[Rollspelsbokcirkel] Chronopia

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag vill nog tillägga att mina främsta problem är med presentationen, och den har ju åldrats, samt en del av arvet från föregående DoD som tyvärr inte tillför mycket.

Jag tror mycket på en remake eller demake med bortfilade serienummer.
Vi har en diskussionsgrupp kring Chronopia och det svåra är att typ en vill ha Chronopia medan alla andra bara vill ha känslan av Chronopia. En demake är i princip ett eget spel med den vaga kopplingen "Stor myllrande stad, som tillflyktsort, där allt kan hända". Generell konsensus i gruppen är att inte ens Kejsaren är en helig ko, utan att allting kan slaktas. Det handlar mer om att använda tropen ("evigt liv gör allt tråkigt"), snarare än vad den skapade (drogälskande, oemptatiska alver).

Vad tänker du på när det kommer till presentationen? Så fort jag snackar Chronopia, har jag insett, handlar det bara om världen - aldrig om (de väldigt vaga) spelledartipsen och (det generella) regelsystemet.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Om man vill ge ut, och inte kommer åt licensen, så går det ju rätt lätt att fila bort och ersätta namn och exakta ordalydelser men i övrigt ha samma sak. Är de nuvarande namnen en stor del av känslan?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag skulle säga att ett antal av de namn som man är illa tvungna att fila bort, och de ändringar man måste göra för att komma runt copyright gudarna, är en noterbar del av känslan.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Vad tänker du på när det kommer till presentationen? Så fort jag snackar Chronopia, har jag insett, handlar det bara om världen - aldrig om (de väldigt vaga) spelledartipsen och (det generella) regelsystemet.
Egentligen allt, men specielt reglerna tar upp absurdt mycket plats och är både tråkiga och otydliga på sina ställen. Alla inforutor hade mått bra av redaktör. Lite mer tanke på vad man gör och presentera infor till läsaren som ger uppslag för sånt. Det är lite för mycket Perdido Street Station-myller och osammanhängande delar av det hela.
 
Top