelutt. Det är inte konst så fort man ritar ett hus. Det är inte konst så fort man skriver ner ett rollspel.

Däremot så kan ovanstående aktiviteter bli konst om de görs för sitt egenvärde, för att de är nyskapande, för att de kan överföra känslor.

För de som tycker att teknik inte kan vara konst kan jag bara hänvisa till SRL . Det är lycka på burk!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
I sak har du rätt

Jag tror inte jag kan besvara den frågan utan att dra igång en oönskad debatt, så jag nöjer mig med att konstatera att det inte nödvändigtvis är ekonomiskt klokt eller passar företagets linje.

SJG har ju exempelvis ingen anledning, då de har ett eget fullgott system osm de vill pusha för.
I sak håller jag med dig, det är inte alltid bäst att gå d20-vägen. Faktum är att rollspelsmarknaden är så liten att det i många fall kan vara mer lönsamt (eller mindre förlustbringande beroende på hur man ser på det) att satsa på en egen produkt, om den är riktigt bra. Då får man snålskjuts av att man sticker ut från mängden och kanske säljer nåra tusen. För nåra tusen är ungefär vad man skulle sälja av en d20-produkt i alla fall.

Såvida den inte är fantastiskt bra och nyskapande, då kan man nog sälja uppåt 5000 eller nått. Och det är den amerikanska marknaden som har de siffrorna. Det enda som egentligen säljer som fan är D&D och Vampire.

Men samtidig har ju SJGames d20-produkter på gång. Visserligen som en parodi på D&D, men ändock... :gremgrin:

Magnus
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Inte mig emot men då drar du folk över en kant.
Visst, men inte utan anledning. Se vad du hittar i en genomsnittslig skivaffär, se vad som visas på MTV eller spelas på radio.

Vad föredrar folk om de får välja? Senaste kioskdeckaren eller 'Den nakna lunchen' (och detta trots att ordet nakna finns med i titeln)? Kultur uppskattas tyvärr bara av en ganska liten del av folket.

Folk i allmänhet är lika förändringsbenägna i sina vanor som en gråsten.

Det var ju synd att jag jämförde med just musik. Jämför i stället med film och kanske alla de datorspel som prånglas ut på marknaden.
Det är en bättre jämförelse som stämmer bättre. Ett litet förbehåll för kvalitetsfilm kontra "hollywood"-film bara, men det är betydligt bättre än att jämföra med musik.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag vill nog hävda att produktionen av rollspel är just en industri även om det kanske ligger mer hjärta och själ i produkten än vad SAAB och Volvo försöker framhäva om sina produkter i sin marknadsföring.

Designen av ett rollspel sker ju på ungefär samma sätt som vilken annan produkt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: I sak har du rätt

Men samtidig har ju SJGames d20-produkter på gång. Visserligen som en parodi på D&D, men ändock...
Glöm inte Cardboard Heroes och deras hexagonpapper som båda är kompatibla med d20 (vilket de gärna påpekar)!!!

Jag gillar SJG's kaxiga rebellattityd!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Håller med om musik i TV respektive radio. Inte fan får man lyssna på det som man själv gillar. Tur att man kan ta med sig egen musik till jobbet....
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Jag har rätt!

I detta tror jag att det finns en kraft som spelar in som jag väljer att kalla "jag har rätt"-kraften.

Det är viktigt för människor i stort att känna att de valt rätt. Att de gör det som är bäst. Detta leder ofta till att man polariserar sin relation till andra företrädare för aktiviteter man sysslar med.

Till exempel hårdrock mot synth. Eon mot Drakar och Demoner. D&D mot allt annat. Sylt mot Kräm.

Detta leder då till att den grupp som valt en sida i kampen, samlas dels kring vad som är bra med det de valt (i bästa fall), men också kring diskussioner om varför det de inte valt är dåligt (ganska trist, men mänskligt beteende).

Och det viktiga blir då att förklara för omvärlden varför deras val är bäst.

Ur denna rika mylla springer då konspirationsteorierna om onda imperier.

Det är en sida av myntet. Alltså demoniseringen av bolag av spelare som INTE spelar spelet.

Det mer svårförståeliga är demoniseringen som utövas av spelare som SPELAR spelet i fråga.

De har valt sida. de har bestämt sig för vad som är bäst. Men lik förbannat hävdar de teorin om det onda imperiet.

Varför? Kanske för att de uppplever att det bara finns ett alternativ och motvilligt spelar det? Men varför spela över huvudtaget då?

Hmmmm... måste fundera mer på den biten. Nån annan som kan hjälpa till med det?

Magnus
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Rollspelsindustrin är ingen industri. På sin höjd är det en lekstuga för producenter med för mycket pengar, ego och nördfaktor.
Vi pratar olika saker här. Jag pratar inte om dig och de svenska produkterna. Jag pratar de stora amerikanska bolagen. Ingen kan väl förneka att WotC, White Wolf och SJG producerar det dom tror kommer att sälja.

SJG har i alla fall en metodik som går ut på att man hittar på en ide, gör en synopsis och först sedan anlitar en författare. Någon som känner igen något från prefab-musiken?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vi pratar olika saker här. Jag pratar inte om dig och de svenska produkterna. Jag pratar de stora amerikanska bolagen."

Äpplen och päron. Ska du tala om rollspelsindustri, jämför den med musikindustrin. Ska du tala om de oberoende tillverkarna, jämför dem med de oberoende musikerna.

Och då lär du upptäcka en intressant sak. Monte Cook och Steve Jackson är gamers. I grunden är det gamers som skapar för gamers. Kan du hävda att chefen för till exempel Sony eller Virgin är musiker som producerar för andra musiker?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Så här är det!

hårdrock mot synth
Hårdrock.

Eon mot Drakar och Demoner
DoD

D&D mot allt annat
allt annat

Sylt mot Kräm
Sylt

Allt annat är fel, inklusive chinchillor. Men zeppelinare är OK.

Varför? Kanske för att de uppplever att det bara finns ett alternativ och motvilligt spelar det? Men varför spela över huvudtaget då?
Skämt åsido, jag tror egentligen inte att det är så allvarligt. Jag ser det ungefär som ett godmodigt utbyte av ståndpunkter, ungefär som de gånger jag behövt knocka nassar.

Till exempel: jag gillar inte d20 och jag argumenterar gärna mot det. Någonstans i den diskussionen (egentligen godtycklig diskussion) brukar man komma in på mer eller mindre osannolika saker som motparten tar på fullt allvar utan att de var menade så och sedan är cirkusen igång. Detta trots att min utgångspunkt inte var att jag ogillar att spela med det systemet, bara att det finns 50 system jag hellre spelar.

Kommunikationsglapp och ett behov att ha en ståndpunkt alltså.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Äpplen och päron. Ska du tala om rollspelsindustri, jämför den med musikindustrin. Ska du tala om de oberoende tillverkarna, jämför dem med de oberoende musikerna.
Jag tror att du övertolkat vad jag sagt här.

Och då lär du upptäcka en intressant sak. Monte Cook och Steve Jackson är gamers. I grunden är det gamers som skapar för gamers.
Monte Cook vet jag för lite om för att ha en åsikt om, men jag kan ju säga att även om SJ's spelglädje syns i produkterna så drivs SJG på ett mycket försäljningsinriktat sätt. Ibland funkar det, ungefär som jag tror att Bill Gates datorintresse gynnat Microsoft, utan att det för den sakens skull behöver betyda att de är nyskapande och schyssta.

Kan du hävda att chefen för till exempel Sony eller Virgin är musiker som producerar för andra musiker?
Med stor säkerhet inte. Största bolaget jag betraktade som någotsånär seriöst var Mute, men de är ju borta nu.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: 90%

Strange, but true. I Amerika alltså.
Vad jag har hört (vilket inte på något sätt är ett statistiskt urval eller så) så är amerikanarna mer regelinriktade och vill helst ha mer bakgrund och sånt serverat än genomsnittliga svenska rollspelare (om man kan hitta någon sådan...).

Detta kan ju till viss del förklara både skillnader i produkttyper och utgivningstakt (fast i mindre grad).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Nä!

Men så förfäktar du oftast inte teorin om de onda imperiet med någon riktig övetygelse, vilket skiljer ditt resonemang från de som verkligen, verkligen, verkligen tror att det är kosmiskt fel att d20 finns, och att det finns naturlagar för hur ett bra rollspel ska vara skrivet och konstruerat.

Det finns de som tror det. Det är i min erfarenhet dessa som också förfäktar teorin om det onda rollspelet, eller det onda rollspelsföretaget.

Magnus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tror att du övertolkat vad jag sagt här."

Poängen är dock kvar: du kan inte jämföra "rollspelsindustrin" med de oberoende och konstnärliga musikerna, lika lite som du kan jämföra Britney Spears med Picasso. Möjligen kan du jämföra Britney Spears med rollspelsindustrin och Boris Vallejo. Möjligen kan du jämföra mig med Einmal Kommt Die Liebe eller Picasso. Men bara möjligen.

I vilket fall som helst så lär du ändå upptäcka att "rollspelsindustrin" fortfarande har kvar åtminstone en fot i det konstnärliga lägret. Förmodligen beror det på att rollspelsindustrin i grunden är en nisch, skiljd från den breda marknaden.

För faktum kvarstår: är pengar ditt största incitament, syssla inte med rollspel. Det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspelsproduktion är att börja med en stor. Om inte annat så kan nog Target Games och Lancelots konkurser och personer som Oldtimer vittna om denna ekonomiska realitet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Nä!

Men så förfäktar du oftast inte teorin om de onda imperiet med någon riktig övetygelse, vilket skiljer ditt resonemang från de som verkligen, verkligen, verkligen tror att det är kosmiskt fel att d20 finns, och att det finns grundlagar för hur ett bra rollspel ska vara skrivet och konstruerat.
Anklagar du mig för att vara sansad!

Detta måste åtgärdas.

Därför är d20 ondskans plan på att ta över världen

D är fjärde bokstaven i alfabetet. Byt därför ut d mot 4. 4 + 2 + 0 = 6. Det är tre tecken i d20, dvs 3 st 6or = 666 .

Bortsett från att d20 uppenbarligen är ondskan inkarnerad så tror jag baserat på mina erfarenheter av att jobba på ett litet företag att man har ett mål framför näsan: att få ekonomin att gå ihop. Det är en fråga om att tjäna pengar, men inte för att bli rik utan för att gå runt.

Detta kan man ju tycka vad man vill om, men alternativet skulle vara att det inte gick ihop vilket innebär inga spel.

Jag är pragmatisk. Jag är inte rädd för att betala för en bra produkt. Är produkten inte bra köper jag någon annan produkt som är. Tillämpad Darwinism. Eftersom jag dessutom har mer pengar en den genomsnittlige skolåldersrollspelaren så har jag dessutom större kontroll över rollspelsutbudet. Tillämpad kapitalism. Katten också.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Poängen är dock kvar: du kan inte jämföra "rollspelsindustrin" med de oberoende och konstnärliga musikerna, lika lite som du kan jämföra Britney Spears med Picasso.
Vilket väl var min poäng från början, eller?

Möjligen kan du jämföra mig med Einmal Kommt Die Liebe eller Picasso.
Du har höga tankar om dig själv, men okej då, om det gör dig glad. Din teckningstil är dock nog inte riktigt i klass med Picasso än. :gremgrin:

I vilket fall som helst så lär du ändå upptäcka att "rollspelsindustrin" fortfarande har kvar åtminstone en fot i det konstnärliga lägret.
Den har ett arv därifrån, på samma sätt som massmusiken har ett arv från den kreativa musiken.

För faktum kvarstår: är pengar ditt största incitament, syssla inte med rollspel.
Det här avhandlade jag nyss i ett annat inlägg. Är hungrig och ska gå på lunch och upprepar mig därför inte.
 
Top