Grafik Rollspelsbilder (funktion)

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
6,274
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
På samma sätt som texten kan tilltala (eller stöta bort) en, hur ser ni på bildens funktion i en rollspelprodukt. Dels vad ni tycker de bör användas till och dels hur ni tycker de används. Inte så mycket vad ni tilltalas av eller tycker är snyggt, mer dess funktion.

Pratar om bilden som, dekoration, illustration, information, instruktion.
 
Jag gillar spel som innehåller bilder som visar på vad min rollperson kommer att få se: sjöslag med pirater som svingar sig mellan skepp för piratspel, personer i mörka mantlar som lurpassar bakom ett hörn på en vakt för tjuvspel, torneringar för riddarspel osv. Jag har inte så mycket behov av att se en bild på en Rymdriddare av Galaxordern – men en bild som visar hur han står på knä med sänk huvud på bryggan på sitt gotiska katedralrymdskepp inför den holografiska bilden av Överstjärnkardinalen så dras jag in och stannar kvar en stund innan jag bläddrar vidare. Visa mig livet.

Skeuomorfism som skall få sidorna att se ut som datorplattor, pergament eller stentavlor har jag aldrig förstått. Det tillför väldigt lite till stämningen och stör läsningen väldigt mycket.

Om en viss typ av föremål är väldigt viktigt i spelet, visa gärna hur det ser ut om det inte finns idag. Om häxornas trollspö visar på vilken orden de tillhör, visa dem, om all interaktion med Fnurken sker med en Bnurk, visa hur de ser ut och hur det går till. Hjälp mig att förstå.
 
Bilder kan vara stämningsskapande.
De kan också vara illustrationer av olika företeelser i spelet. Helst informativa sådana. Visa hur folk klär sig, hur en normal stadsgata ser ut, hur olika varelser ser ut. Sådana illustrationer får naturligtvis väldigt gärna vara stämningsskapande också.

Bilder som dekoration - dvs bilder som kanske är snygga men inte har något med spelet att göra - de klarar jag mig rätt bra utan.
 
Jag vill se alla bilder som information, läser dem som det även då jag misstänker att de bara är dekoration. Tycker mig ofta se att bilder används för att lätta upp texten istället för att komplettera eller kommentera.

En rollspelstext utan bild, blir sällan läst av mig. Inte för att jag måste ha dem, utan för det känns slappt och billigt utan. Meen … det gäller inte alltid, ibland känns det som slappt och billigt just för att det strösslas med dekorativa element överallt.

Det kan vara fräscht och läslockande utan.
 
När jag skrev bildmanus till Tjuvar och Lönnmördare ville jag förankra bilderna i både reglerna och den skrala settingen som böckerna erbjuder. Exempelvis så har varje bild i Lönnmördare en koppling till tabellen för kännetecken, och de flesta bilder visar en namnad karaktär på något sätt. Ur den aspekten är det ju menat att bilderna ska vara textens förlängda arm och förtydliga visuellt det som står i texten. Och många av de bilderna är också referensbärande och/eller nostalgisökande, som att rififin är i en Mission Impossible-scen eller att vissa bilder är från gamla T&L fast omvända osv, då nostalgi var ett medvetet ledord när böckerna skrevs.
 
Bild behöver inte användas till att illustrera, även om det är ett rätt bra användningsområde. De kan även användas för att sortera texten, belysa viktiga element och vägleda läsaren. Komplettera layouten.
 
I Electric Bastionland uppmanas spelledaren att inspireras av och använda bakgrundskaraktärer och miljöer i bokens många illustrationer. Tycker det är ett sympatiskt sätt att krama musten ur konsten.1000018971.jpg
 
I Everway finns det med ett hundratal så kallade Vision Cards som är tänkte att användas som inspiration, alla har ett par frågor på baksidan som till exempel "vad är det apan i bakgrunden har stulit?" eller "vart är männen på bilden på väg, är det en ceremoni?". De är primärt tänkta att användas när rollpersonerna skapas men de passar utmärkt för att visa på scener under ett äventyr, SLP eller ge spelledaren idéer på äventyr. De är inte illustrationer i regelboken men en integrerad del i spelet. Jag gillar idén väldigt skarpt för i början av kampanjen förväntas du beskriva din rollperson och då visa de bilder du valt och hur de relaterar till rollpersonens bakgrund, personlighet, planer och drivkrafter.
 
En underskattad sak är att man vill ha olika helhetsutseenden på olika sidor, för att ha det lättare för ögat att hitta när man bläddrar. Det kan uppnås på olika vis, men bilder - även vara små infällningar - är bra för det ändsmålet.
 
Last edited:
Jag vill främst att bilderna ska väcka en känsla som stämmer med texten men och att det är bestämt om bilderna är menade att visa hur världen ser ut eller om de mer är artistiska. Helst inte en blandning. De ska vara konsekvent i utseende och utförande (även om det kan vara olika artister).
 
För mig är bilder ett fantastiskt stöd när det gäller att minnas saker. Läser jag om en SLP och samtidigt ser ett porträtt av denne så minns jag den personen fem gånger bättre, av någon anledning.
 
Back
Top