[Rollspelsbokcirkel] Diskussion: Vindsjäl

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hej och välkommen till WRNU Rollspelsbokcirkels andra diskussionstråd.

I den här tråden läser vi rollspelet Vindsjäl, och delar med oss av våra tankar, åsikter och funderingar!

Mer information om spelet finner du i länken ovan. Där kan du även köpa spelet, eller ladda ned en "betala-vad-du-vill" version i PDF!

Bonusen för att vi valde just det här spelet är att spelets författare @ceruleanfive storstilat har lovat att hålla i en one-shot. Mer info kommer här i tråden!

Diskussioner runt spelet föres med fördel här i tråden, i WRNUs vrållåda på Discord, eller var helst du känner för det!

Vi avslutar bokcirkeln med diskussion över videochatten Jitsi. Jag lägger ut en doodle för att bestämma datum här i tråden inom kort!
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Omslaget är fantastiskt fint. Jag har sällan sett något som är så inbjudande till äventyr. Vi ser vad jag antar är en typisk äventyrargrupp, med fyra personer av olika slag, men vi ser dem bakifrån, blickande upp mot äventyrets mål, vilket gör att vi dras in som en del av dem, i stället för att bara titta på när äventyrarna kämpar mot en drake eller liknande. Jag börjar direkt fundera över hur jag skulle kunna ta mig upp på den där flygande ön.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Agh! Jag är pepp men det är så jävla dåligt med skedar, och jag har till på köpet tagit på mig att vara SL i en ny grupp (hur tänkte jag? allt är åtm redan preppat iaf...)
Hälsan först! Var försiktig med skedar! Jag tänker att "högt i tak, låg tröskel" är ledorden här. Kommer du på att du vill ringa in och bara lyssna lite på diskussionen så är det helt ok för mig! Det blir inget läxförhör för att ta reda på om du läst boken ordentligt eller ej ;)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Vi avslutar bokcirkeln med diskussion över videochatten Jitsi. Jag lägger ut en doodle för att bestämma datum här i tråden inom kort!
Här kommer det en länk till en doodle för att önska datum för avslutande samtal.

Om du vill vara med på den avslutande chatten på Jitsi: välj den, eller de, dagar som du kan tänka dig att vara med. Målet är att spika ett datum så snart det går - så att alla vet om de har ett "mål" att läsa färdigt till eller ej!

Det är superkul att vi är så många som har visat intresse för att vara med i bokcirkeln och läsa Vindsjäl (19 stycken!). Lite beroende på hur många som vill vara med och prata kan vi fundera på att dela upp oss i två grupper för att få till en givande diskussion för alla.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag tänker försöka kämpa emot min förkärlek för att se helheten och dela med mig av lite osorterade tankar under läsningens gång, helt subjektivt. Först ut: systemet.

Det här med beskrivningar av handlingar, att man ska lämna öppet för misslyckanden etc, det skulle kunna sammanfattas så här: var specifik, och beskriv endast vad du har kontroll över. Det vill säga, säg hur du försöker göra något, inte bara att. Och i Vindsjäl har du kontroll över din egen rollperson; då kan du inte beskriva vad som händer med någon annan (till exempel att någon blir skadad av din rollpersons handling, eller en dörr går upp). Så tror jag att jag ska betrakta det här i fortsättningen. Inte för att det har så mycket med Vindsjäl att göra, men det fick mig att tänka och det gör mig glad. :)

Upplägget förvirrar mig lite, men som vi har sagt, det är aldrig lätt att organisera en rollspelsbok. Här kommer färdigheter innan jag vet hur jag slår ett slag, liksom svårigheterna. Jag hade nog velat ha någon kommentar om att man slår ett slag med ett antal tärningar där femmor och sexor är lyckade, och att man i normalfallet vill ha två träffar, där en innebär framgång men konsekvens.

Flödesschemat, däremot, förvirrar mig mycket mer än det hjälper. Om jag sätter mig in i det förstår jag kanske varför det finns där, vad det är tänkt att förklara, men jag tror jag låter bli. Systemet känns klart nog ändå. Oklart om det är för att jag har lite grundkoll på Blades in the Dark sedan tidigare.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag ska försöka hålla mig från att detaljsvara på allt som skrivs och sägs. Men jag blir så glad av feedback att vi får se hur det går...

Det här med beskrivningar av handlingar, att man ska lämna öppet för misslyckanden etc, det skulle kunna sammanfattas så här: var specifik, och beskriv endast vad du har kontroll över. Det vill säga, säg hur du försöker göra något, inte bara att. Och i Vindsjäl har du kontroll över din egen rollperson; då kan du inte beskriva vad som händer med någon annan (till exempel att någon blir skadad av din rollpersons handling, eller en dörr går upp).
Väl sammanfattat! Det där kanske jag snor till en framtida utgåva, för att ersätta min pladdrigare variant. :D

Upplägget förvirrar mig lite, men som vi har sagt, det är aldrig lätt att organisera en rollspelsbok. Här kommer färdigheter innan jag vet hur jag slår ett slag, liksom svårigheterna. Jag hade nog velat ha någon kommentar om att man slår ett slag med ett antal tärningar där femmor och sexor är lyckade, och att man i normalfallet vill ha två träffar, där en innebär framgång men konsekvens.
Mycket bra poäng. Jag brottades som fasen med dispositionen, fram och tillbaka i många vändor, och jag fick nog lite stryk i slutändan.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Här kommer det en länk till en doodle för att önska datum för avslutande samtal.

Om du vill vara med på den avslutande chatten på Jitsi: välj den, eller de, dagar som du kan tänka dig att vara med. Målet är att spika ett datum så snart det går - så att alla vet om de har ett "mål" att läsa färdigt till eller ej!

Det är superkul att vi är så många som har visat intresse för att vara med i bokcirkeln och läsa Vindsjäl (19 stycken!). Lite beroende på hur många som vill vara med och prata kan vi fundera på att dela upp oss i två grupper för att få till en givande diskussion för alla.
Jag låter Doodlen ligga öppen tills i morgon, och då spikas datum för det avslutande snacket.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Vindsjäl är väldigt tydligt. Det märks att Lucas har jobbat med informationsdesign. Vi har färgkodning, sidfot med kapitelnamn, balanserad och lättläst typografi, tydliga rubriknivåer. Det är dock så pedagogiskt att det går till överdrift och blir svårare att läsa, tycker jag. Regeltermer märks nämligen ut med kapitäler. Det är bra, det smälter in i texten bättre än inledande versal, kursiv eller halvfet stil. Men dessa kapitäler används varje gång termen förekommer. Kombinerat med att särskilt viktiga regelbitar utmärks med halvfet stil blir det väldigt, väldigt mycket utmärkningar i texten. Ett exempel:

1622098817158.png

Hade det verkligen varit mindre tydligt om "konsekvens" hade satts med vanlig stil de flesta gångerna här? Hade det funnits någon reell risk att man skulle blanda ihop det spelmekaniska begreppet "konsekvens" med konsekvenser i allmänhet? Jag tror faktiskt inte det.

(Är det här för mycket av en utvikning? Jag tycker att det är en intressant designfundering, men kanske lite utanför trådens fokus?)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kombinerat med att särskilt viktiga regelbitar utmärks med halvfet stil blir det väldigt, väldigt mycket utmärkningar i texten.
Det här är ju exakt min invändning mot Blades in the Dark också. Har dock inte hunnit börja läsa Vindsjäl än, men vad jag förstått så var @ceruleanfive inspirerad av BitD. (Vet däremot inte om den här inspirationen alls hade med just sättet det är skrivet på att göra.)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Det är dock så pedagogiskt att det går till överdrift och blir svårare att läsa, tycker jag.
Ja, det där är helt klart en balansgång. När jag läste Blades igen för förra bokcirkeln fick det mig att tänka om ganska rejält gällande överdriven pedagogik. Och jag tror att Vindsjäl har många av de problem som jag upplevde i Blades senast.

Hade det verkligen varit mindre tydligt om "konsekvens" hade satts med vanlig stil de flesta gångerna här? Hade det funnits någon reell risk att man skulle blanda ihop det spelmekaniska begreppet "konsekvens" med konsekvenser i allmänhet? Jag tror faktiskt inte det.
Det blir tyvärr mycket riktigt stökigare att läsa. Men jag tror inte att jag hade rekommenderat att låta termerna vara typografiskt markerade ibland och ibland inte. Jag vill helt enkelt ha konsekvens i hur man exempelvis skriver termen konsekvens i ett spel. 🙂

En klassisk grej är ju att bryta mot regler om det blir tydligare genom att göra det. Hoppar man över att markera vissa termer får man högre läslighet – men man tappar lite i läsbarhet och konsekvens.

(Vet däremot inte om den här inspirationen alls hade med just sättet det är skrivet på att göra.)
Nej, det här sättet att skriva på grundar sig främst i mitt examensarbete i informationsdesign, som sammanfattades i Rekommendationer för rollspelsregler. Jag har stulit mycket från Blades, men i just det här fallet vilar skulden helt på mig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Nu har jag ögnat genom hela boken. Jag är redan förtjust i spelet och vill spela det!* Det är kanske den viktigaste slutsatsen hittills och jag vill att ni som nu läser mina kommentarer, kritik och andra tankar kommer ihåg min grundläggande positiva inställning. :)

Jag vill dessutom skriva om spelet utifrån huvudsakligen två perspektiv:

1) På en något mer detaljerad nivå diskutera möjligheter, svårigheter och designval i texten.
2) Visa hur jag skulle vilja spela spelet, för att på så vis också visa hur jag förhåller mig till texten.

En grundläggande uppfattning hos mig är att regeltexten och faktiskt spel vid ett spelbord är olika saker. Otillräckliga, inkonsekventa eller rentutav dåliga regler kan bli fantastiskt roliga i faktiskt spel, hävdar jag. Därför anser jag att det är viktigt att kunna göra en distinktion mellan de här två perspektiven.

Sedan menar jag att det blir som mest intressant att identifiera olika typer av problem för att kunna åtgärda något eller för att förstå vad som leder fram till problemet. Att enbart konstatera problem tycker jag inte ger mig lika mycket. Därför tillåter jag mig att diskutera designval - inte för att i normativ mening värdera dem - utan snarare för att bättre förstå varför de verkar framstå som viktiga för författaren/författarna.


*I en av mina spelgrupper planerar vi spel i höst och jag hoppas på att SL:a Vindsjäl. Hoppas då att mina tankar här kan hjälpa mig att pitcha in spelet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag har läst som hastigast och inte varenda detalj. Jag gillar konceptet på spelet - trots att det är en främmande värld känns det ändå enkelt hur man kommer in i det. Hur man exempelvis ska skapa nya monster är genialiskt och sådan information i hur man ska tänka borde alla rollspel ha.

Var lite överraskad av att det kändes som ett DoD; trodde att spelet skulle ha lite mer innovation i mekaniken. Jag gillar kulturen och stämningen. Snyggt strukturerat ... men: reglerna är väldigt fragmentariskt presenterade. Det hoppar från ena saken till den andra utan att följa någon röd tråd. Det är också rätt mycket hänvisningar till senare sidor; förvisso inte lika illa som Blades in the Dark - som kunde ha hänvisningar till hundratals sidor senare. Och när jag tidigt tittade på rollformuläret blev jag överraskad av hur regelfyllt det var (när världen är så lättsam). Det finns en hel del guldkorn, men de försvinner i alla detaljer, känner jag.

Något som är lustigt är hur frivilliga regler är markerade med en färgad tonruta, men att de är presenterade på det sättet gör att de står ut mer, vilket gör att jag sätter mer fokus vid dem. Jag har nu börjat fundera på om man inte helt ska skippa frivilliga regler. Liksom, om man nu ser rollspel som en verktygslåda kommer personen ändå lägga till eller ta bort saker.

Inte förrän på sida 40 får jag reda på vad man faktiskt ska göra i spelet (där gruppkonceptet och -målet presenteras). Det här hade jag velat ha tidigare. Att det står saker som "Upplev bravader och strapatser tillsammans med dina kamrater" i början av boken säger egentligen inget.

Sedan kollade jag även igenom alla folder-scenarion och konceptet är klockrent. Man kan dessutom med lätthet använda allihop samtidigt för att skapa en sandbox. Intressant bonus är att exempelrollpersonerna som man också kan ladda hem är interaktiva, så man skulle kunna utgå från en av dem och sedan bara bygga om exempelrollpersonen på något sätt.
 
Last edited:
Top