[Rollspelsbokcirkel]: Oktoberlandet

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hej och välkommen till WRNU Rollspelsbokcirkels tredje diskussionstråd.

I den här tråden läser vi rollspelet Oktoberlandet, och delar med oss av våra tankar, åsikter och funderingar!

Diskussioner runt spelet föres med fördel här i tråden, i WRNUs vrållåda på Discord, eller var helst du känner för det!

Vi avslutar bokcirkeln med diskussion över videochatten Jitsi. Jag lägger ut en doodle för att bestämma datum här i tråden inom kort!

Mer information om spelet hittar du hos fria ligan:
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
En sak som var rätt kul förra rundan var att vi fick möjlighet att spela en oneshot av "Vindsjäl".

Är det möjligen så att någon skulle vara sugen på att leda något liknande till Oktoberlandet?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tyvärr lite inne på att banga den här cirkeln, för jag har lite för mycket annat på min läslista inför sommaren. :)

Men får se! Verkar vara ett coolt spel.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Först och främst tycker jag att formatet Crown Quarto är sjukt trevligt. Och omslaget med rödbrunt klotband och typografisk bildkonst är väldigt fint.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag kommer att läsa andra utgåvan. Osäker på hur mycket som skiljer första och andra.
Första och andra är rätt olika. Det är helt olika regler, till att börja med. In-game texterna som fanns i ettan är mer eller mindre det som sedan blev ”världsboken” till tvåan - Lintovaffären (som med fördel används som hjälpmedel till kampanjen Den sista najaden). Kul att det blev Oktoberlandet!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Dags att ta tag och läsa den någon gång nu när jag ändå faktiskt har den, och känner Karl och har hög respekt för hans regeldesign efter att ha gjort QA för F28.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Först och främst tycker jag att formatet Crown Quarto är sjukt trevligt. Och omslaget med rödbrunt klotband och typografisk bildkonst är väldigt fint.
Jag är lite kluven här - andra upplagans omslag är fantastiskt fint och ger för mig (och osäkert på hur rätt det är) lite Avante Garde-vibbar. Dock förmedlar första utgåvans omslag konceptet aningen mer effektivt för mig.

Jag läste igenom introduktionen lite snabbt - en kort berättelse med tillhörande spelexempel, sedan en kort förklaring vad spelet handlar om. Någon småsak störde mig lite (en mindre formulering där det lät som författaren recenserade sin egna bok), men den första biten var trevlig och etablerade spelet rätt bra för mig, och hisspitchen fanns med.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Äh, jag lurar ingen. Klart jag hoppar med! Gick och hämtade boken ur hyllan. Har också Fria Ligans utgåva av spelet, som ju är förskräckligt snygg. Måste medge att jag köpte den snorbilligt i en spelbutik som lades ned och sen dess har jag nog inte slängt ens ett halvt getöga på den. Så det här blir ju bästa anledningen att läsa den!

Tycker det är intressant att cirkelns alla spel hittills varit fantasy. Fantasy verkar även dominera de som får flest röster. Tycker personligen det är lite tråkigt, men det är heller inte oväntat. :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Hoppas personligen på lite kortare deadline den här. Inte för att spelet verkar dåligt, men tyckte förra omgången kändes lite lång för mig. 😀
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hoppas personligen på lite kortare deadline den här. Inte för att spelet verkar dåligt, men tyckte förra omgången kändes lite lång för mig. 😀
Du får kanske som du vill! Från och med vecka 31 är jag på resande fot, så antingen klämmer vi in det innan det, alternativt, senare i augusti.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Ska se om jag inte kan vara med. Har ju redan läst den (2a) och har den i ganska färskt minne.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Också igång och läser. Väldigt stämningsfull inledning, men jag gillar inte hur reglerna är skrivna. Mycket snack om hur enkla och flexibla de är, som jag tycker pajar flödet och gör det lite långdraget. Designers värdeord i regeltext är en pet peeve jag har, skall medges. Spel behöver det aldrig. Låt mig läsa mig till vad jag själv tycker!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Kul att det blev Oktoberlandet, ett spel som jag äger men hittills bara haft stående i hyllan. Jag syftar då på andra utgåvan. Misstänker att jag läser för långsamt och för sällan för att hänga med i bokcirkelns tempo men jag ska göra ett försök i alla fall.

Har tagit mig igenom kapitel 1 och 2 hittills. Jag gillade kapitel 1. Det var stämningsfullt, hade kunnat vara inledningen till en spännande film. Spelvärlden känns annorlunda och samtidigt väldigt vag men den blir antagligen tydligare längre fram.

Reglerna i kapitel 2 är vid första anblicken inte riktigt i min smak. De känns lite för luddiga trots att presentationen i sig är enkel och tydlig. Eventuellt är det dock med reglerna som med världen, att det klarnar längre fram, eller kanske vid faktiskt spel. Så här långt tycker jag i alla fall att Oktoberlandet är en spännande produkt men något jag skulle få svårt att sälja in till min ganska traddiga spelgrupp.
 
Top