Grafik Rollspelsbilder (funktion)

Quadrante

Grisbonde
På samma sätt som texten kan tilltala (eller stöta bort) en, hur ser ni på bildens funktion i en rollspelprodukt. Dels vad ni tycker de bör användas till och dels hur ni tycker de används. Inte så mycket vad ni tilltalas av eller tycker är snyggt, mer dess funktion.

Pratar om bilden som, dekoration, illustration, information, instruktion.

Jag gillar spel som innehåller bilder som visar på vad min rollperson kommer att få se: sjöslag med pirater som svingar sig mellan skepp för piratspel, personer i mörka mantlar som lurpassar bakom ett hörn på en vakt för tjuvspel, torneringar för riddarspel osv. Jag har inte så mycket behov av att se en bild på en Rymdriddare av Galaxordern – men en bild som visar hur han står på knä med sänk huvud på bryggan på sitt gotiska katedralrymdskepp inför den holografiska bilden av Överstjärnkardinalen så dras jag in och stannar kvar en stund innan jag bläddrar vidare. Visa mig livet.

Skeuomorfism som skall få sidorna att se ut som datorplattor, pergament eller stentavlor har jag aldrig förstått. Det tillför väldigt lite till stämningen och stör läsningen väldigt mycket.

Om en viss typ av föremål är väldigt viktigt i spelet, visa gärna hur det ser ut om det inte finns idag. Om häxornas trollspö visar på vilken orden de tillhör, visa dem, om all interaktion med Fnurken sker med en Bnurk, visa hur de ser ut och hur det går till. Hjälp mig att förstå.

Bilder kan vara stämningsskapande.
De kan också vara illustrationer av olika företeelser i spelet. Helst informativa sådana. Visa hur folk klär sig, hur en normal stadsgata ser ut, hur olika varelser ser ut. Sådana illustrationer får naturligtvis väldigt gärna vara stämningsskapande också.

Bilder som dekoration - dvs bilder som kanske är snygga men inte har något med spelet att göra - de klarar jag mig rätt bra utan.

Jag vill se alla bilder som information, läser dem som det även då jag misstänker att de bara är dekoration. Tycker mig ofta se att bilder används för att lätta upp texten istället för att komplettera eller kommentera.

En rollspelstext utan bild, blir sällan läst av mig. Inte för att jag måste ha dem, utan för det känns slappt och billigt utan. Meen … det gäller inte alltid, ibland känns det som slappt och billigt just för att det strösslas med dekorativa element överallt.

Det kan vara fräscht och läslockande utan.

När jag skrev bildmanus till Tjuvar och Lönnmördare ville jag förankra bilderna i både reglerna och den skrala settingen som böckerna erbjuder. Exempelvis så har varje bild i Lönnmördare en koppling till tabellen för kännetecken, och de flesta bilder visar en namnad karaktär på något sätt. Ur den aspekten är det ju menat att bilderna ska vara textens förlängda arm och förtydliga visuellt det som står i texten. Och många av de bilderna är också referensbärande och/eller nostalgisökande, som att rififin är i en Mission Impossible-scen eller att vissa bilder är från gamla T&L fast omvända osv, då nostalgi var ett medvetet ledord när böckerna skrevs.

Back