RECENSION Vindsjäl

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Spel: Vindsjäl
Av: Lucas Falk
När: 2021

Vindsjäl är ett icke-europeiskt fantasyspel med ett fokus på att i äventyrargrupper utforska mystiska platser och ha äventyr. Allting är sjukt mysig och färgglatt. Mjuka färger får hela spelet att kännas som en vattenfärgsmålning. Vapen och rustningar är designade för att se trevliga ut. De gör en glad och de antyder äventyr. Saker såsom ett helt system för magiska tatueringar bidrar till känslan av att estetik och kul är viktigt.

Reglerna är lätta men inte så lätta att det inte finns något crunch. Det är ett solitt men nybörjarvänligt regelsystem med mycket utrymme för samberättande och kreativitet inom den klassiska ramen för rollspel. Tydliga flödesscheman för hur man spelar spelet är bara en del av vad som gör spelet så nybörjarvänligt. Här finns också bland annat statistik för hur ofta man lyckas med olika mängder tärningar, verktyg för att hjälpa till om man fastnar och andra verktyg. På spelledersidan använder spelet klockor och andra mekaniker som påminner om Blades in the dark.

Det finns också ett fokus på äventyrargrupperna som kallas för Bandet i världen och banden som semi-familjer med egna regler för gruppen. Det är ett fokus som fungerar bra med spelets presentation, när ingen behöver vara en mörk enstöring kan man lägga ett fokus på att rollspela i gruppen och utforska känslorna där.

Världsbeskrivningen börjar med en punktlista över vad du behöver veta om världen för att börja spela. Det betyder inte att världen inte är kärleksfullt beskriven också, men nu kan du läsa den efterhand om du vill. Det finns en specifikt diskussion om hur spelet undviker kolonialistiska troper vilken är bra skrivet och välkommen i ett modernt fantasy spel. Lösningen man valt är att den föregående civilisationen är helt utdöd och har varit så länge vilket flyttar den delen av spelet mer till att vara om att utforska post-apokalyptiska ruiner än att mörda folk i deras hem.

Fauna kapitlet över magiska och märkliga varelser är supermysig och öppnar med en sabeltandad människoapa som ser cool men samtidigt majestätisk ut, något som stämmer för alla djuren. Ännu ovanligare än detta är ett helt flora kapitel! Jag har aldrig sett ett spel gå in i sådan här detalj på växter men jag älskar det! Det är som en monster manual för växter skriven av Linné. Sorgen, det stora hotet i Vindsjäl, är som om Chaos från Warhammer var intigheten från Den oändliga historien. Så vill du ha mer fruktansvärda monster är det här de kommer ifrån. Jag skulle vilja se ett helt kapitel med Sorg monster personligen men boken ger alla riktlinjer jag behöver för att skriva mina egna.

Spelledar kapitlet innehåller hemlig kunskap om världen, allmänna råd om hur man ska spelleda och bra råd om hur man ska designa egna äventyr. Det är solitt och nybörjarvänligt, precis som resten av spelet.

Sammanfattningsvis: Vindsjäl är botemedlet mot grimdark!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Vad härligt! Stort tack för de fina orden.💙 Särskilt roligt att så många av ambitionerna verkar komma fram!

(Jag tycker för övrigt att grimdark knappast behöver botas – det är bara kul med alternativ ibland. 😄)
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Trevlig recension! Men, som vän av det halvtomma glaset undrar jag vad du tror skulle kunna förbättras.
 
Top