Nekromanti Rollspelsartikel (Av mig)

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Som jag nämnde så skulle jag skriva en artikel om rollspel till skoltidningen.. Här är den, vill ni kommentera?

Fotnot 1: Jag har ingen direkt erfarenhet av lajv, så det får skoltidningens redaktör skriva om. Såvida ingen på forumet känner sig sugen..
Fotnot 2: Jag tänkte lägga med ett exempel på hur ett spelmöte ser ut men.. Jag har idétorka! Tips någon?
Fråga: Tycker ni att jag borde flytta stycket om rollspels farlighet till efter stycket "Vad är då rollspel?"



<font size=5>Nationell spelvecka
<font size=3>"Vad är rollspel?"
<font size=2>


Den 8:e till 14:e oktober anordnar Sverok en nationell spelvecka i Sverige. Sverok är ett förbund som ger bidrag till föreningar som arrangerar datorspel, strategispel, rollspel och levande rollspel, eller lajv.

Vad är då rollspel? Rollspel kan beskrivas som en interaktiv berättelse. Tänk dig din favoritbok eller favoritfilm. Tänk dig sedan att du fick spela huvudrollen i den, och styra hur handlingen skulle gå till. Ungefär så är rollspel.

I rollspel så styr spelarna varsin rollperson, en påhittad figur i rollspelets påhittade värld. Spelaren bestämmer och säger vad hans eller hennes rollperson ska göra och säga. En spelare är spelledare, den som beskriver rollspelets värld för spelarna, och effekterna av rollspelarnas handling. Till skillnad från andra spel så handlar rollspel om samarbete spelarna emellan istället för tävlan. (Även om man också kan spela med intriger mellan rollpersonerna om man har lust med det.) Man behöver inte klä ut sig eller springa runt på en scen eller något sånt.

Förutom spelvärlden så är rollspel uppbyggda av regler, som är till för att hjälpa spelledaren avgöra vad som borde hända i en viss situation. Regler är till för att veta hur stark rollpersonen är, hur svårt det är för rollpersonen att övertala en sopgubbe att lämna kvar soptunnan, hur svårt skadad en rymdfärja blir av en neoproto-torped, eller långt ett armborstlod (armborstpil) flyger.

För att lägga slump till spelandet använder man tärningar. För att se om rollpersonen lyckas övertala sopgubben, eller om rymdfärjan klarar smällen, eller om armborstlodet träffar det skytten siktade på slår man en tärning. Spelledaren behöver förstås inte böja sig efter vad tärningen visar om hon eller han tycker att det tärningen säger skulle göra spelet tråkigt.

Vissa är rädda för rollspel, och har hört att det är farligt. Nu när jag sitter i mitt pentagram och skriver det här med getblod kan jag säga att rollspel.. Hoppsan, jag skrev fel. Jag mende förstås att jag sitter hemma vid köksbordet och skriver i mitt anteckningsblock.. Poängen är iallafall att rollspel har ibland ett oförtjänt dåligt rykte, och det är en oerhört rolig och förmodligen också nyttig hobby. Man behöver inte vara speciell eller annorlunda på något sätt för att gilla rollspel, bara man inte är en olidlig torrboll. Och det är man ju inte.

Vad är det då som är kul med rollspel? Det kan egentligen vara vad som helst, det finns lika många sätt att spela rollspel på som det finns sätt att till exempel titta på en film. Man kan spela för att få uppleva ett häftigt äventyr, eller för att få hacka ihjäl monster, eller för att klura ut en deckargåta, eller för att få spela en annan person, eller bara för att få sig ett gott skratt i ett humorisiskt scenario. Det finns en mängd olika rollspel med olika rollspel och regler. En del använder inte tärningar, och en del har inte regler alls. (Där avgör spelledaren vad som borde hända.)


<font size=3>Andra spel<font size=2>
Sverok uppmuntrar en mängd andra spel också, som kortspel, figurspel och strategispel. Skillnaderna mellan dessa och vanliga sällskapsspel är oftast att dom är mer avancerade.

Kortspel är antingen spel som spelas med en speciell kortlek, eller spel där man samlar på kort och sätter ihop till en egen lek för att sedan tävla med andra.
(Till exempel Illuminati www.sjgames.com/illuminati och magic www.svenskamagic.com)

Figurspel i figurspel så har man små figurer i plast eller metall på ett bord eller annat som får representera landskap. Figurspel har vanligtvis detaljerade regler, och testar verkligen ens strategetiska förmåga. Jag tror att alla figurspel jag stött på handlar om två (eller fler) arméer som drabbar samman på ett slagfält. Många börjar spela figurspel bara för att det är så kul att måla figurerna.
(www.games-workshop.com är dom som gör dom två populäraste figurspelen: Warhammer och Warhammer 40.000)

Strategispel spelas på bräden. RISK är ett exempel på ett strategisspel som förmodligen alla känner till. (Även om det jämfört med andra strategispel är rätt likt sällskapsspel.
(www.avalonhill.com är en stor producent av strategispel)


(Här följer sedan en lista på alla ställen man kan få veta mer om spel på: Spelaffärer i göteborg, spelföreningar, Sveroks hemsida, och vårt eget www.rollspel.nu.. Jag tänkte lägga med en länk till Vägen som ska vara ett så bra nybörjarrollspel, men det kanske man inte kan ladda ner gratis? Artikeln blev ju lite kort annars, men det är ju bra att vara koncis.. Kan inte komma på något som saknas.)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Mycket trevlig artikel... [nt]

[color:black]

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Tycker ni att jag borde flytta stycket om rollspels
farlighet till efter stycket "Vad är då rollspel?""</I>

Ja, för att på så vis få lite mer balans i texten.
Utveckla gärna stycket också, såsom vilka som har kritiserat
rollspelshobbyn (Didi och Björn) och poängtera likheten
mellan de som blir skadade i skallen av videovåld och de
som blir skadade i skallen av rollspel (Jo, dom finns).

Annars ypperligt bra !

Sen, har jag ju djupgående kritik om ditt språk, Arvid,
som journaliststuderande. Men, det tar vi en annan gång
(privat kanske?).

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jag gillar ditt språk!

Vad sägs om att ge dem på Rollspel & Artiklar ett litet lyft och skicka in den här, hm?

//Morgoth - Empatisk Människa

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja, för att på så vis få lite mer balans i texten.

Hmmm, nu när jag läser det igen så har du nog rätt.. Fast då skär sig texten lite tycker jag.. Jag får nog fila lite på det.

och poängtera likheten mellan de som blir skadade i skallen av videovåld och de som blir skadade i skallen av rollspel (Jo, dom finns).

Va? Vadå för likhet?


Sen, har jag ju djupgående kritik om ditt språk, Arvid,
som journaliststuderande. Men, det tar vi en annan gång
(privat kanske?).


Heh? Jovisst, bara det blir innan söndag, då jag får skicka in artikeln. Vore bra om jag kunde snygga upp hemskt språk nu när jag ska skriva "officiellt" och allt.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Jag gillar ditt språk!

Haha! Kitzune gillar det inte! /images/icons/tongue.gif
Och vilka är Rollspel & Artiklar för några?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra !

Den här artikelen är välskriven & bra !!
Den berättar kort & enkelt vad rollspel är. Språket är enkelt & bra, t.o.m de mest inbitna rollspelsmotståndare borde fatta vad det går ut på.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Några förslag?

Trevligt att artikeln uppfyller sitt syfte, verkligen jättebra.. Men har någon några idéer om hur man beskriver ett typiskt spelmöte? Någon intrig som passar bra? Skall jag beskriva hur spelarna äter chips och sånt för att minska klyftorna mellan spelare och icke-spelare, eller stör det informationsflödet?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Röllspälsartijkell (Lite långt)

<I>"Hmmm, nu när jag läser det igen så har du nog rätt.. Fast
då skär sig texten lite tycker jag.. Jag får nog fila lite
på det"</I>

Det helt klart enklaste är att svänga ihop lite mer text
(om möjligt) för att sedan slänga in där det skär sig, för
att rätta till sådant (Min textproduktionslärare skulle bli
stolt /images/icons/wink.gif).

<I>"Va? Vadå för likhet?"</I>

Det finns ett bevisbart mönster mellan olika människor som
inte har tillräckligt med förankring i vår värld för att
kunna förstå skillnaden mellan fantasi och verkligheten.
Såg en dokumentärfilm om unga som utfört våldsbrott med
skjutjärn och en av killarna där sa att han blev förvånad
över hur många gånger han behövde trycka att skott för att
få sitt offer att duka under, för ett exempel. Han hade sett
på videofilmer med stark actionbetoning och där räckte det
med att hjälten använde en kula/offer. Han ångrade sig inte
då han inte hade några emotionella spärrar, han visade bara
upp sin förvåning mot antalet kulor i människokroppen som
det krävs för att sänka någon för gott.

På liknande sätt finns det även rollspelare som inte klarar
av att hantera skillnaden mellan en rollperson och sig
själv. Där killen som tittade på videovåld kunde relatera
till huvudkaraktären i filmen, kan en rollspelare leva sig
in farligt mycket i en rollperson - Så mycket att denne tror
sig vara sin rollperson. Jag har sett sådant hända när jag
spellet och då har jag varsamt försökt ta ner personen i
fråga på jorden igen, med lyckat resultat.
Då det inte är speciellt lyckat har folk till och med dött
på grund av en spelare. Som de Vampire-spelarna i USA som
dödade spelledarens familj och levde i deras hus under en
tid, fram tills dess att polisen kom och burade in dem.
De var helt övertygade om att de var vampyrer, de hade
faktiskt även prövat att suga i sig blod.

Leta efter liknande saker, bara för att poängtera att det
faktiskt inte är den genomsnittlige rollspelaren det handlar
om, utan extremiteter.

<I>"Vore bra om jag kunde snygga upp hemskt språk nu när jag
ska skriva "officiellt" och allt."</I>

Det är ju inte hemskt, det har jag aldrig sagt.
Jag gillar personligen, i mitt eget artikelförfattande, att
väva in roliga språkanvändningar. Såsom istället för att
använda det ordinarie tråkiga ordet skokräm, bytte jag helt
sonika ut det till dojbalsam. På liknande sätt kan man
variera sitt språk till sådan grad att det blir en ren
upplevelse att bara se orden. Å andra sidan ska det du
skriver vara en introduktion till rollspelet, och vilken
typ av tidning (annat än att den är skolrelaterad) vet jag
inte. Därför kanske din text är superb i sammanhanget och
inte ska krånglas till bara för sakens och estetikens skull.
Det där vet du bäst själv, känn dig lite för.



"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Jag gillar ditt språk!

<I>"Haha! Kitzune gillar det inte!"</I>

Ta inte mitt ord som lag, jag tänkte bara ge dig lite
direktioner. Dessutom sa jag inte att jag inte gillade det,
utan menade mer som att du skulle använda lite mer spännande
termer (Se mitt svar i tråden).

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Extremiteter?

"Leta efter liknande saker, bara för att poängtera att det
faktiskt inte är den genomsnittlige rollspelaren det handlar
om, utan extremiteter."

Är du helt säker på att det är extremiteter du menar (i vanliga fall brukar det betyda armar och ben & sånt).

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Extremiteter?

<I>"Är du helt säker på att det är extremiteter du menar"</I>

Ops, bra att du påpekade det. Jag menade extremister,
givetvis.

<I>"(i vanliga fall brukar det betyda armar och ben & sånt)"</I>

Lemmar, kort och gott.

/Alexander Gyhlesten


"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Extremiteter?

Ett rent nöje. (Finns det något roligare än att påpeka att andra har fel? Skulle i så fall vara när andra påpekar att jag har fel)

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Recept på psykopat

"Som de Vampire-spelarna i USA som
dödade spelledarens familj och levde i deras hus under en
tid, fram tills dess att polisen kom och burade in dem.
De var helt övertygade om att de var vampyrer, de hade
faktiskt även prövat att suga i sig blod."


Heather Wendorff-fallet, eller? Om det är det, så bör du nog läsa vad som faktiskt hände.

Media har en tendens att överdriva en hel del. Det räcker inte med våldsfilm eller rollspel för att man ska bli psykopat. För att lyckas med det krävs dels en kasse förutsättningar från början och en hel hög med trauma under uppväxten. Det tar normalt 25-35 år att "odla" en normal amerikansk psykopat. De första tecknen brukar normalt dyka upp kring puberteten, det börjar bli farligt kring 20-årsåldern, och om inga insatser sätts in då kan belöningsprocessen (i form av "kickarna") sätta en på en snabb spiral neråt. Saker som i allmänhet brukar snabba på utvecklingen är press utifrån (gängtryck eller sekterism), olika former av trauma (till exempel sexuellt utnyttjande, drogberoende eller krigsskada) och avskärmning från samhället. Rollspel och våldsfilm kan normalt inte skada i det sammanhanget, om man inte kan utföra någon form av annan avskärmning och trycka på med press utifrån - till exempel gängkulturer där man får respekt för att kutta någon och det är ballt att ha suttit inne.

Slutpoängen är att det inte räcker med en faktor för att göra en psykopat. Du behöver en hel kasse, hela vägen från arv till miljö i största allmänhet.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Recept på psykopat

<I>"Heather Wendorff-fallet, eller?"</I>

Faktiskt inte. Någon incident som hände tidigare, i
Milwaukee (Sun Prarie om jag inte missminner mig). Mina
släktingar därborta (och tillika Jesus-freaks) skickade
brev till min mor angående detta och varnade henne för
vissa rollspel. Ledde till en del otrevliga samtal /images/icons/wink.gif

<I>"Slutpoängen är att det inte räcker med en faktor för att
göra en psykopat. Du behöver en hel kasse, hela vägen från
arv till miljö i största allmänhet."</I>

Precis. Bra tillägg, Krille.

Arvidos borde ha en hel uppsatts nu /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
näh.. (redigerad)

Våldsbrott orsakade av rollspel? Det orkar jag inte skriva om.. Det skulle nog bara avskräcka i onödan.

Allt kan väl leda till våldsbrott ("Mitt te är ÄCKLIGT! MORRRRR!"), så varför säga att rollspel kan det? Dessutom är det ju så ovanligt så jag kan lika gärna skriva om T:20an eller nåt.. Några idéer om vad jag borde lägga till föresten? Artikeln kanske skulle må bra av att bli lite köttigare..
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: näh..

<I>"Våldsbrott orsakade av rollspel? Det orkar jag inte skriva
om.. Det skulle nog bara avskräcka i onödan."</I>

Okej. Det var bara ett förslag /images/icons/smile.gif

<I>"så varför säga att rollspel kan det?"</I>

Inte vet jag. Intressenter kanske tycker det är roligt.
Som jag /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Några förslag?

<I>"Men har någon några idéer om hur man beskriver ett typiskt
spelmöte? "</I>

En ide som poppade upp i mitt huvud är att beskriva lite
kortfattat och smidigt hur en spelledare förbereder sitt hem
och alla element till rollspelandet (kokar kaffe, puffar
till soffkuddar, tänder levande ljus, rotar i cd-samlingen).
Bara för att få det lite jordnära, som du själv sa:

<I>för att minska klyftorna mellan spelare och icke-spelare</I>

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Extremiteter?

Tja, om man ska skriva fel på det så är det väl bättre man kallar det för extremiteter än exkrementer...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mitt eget förslag.

Här är ett exempel, och även en kort text om lajv om inte någon lajvkunnig skriver till det sedan..

Ett exempel på hur det kan se ut under ett rollspelsmöte:
Rollpersonerna lever i en fantasyvärld där magi och sagovarelser som alver och dvärgar är verklighet. Alexander spelar magikern Zot, Filippa spelar alven Varda och Adam spelar soldaten Conrad. Robin är spelledare.

Robin: Okej, kommer ni ihåg var vi slutade spela sist?
Filippa: Ja, vi hade börjat gå den långa vägen från staden Nohstril till dvärgarnas fäste i norr..
Alexander: Finns det några chips kvar?
Adam: Låt bli! Det är mina chips!
Robin (Spelledaren): Då börjar vi väl då. Okej, ni går på den långa vägen.. Runtomkring er så breder ett ödsligt slättlandskap ut sig, med buskar och enstaka träd här och var. Bakom er ligger staden Nohstril ni lämnade för två dagar sedan, och framför er, betydligt närmare nu än när ni började er vandring, så ligger dom norra bergen, och dvärgarnas fäste.
Filippa (Alven Varda): Varför hyrde vi inte hästar för?
Adam (Soldaten Conrad): ..för att vi var tvugna att lämna staden så fort som möjligt. Zot råkade ju släppa loss ett monster från en annan dimension. Ha! Magi är inte att lita på..
Alexander (Magikern Zot): Jag föredrar termen "åkalla". Och jag vill påpeka att magi är ofelbart. Helt enkelt överlägset över att leka med svärd.
(En diskussion mellan rollpersonerna om magins allmännyttighet följer. Eftersom den inte är så viktig får artikeln skippar vi den..)
Robin: Allteftersom ni närmar er fästet så lägger ni märke till rester av träkonstruktioner.. Brädor och bråte ligger utspritt. Dom ser ut att ha varit katapulter och andra belägringsmaskiner en gång i tiden.
Adam: Skumt. Vi fortsätter väl.
Robin: Ni vandrar oförtrutet vidare.. Sent på eftermiddagen når ni ert mål: Järnporten till dvärgafästet! Mitt i berget står en port som är många meter hög. Den är jord i järn, och runliknande symboler snirklar sig över den. Ovanför den ser en liten postering ut att vara utmejslat ur berget.. Som ett tornrum som sticker ut ur berget ungefär. Ni skymtar någon längre fram, någon som står vid porten.. Han eller hon ser ut att gå klädd i munkkåpa..
Filippa: Någonting verkar ha hänt här! Jag har varit här förut, och det finns alltid dvärgar som möter en vid porten! Och jag undrar varifrån all träbråte kommer ifrån?
Alexander: Vi får väl gå fram och kolla om den där typen där framme vet något.
Conrad: Ja, det låter som en bra idé.. Eller rättare sagt: Vi har ju inte så många val.
Filippa: Hmm, det är skumt det här.. Jag skulle föredra att ta det lite försiktigare..
Robin: Det börjar skymma, och om ni kommer in i dvärgfästet innan kvällen så slipper ni sova utomhus.
Alexander: Vi fortsätter fram!
Filippa: Okej då..
Robin: Ni fortsätter gå, och när är nästan framme vid porten så går personen i kåpan er till mötes.. Ni kan inte se hans eller hennes ansikte.
Conrad: Var hälsad
Robin: Personen tar av sig kåpan, och det visar sig att..

Där lämnar vi våra äventyrare för den här gången..


Lajv
Lajv, eller levande rollspel är rollspel där man helt går in i sin rollperson, och spelar honom eller henne som i en teater. Jag har inga egna erfarenheter av lajv, så jag gör bara en kort sammanfattning. Lajv är inte uppdelat i mötet som rollspel brukar vara, utan ett lajv pågår non-stop under en längre period, oftast flera dagar. En mer intensiv version av rollspel med andra ord. Lajv kan också ha regler, om man t. ex skulle vilja spela upp en strid mellan två personer så är det vara mer bekvämt med regler om vem som vinner snarare än att man bultar på varandra tills någon däckar. (Trots allt så lajvar man ju för att ha kul, inte för att få slåss) För att stämningen ska stämma så ser man till att befinna sig i rätt miljö, gå ut i skogen för ett medeltidslajv till exempel, och man syr/snickrar egna kläder och utrustning.


Duger det? Något som är fel eller så?




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top