Nekromanti Rollspelsdvärgar?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
WoT?

Var inte det i Wheel of Time? Eller blandar jag ihop olika böcker nu?

Tycker för övrigt att alla som förbeställt DoD v6 borde få en snygg poster med loggan på...
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Problemet......

Förvisso. Mycket av det förekommer ju dock hos Tolkien, så hans dvärgar är ju klyschiga på det sättet, men eftersom han var först (eller åtminstone den som inspirerade efterföljarna - mycket snodde han ju själv) så var de ju inte klyschiga då.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: WoT?

Jag har då inte sett några dvärgar i Wheel of Time, men vad vet jag - har ju bara läst 7 av böckerna på engalska... kanske hände något skumt. Nä, skämt åsido. Dvärgar finns det inga i WoT.

/Erik

__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Re: sant! men..

Visst fanns dvärgar, alver, resar och troll redan innan Tolkien började skriva liksom vattnet fanns innan någon kom på att bygga vattenkvarnar. Tolkien skapade Arda utav bitar tagna ur sagovärlden och religiösa myter. Han skrev inte bara nya sagor som många gjort före honom utan satta dem ett sammanhang och skapade en sammanhängande värld åt dem. Hans verk blev under 60 och 70-talen ett av fundamenten för den sk Fantasy-kulturen. Visserligen har fantasyn breddats och utvecklats sedan dess men det är ändå på Tolkien grunden står.
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Det jag menade....

...var att, visst de ÄR dvärgklyschan men de är mycket mer än det vilket många rollspelare och författare verkar ha missat.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
I Dark Sun är de annorlunda och i Castle Falkenstein är de mer nära mytologins dvärgar och har inga kvinnliga medlemmar av rasen.

Daniel Schenström
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: "Onda" dvärgar?

Var inte dvärgarna i dataspelet "Die by the Sword" onda?

/Anders-som har ett svagt minne av det

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: WoT?

De finns definitivt inte i Wot och de är nog ingen risk att de dycker upp i del 9 heller. Men jag skulle gärna vilja veta vad serien hette.

Per
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Aristokrat?

Vad är i huvuddrag det rasisktiska i Tolkiens böcker.

Per
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: "Onda" dvärgar?

Nej. Bara giriga (duh). De jobbar åt den onde magikern och då måste de naturligtvis dödas av den ädle hjälten.


LL
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Okej, kanske inte rollspelsdvärgar men kolla i Pratchets dvärgar, mycket komiska och definitivt brytande mot tolkiens (tycker jag)

Klon
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: sant! men..

Okej, Tolkien kanske tog det mesta från mytologin, men han sammanställde det på ett mycket lyckat sätt. Att dessutom få mytologoska varelser, som ofta är flummigt beskrivna och beskrivna på olika vis, realistiska och mer jordbundna kräver en del.

Sen så håller jag med att man inte ska tycka att Tolkiens dvärgar (i det här fallet) är den enda riktiga beskrivningen av en dvärg. Som tidigare nämnt så är det ju svårt att få till det med mytologiska varelser så man kan göra egna försök.

Sen så kan man ju hitta på helt egna dvärgar utan bindning till Tolkiens eller mytologins, men då blir det nästan en ny ras.

Släper mina vapen, och en död gris från sin förra odling, Klon
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: sant! men..

<I>Hans verk blev under 60 och 70-talen ett av fundamenten för den sk Fantasy-kulturen. Visserligen har fantasyn breddats och utvecklats sedan dess men det är ändå på Tolkien grunden står. </I>

Det vet jag inte om jag vill hålla med om. Tolkien kanske lade grunden för "standardfantasyn", som man ser den idag. Men, precis som jag velat få sagt hela tiden, så är fantasyn en betydligt bredare genre än så. Fantasy kan vara allt från Maria Gripes "tordyvlen flyger i skymningen" till "Gullivers resor" (Åhh, om jag kunde erinra mig vem som skrev den där boken. den var hur som helst långt innan Tolkien). dessutom skrev CS Lewis "Narnia" ungefär samtidigt som Tolkien skrev ringsviten.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Jag tycker att du borde kolla lite på Geminis dvärgar.
De är valdigt coola och fruktansvärt bra i strid...

/Rach
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
I och för sig satiriserar de standardfantasydvärgar. Liksom det mesta andra i Pratchetts verk.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: WoT?

Jag med. Jag är helt säker på att jag läst den. Kanske Paksenarrion? Eller kanske inte. Nej, det var det nog inte. Men den handlade om en kvinnlig soldat, eller det var en med just då iaf. Hon var vakt i typ landets armé i ett torn, alla andra vakter var typ sluskar (Ja, jag gillar ordet typ/images/icons/smile.gif). Sedan kom de här onda dvärgarna, blodsmössor kallades de, men de hade ett annat namn också. Nånting på P... *funderar vidare*


/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
kolla i Pratchets dvärgar, mycket komiska och definitivt brytande mot tolkiens
1: Det stavas Pratchett (Mycket noga med att han får den respekt han förtjänar. Mao, han är KUNGEN AV FANTASY!)
2: Jag hoppas att du menar kolla in Pratchetts dvärgar /images/icons/wink.gif
3: Egentligen bryter de inte mot Tolkiens dvärgar, de är en karikatyr av dem, dvs de tar deras mest utmärkande drag och överdriver dem.
Jag älskar dem, jag rullade på golvet av skratt första gången jag läste "We just call it the 'Hiho' song. That's all it is. Hiho hiho. Hihohihohiho"

/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: sant! men..

""Gullivers resor" (Åhh, om jag kunde erinra mig vem som skrev den där boken. den var hur som helst långt innan Tolkien)."

Var inte det Jonathan Swift?

Sen bara dräller det av fantasy i början av seklet som folk har en tendens att glömma bort.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top