[Rollspelsbokcirkel]: Oktoberlandet

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Vilka tänkte diskutera imorgon och vilka ämnen borde vi diskutera?

Ett par förslag:
  • Vilka regler hade passat bättre? (Ingen verkar gilla Fate!)
  • Att inspireras av verklig historia och vad det innebär.
  • Att åka “snålskjuts” på verkligheten, som med Ural, etc.
  • Äventyret i boken.
Jag tänkte haka på! Låter som bra grejer.
  • Stämningstexter som settinginfo.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
För det går att göra det bra, men så blev det inte här.
Problemet är ju att en stor del av dem återfinns i en separat bok (Lintovaffären). Inte så svårt att veta hur man ska lösa.

Verkar inte som att jag kan vara med ikväll, tyvärr.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det här framför allt, känner jag. För det går att göra det bra, men så blev det inte här. Hur löser man problemet till tredje utgåvan?
Problemet är att folk tror att Projekt Mir är setting-info när det egentligen är något annat. Minns inte vad @Fiktionslek sade när vi diskuterade det som hastigast i vrållådan.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Problemet är att folk tror att Projekt Mir är setting-info när det egentligen är något annat. Minns inte vad @Fiktionslek när vi diskuterade det som hastigast i vrållådan.
Ja, det känns mycket mer passande som intro till en kampanjbok än till en grundbok. Jag känner lite samma sak med världskapitlet, inte fel i sig, bara malplacerat mellan produkterna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Problemet är att folk tror att Projekt Mir är setting-info när det egentligen är något annat.
Jag gillar ju det lite diffusa och lite mer öppna, personligen. Att läsa Projekt Mir som precis vad det är - en rapport från någon i världen - gör ju ändå att du kan se flera olika saker som skulle gå att spela.

Ni kan spela gruppen som knycker Svets Teorem. Ni kan spela gruppen som anfaller bygget av luftskeppet. Expeditionen själva. Folk som förväntas leta reda på farkosten efter att den åkt iväg ut i dimman. Eller gå i expeditionens fotspår med Projekt Mir som en handout. Eller bara se det som en sorts inblick i vad för saker som försiggår i spelvärlden och ta en helt annan vinkel in i det.

Det är inte "setting info" i dess detaljistiska form. Så är det absolut. Men jag tror inte det är vad Oktoberlandet eftersträvar att ge dig heller. Det är nog mer att det inte riktigt lyckas med något av det det försöker göra som leder till problem. Tycker jag, i alla fall.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Problemet är att folk tror att Projekt Mir är setting-info när det egentligen är något annat.
På vilket sätt är det inte settinginfo? Att det syftar till något annat? För det är ju uppenbarligen settinginfo, åtminstone också.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
På vilket sätt är det inte settinginfo? Att det syftar till något annat? För det är ju uppenbarligen settinginfo, åtminstone också.
Jag är ute på tunn is med detta påstående, men texten är till för någon som vill drömma sig bort och få en känsla ... och den känslan ska personen sedan bära med sig till spelmötet. Det ska (exempelvis) påverka beslutsfattandet under spelmötet för just den personen och påverka gruppens uppfattning via det.

Jag får känslan av att rollspelet vill göra ungefär samma sak som folks definition av "teater" (eller "spel"). De har bildat sig en uppfattning om teater utifrån alla pjäserna de upplevt; det fysiska, det teatraliska ... stämningen innan och efter. Inte för att någon har läst om vad en teater ska bestå av, utan som en personlig perspektiv om vad den personen uppfattar att "teater" är. Fast i Oktoberlandets fall vill spelet skapa en unik uppfattning hos läsaren i vad Oktoberlandet är.

Ja, det finns saker i stämningstexten som kan uppfattas som setting-saker - som vi ser i andra spel - men att sitta och läsa Projekt Mir och tänka att man läser "setting" är att automatiskt skjuta utanför målet.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag tänkte bara säga att jag kommer att vara på resande fot ett tag nu. Jag kommer därmed inte att rådda med nomineringar/val av ny bok förrän någon gång runt 13e augusti.

EDIT. Givet, såklart, att intresse finns för att fortsätta snacka böcker

Givetvis fritt fram för vem som helst att klämma in något innan dess om en känner för det!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag tycker inte Oktoberlandet direkt är fantasy. Men det är kanske en --- definitionsfråga. ;)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Äh, jag menar mest att fantasy känns som omfattande en massa troper: svärd, drakar, magi, förmoderna eller tidigmoderna samhällssystem, etc, etc. Oktoberlandet är förstås något slags fantastik, men tycker inte att den innehåller mycket av vad som traditionellt beskrivs som fantasy.
 
Top