Nekromanti Rollspelsartikel (Av mig)

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Mitt eget förslag.

<I>"Duger det? Något som är fel eller så?"</I>

Jättefräckt, Arvid. Väldigt bra. Du kanske skulle fokusera
lite på vad spelarna gör, såsom du gjorde med chipset i
början. Exempelvis:

Robin bläddrar lite i regelboken efter ett bra stycke
Filippa plockar upp tärningarna och slår dem för att se om
hon kan lyckas med det avgörande hugget.

Ja, du hajar. Bara liksom för att förklara hur saker och
ting, på ett grundligt sätt, går till för en ovetande.

Dessutom tycktes jag mig se en liten stavmiss, men det tror
jag nog du korrigerar innan du lämnar in den /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Slutversionen:

Här är en lite mer reviderad version.. Ni som börjar tröttna på mina texter kanske inte ska läsa det här.. /images/icons/wink.gif
Jag filade lite på den för att tillgodose Kitzunes "krav" -Mycket uppskattad konstruktiv kritik! Jag gjorde även beskrivningen av Järnporten lite mäktigare för att visa charmen med rollspel. Iallafall, om den här versionen godkänds av forumet så använder jag den.
Mer går nog inte att ändra på den, då får jag nästan skriva om den..

(För övrigt så är Robin, Adam, Filip och Sander mina spelare. Någon som känner igen rollpersonernas namn också..?)


Ett exempel på hur det kan se ut under ett rollspelsmöte:
Rollpersonerna lever i en fantasyvärld där magi och sagovarelser som alver och dvärgar är verklighet. Alexander spelar magikern Zot, Filippa spelar alven Varda och Adam spelar soldaten Conrad. Robin är spelledare.

Robin: Okej, kommer ni ihåg var vi slutade spela sist?
Filippa: Ja, vi hade börjat gå den långa vägen från staden Nohstril till dvärgarnas fäste i norr..
Alexander: Finns det några chips kvar?
Adam: Låt bli! Det är mina chips!
Robin (Spelledaren): Då börjar vi väl då. Okej, ni går på den långa vägen.. Runtomkring er så breder ett ödsligt slättlandskap ut sig, med buskar och enstaka träd här och var. Bakom er ligger staden Nohstril ni lämnade för två dagar sedan, och framför er, betydligt närmare nu än när ni började er vandring, så ligger dom norra bergen, och dvärgarnas fäste.
Filippa (Alven Varda): Varför hyrde vi inte hästar för?
Adam (Soldaten Conrad): ..för att vi var tvugna att lämna staden så fort som möjligt. Zot råkade ju släppa loss ett monster från en annan dimension. Ha! Magi är inte att lita på..
Alexander (Magikern Zot): Jag föredrar termen "åkalla". Och jag vill påpeka att magi är ofelbart. Helt enkelt överlägset över att leka med svärd.
(En diskussion mellan rollpersonerna om magins allmännyttighet följer. Eftersom den inte är så viktig får artikeln skippar vi den..)
Robin: Allteftersom ni närmar er fästet så lägger ni märke till rester av träkonstruktioner.. Brädor och bråte ligger utspritt..
Adam: Kan vi försöka lista ut vad det är?
Robin tittar på Adams rollformulär, där alla Conrads siffror står uppskrivna. Conrad kan en del om krigsmaskiner.. Robin slår ett slag med tärningen och säger till Adam: Du känner igen konstruktionen. Det verkar en gång ha varit belägringsmaskiner som katapulter och så..
Adam: Skumt. Vi fortsätter väl då.
Robin: Ni vandrar oförtrutet vidare.. Sent på eftermiddagen når ni ert mål: Järnporten till dvärgafästet! Mitt i det höga och klippiga berget står en port som är många meter hög. Den är gord helt i järn, och runliknande symboler snirklar sig över den. Den ser ut att ha stått där i århundranden, och ser väldigt majestätisk ut. En bit ovanför den ser en liten befästning ut att vara utmejslad ur berget.. Berget blir till ett litet fort där, ungefär. Ni skymtar någon längre fram, någon som står vid porten.. Han eller hon ser ut att gå klädd i munkkåpa.. Filippa, vad har du i Syn?
Filippa: 14.
Robin slår tärningen och skickar en lapp till Filippa där det står: Du lägger märke till att det inte vajar några banér från befästningen. Det har det alltid gjort när du kommit hit tidigare..
Filippa: Det är något som inte stämmer här!
Alexander: Vi får väl gå fram och kolla om den där typen där framme vet något.
Adam: Ja, det låter som en bra idé.. Eller rättare sagt: Vi har ju inte så många val.
Filippa: Jag vet inte.. Jag skulle föredra att ta det lite försiktigare..
Robin: Det börjar skymma, och om ni kommer in i dvärgfästet innan kvällen så slipper ni sova utomhus.
Alexander: Vi fortsätter fram!
Filippa: Hrmm. Okej då.
Robin bläddrar lite i boken som beskriver äventyret.
Robin: Ni fortsätter gå, och när ni är nästan framme vid porten så går personen i kåpan er till mötes.. Ni kan inte se hans eller hennes ansikte.
Adam: Var hälsad främling!
Robin: Personen tar av sig kåpan, och det visar sig att..

Där lämnar vi våra äventyrare för den här gången.. (Som sagt)

Alternativt slut:
Robin: Vad har ni "Upptäcka fara?" (Internt rollspelskämt förvisso..) /images/icons/smile.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Kommentarer (av han)

Helst skulle jag vilja se att exemplet huvudrollsinnehavare går igenom hela

"<EM>Fotnot 2: Jag tänkte lägga med ett exempel på hur ett spelmöte ser ut</EM>"
Det viktigaste är väl att man sitter runt ett bord.. Kom ihåg när jag höll ett föredrag om det och glömde nämna att man satt runt ett bord. De trodde man gick runt och talade m varandra. Du gör det i "Man behöver inte klä ut sig eller springa runt på en scen eller något sånt." men den meningen känns lite ditslängd. Har eg inget sammanhang m det du skrivit innan.
Gör det i rollspelsex. lite såsom <B>Kitzune</B> beskrev.

När du är klar så läs igenom det du skrivit men genom "Olle, 16 år":s ögon. Olle, som inte vet nånting om rollspel och ställ kritiskta frågor t.ex. "vaddå 'om samarbete spelarna emellan istället för tävlan'. Vad samarbetar man om? Vad är det för mål, är det alltid samma mål, vem hittar på målet, är det den här spelledaren?"

Själv skulle jag ha svårt att skriva kortfattat om vad rollspel är för något utan att ha med argument varför det är så kul och alla positiva saker och motargument till alla nackdelen att man blir våldsam av rollspel (en, som <B>Krille</B> får till så snyggt).

/[color:green]Han</font color=green> som bara ger lite förslag men som tyckte att det var trevlig läsning
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Som jag nämnde så skulle jag skriva en artikel om rollspel till skoltidningen.. Här är den, vill ni kommentera?

Den är bra. :)

Fotnot 2: Jag tänkte lägga med ett exempel på hur ett spelmöte ser ut men..

Hmm, det vore nog intressant, även om det kanske är svårt att få folk att inse hur det känns. Risken finns att ett exempel verkar fånigt eller stämmer illa med de visioner den potentielle spelaren fått av spelets möjligheter... Folk gillar så olika saker och en person som fastnat för "interaktiv teater" skulle kanske tappa lusten av en ingående beskrivning av en strid och vice versa.

En idé kanske vore att ta ett exempel som är mer ur karaktärenas ögon och mer i generella drag antyda vad som försigår bakom kulisserna... alternativt kunde man ta en snutt ur någon populär film och beskriva hur den skulle kunnat funka i rollspel, vad SL satt med för data och uppgifter o.s.v...


Fråga: Tycker ni att jag borde flytta stycket om rollspels farlighet till efter stycket "Vad är då rollspel?"


Tycker det är bra som det är nu...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hmm... (ot)

Alexander (Magikern Zot):

Är det den berömde magikern Zot, han som dog och lever i Kandra (och Chronopia?)?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Slutversionen:

<I>"Mycket uppskattad konstruktiv kritik!"</I>

Tack ska du ha själv, du gjorde mig inspirerad till att
göra en hel massa arbeten.

<I>"Jag gjorde även beskrivningen av Järnporten lite mäktigare
för att visa charmen med rollspel. Iallafall, om den här
versionen godkänds av forumet så använder jag den.
Mer går nog inte att ändra på den, då får jag nästan skriva
om den.."</I>

Slutprodukten blev oerhört bra. Jag lät min sambo titta på
det och t.o.m hon förstod händelseförloppet (Och då har du
gjort det bra! /images/icons/wink.gif)

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja det är klart!

Det är Zot, DoD:s ständige följeslagare! Alven och Soldaten är rätt kända också.. Soldatens namn är något förvanskat dock.. /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: näh.. (redigerad)

Håller med. Alltför många presentationer av rollspel (gjorda av rollspelare) nämner sånt, för att sen snabbt intyga att det inte alls stämmer och att rollspel inte alls är farliga. Antagligen för att så många har kritiserat rollspel att vi blir defensiva fast det inte alls behövs. Om du vill få någon intresserad av rollspel är det nog vettigare att tala om var man kan köpa rollspel, vem man kan spela med osv än att göra artikeln till ett försvarstal mot anklagelser som de flesta inte bryr sig om.

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hmm, klokt..

Antog att det flesta vet vad en alv är (Så har det varit förut), men det är nog en bra idé att förklara det.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Huuuuh!

Fråga: Tycker ni att jag borde flytta stycket om rollspels farlighet till efter stycket "Vad är då rollspel?"


Tycker det är bra som det är nu...


Hu! En röst för och en emot! Och själv har jag ingen aning!
Om jag sätter den längre fram så passar den bättre in, men å andra sidan så verkar det som jag måste försvara rollspelshobbyn..
Om jag sätter den delen längre bak så passar den inte in lika bra, men då avfärdas det som lagom irrelevant.. Arg! Tänk om jag gör fel! /images/icons/shocked.gif

Det optimala skulle nog vara om stycket fick en egen ruta vid sidan om. Då kunde dom oroliga läsa det med en gång, och dom nyfikna skumma igenom det sist.


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
NU har jag läst igenom det

och tycker att du ska flytta det otroligt roliga men ändå informerande och kunskapsmässiga stycket till efter stycket om Vad är då rollspel? För att det passar bättre där, helt enkelt - de två styckena hör emr eller mindre ihop. Som två pusselbitar. Förstår du?

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Re: Huuuuh!

"<EM>Det är Zot, DoD:s ständige följeslagare! Alven och Soldaten är rätt kända också..</EM>"
Jag kände faktiskt inte igen nån av de två.. Alv vid namn Adam? Hmmm.. Adam Alvsing?

"<EM>Det optimala skulle nog vara om stycket fick en egen ruta vid sidan om.</EM>"
En grå rutan och en överskrift "Är rollspel farligt?".. Jo, det skulle funka.

"<EM>Zot lever i krilloan vad jag vet och är animist!</EM>"
Zot är ju mäktig (överleft 2 självmordsattacker m magi bl.a.).. Han kan nog vara på två ställen samtidigt.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker Zot är den bästa magikern som finns (näst efter personen m 2 tärningar runt halsen o/c)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Huuuuh!

Överlevt två självmordsattacker? Ahaa, självmordattacker MOT honom! Ett tag trodde jag att Zot gjort två självmordattacker och överlevt.


"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men det har han ju!

...om det fortfarande är någon som läser den här tråden:

Zot finns med i reglerna, han är magikern som alltid får vara exempel. Så i reglerna för självmordsattacker står han med!

Och sedan råkade det ju vara SPELAREN som hette Adam. Alven hette Varda, en alv ur silmarillion. Conrad är Conan.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top