Nekromanti Rollspelsdvärgar?

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Hejsan!
Jag håller just nu på att konstruera en hemsida som skall handla om fantasydvärgar i allmänhet och Tolkiens sådana i synnerhet. Orsaken till att jag gjort detta inlägg är att jag undrar om ni har några tips om var på(eller utanför) nätet jag kan hitta bra information om dvärgar i olika rollspelsvärldar. Vilka rollspelsdvärgar är bäst/sämst? Finns det några rollspel som radikalt bryter med Tolkiens dvärgmall? Jag är också ute efter dvärgrelaterade illustrationer från olika rollspel. Allt dvärgrellaterat är välkommet!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Skulle tippa på att Geminis dvärgar lär bryta rätt radikalt mot Tolkiens dvärgmall, iaf hoppas jag det. Mer överskattade och uttjatade klyschor än Tolkien-klyschorna får man leta efter.

- Ymir, vill ha nåt nytt nån gång. Spetsörade dvärgar som bor i trädhus i skogen och skjuter med långbåge, kanske?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Finns det några rollspel som radikalt bryter med Tolkiens dvärgmall?</I>

Mostali, Gloranthas dvärgar, är rejält annorlunda från alla gruvgrävande ölskäggisar i andra spel. De två spel som utspelas i Glorantha är RuneQuest och Hero Wars; testa att göra en sökning på dem.

--
Åke
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Rasklychor

Om man ska ha dvärgar i ett rollspel anser jag att man ska hålla sig nära den vanliga cliché-dvärgen. Annars kan man ju lika gärna kalla dem något annat...

Det är nästa att lura läsaren om man använder ett så pass vedertaget begrepp som 'Dvärg' om något annat än den 'vanlige' fantasydvärgen...

Samma sak tycker jag gäller för övriga raser... som tex orcher.
Och alver.. tja här är tolkien-bilden redan ganska uppluckrad... men som sagt om man tänker sig en ras som är 'alvinspirerad' men som ändå ska skilja sig från den vanliga fantasyalven är det ju oxå onödvändigt att använda begreppet 'alv'...

Anledningen till att använda en standardras måste ju vara att komma undan lite av jobbet att beskriva rasen... Om man ändå tänker 'bygga om' den kan man ju lika gärna använda ett annat namn...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
"Mer överskattade och uttjatade klyschor än Tolkien-klyschorna får man leta efter."

Det beror väl mest på att alla (nästan) som kommit efter Tolkien härmat honom snarare än att det han skrev var klyschigt. Precis som Stagecoach innehållar alla westernfilmklyschor (som den var först med) och Riddarfalken från Malta (tror jag den heter) innehåller alla klyschor från hårdkokta-deckarfilmer (som den var först med).

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Antag att tolkien satte standarden för rollspelsdvärgen, då får man inte glömma att tolkien snodde ALLT om sina mytologier från skandinavisk, finsk samt germansk mytologi. Dvärgar i skandinavisk myt är desto mer svår definierad än tex tolkiens, d&d eller eon's. Men det finns några gemensama nämnare, de är gruvfolk, oftast av manligt slag, de var utmärkta smeder(det tillverkade asarnas alla skatter), de hade ibland någon abnorm kroppsdel tex klumpfötter, de kallas enligt vissa källor svartalfer och sägs bo i svartalfenheim inte långt från alfenheim och asgård. Utomlands kallas de kobolds eller knockers, en möjlig kvinnlig variant kallas gruvfrun.

jag tror du kan finna mest intressant material inom folkloren än i rollspel!

Lycka till och säg till när du har något uppe på nätet!!!


Can you say kuh-THOO-loo?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>en möjlig kvinnlig variant kallas gruvfrun.</I>

Väldigt "möjlig" variant i så fall; gruvfrun/bergsfrun/gruvrået är <I>ett</I> väsen, och väl inte särskilt dvärglik till vare sig utseende eller sätt (även om man gott kunde tänka sig dvärgar som hennes tjänare).

--
Åke
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
Sluta tjata!

Så fort någon börjar prata om fantasyraser och Tolkien börjar folk genast hoppa på dem om att "Tolkien var inte först!!!" och "Tolkien har snott allt från mytologin!"
Okej, vi har fattat! Dessutom har Tolkien faktiskt i princip skapat hela fantasygenren, och för detta är alla rollspelare honom evigt tacksamma. Ha lite respekt när ni pratar om Tolkien. Tycker F Ö att han är rätt seg på att berätta, men han har en j-la fantasi som man inte ska hacka ner på. Den speciella fantasydvärgen med sitt humör och hela karaktär är helt hans skapelse.

Tycker för övrigt att alla som förbeställt DoD v6 borde få en snygg poster med loggan på...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Läste en underbar bok där dvärgarna höll till på havet de hade små tunn båtar som de trampade fram
Dvärgarna kunde fysiskt klara av att trampa i full språngmarch i flera dygn och kunde därmed trampa ifatt segelskepp som de annföl dödade allt ombord och doppade sina luvor i blodet från de döda sjömännen för att göra livet svårare för människor var dessa puttar extremt starka och en vanlig dvärg hade styrkan hos två vuxna mäniskor även om dvärgen inte vägde mer än kanske hälften så mycket som en människa...
Dvärgarna kallades blodluvor och var fruktade/hatade och avskydda..
Men å andra sidan var de Blodtörstiga/Mordiska/ondskefulla demon tjänare Och nu nämnar jag bara deras positiva sidor...
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Sluta tjata!

Tja....Att han senare var en jävla aristokrat med vissa rasistiska tankar är ju en helt annan sak....

Ärligt talat.....är vekligen sagan om ringen så oootroligt bra igentligen....???
Jag tycker den är rätt så tråkig i längden...Ett sömnpiller helt enkelt...

Klart är ju att Bilbo-En Hobbits äventyr är bättre, mer underhållande och läsvärd än vad Sagan är iaf.........

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
"Onda" dvärgar?

Finns det några mer fantasydvärgar som är "ondingar" över lag? Jag har för mig att i dataspelet Hexplore så är "ondingarna" ganska dvärglika. Någon mer?
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Aristokrat?

JRRT var väl inte adlig? Nog var han konservativ och hade en del rasistiska tendenser men de var ganska milda i jämförelse med mycket annan samtida litteratur titta tex på Fu Manchu-böckerna. JRRT måste ses som ett barn av sin tid. Men rasismen i en del fantasy måste man se upp med och debattera. Särskilt som det är en genre som många barn läser. Tolkien debatteras ofta i detta sammanhang medan författare som David Eddings ofta slipper undan. Hans böcker är stundvis fyllda med xenofobisk dynga som får JRRT att framstå som en upplyst förespråkare för ett jämlikt multikulturellt samhälle.
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Problemet......

........är nog att folk bara tagit bitar av det lilla Tolkien skrev om dvärgarna och skapat dvärgdogmen utan eftertanke. Istället borde man närmare studera det den allsmäktige givit oss, vidareutveckla det och skapa en mer levande dvärg istället för:

-110 cm kropp, 50 cm skägg

-Tvåhandsyxa

-Snål, långsint, guldgalen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
sant! men..

det som jag, och antagligen de flesta andra som påpekat just detta som du klagar på, retar sig på är att direkt begreppet fantasy kommer upp, så tycks alla direkt tänka på den "standardfantasy" som uppkommit ur Tolkien och Conan barbaren mfl, trots att själva genren fantasy är så jävla mycket bredare än så, samt att många av de (främst då rollspelsskapare) som sticker ut från standardfantasymallen blir ustkällda, oftast med argumentet att de inte håller sig till Tolkien. Det sista argumentet är då extra retligt, eftersom Tolkien inte ens skapade de varelser som tillskrivits hans verk.

Dock kan jag hålla med dig om att det börjar gå viss slentrian i detta argument, ja.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
Re: Sluta tjata!

Jag sade: Tycker F Ö att han är rätt seg på att berätta, men han har en j-la fantasi som man inte ska hacka ner på
Med detta menade jag att jag faktiskt tycker att han är en högst medioker författare, men den värld han skapat är inget att fnysa åt.

Tycker för övrigt att alla som förbeställt DoD v6 borde få en snygg poster med loggan på...
 
Top