Nekromanti Rollspels-podcasts - vilka är era favvos?

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Istället för svenska Rollspelsklubben bestående av komiker som jag inte tycker är alls roliga, så rekommenderar jag Party of Four bestående av improvisatörer som vanligtvis är mycket roligare och helt gonzo http://www.partyof4cast.com
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag är, som många andra av de som svarat, inte heller intresserad av actual play. Det ger mig ingenting. Jag föredrar samtalspoddar där de gärna har ett eller två huvudämnen att diskutera varje vecka och där man kan få nya perspektiv på sånt man funderar på, eller helt nya idéer som man inte skulle stött på annars.

En av mina två favoriter är RPGcircus (som Wilper redan nämnt). Den är hyfsat välproducerad (bortsett från lite gnissel i ljudet ibland, men det kan man leva med). De tar upp intressanta ämnen som berör spelandet i olika former och dessutom går de igenom nyheter och Kickstarters i varje avsnitt, vilket är ett mycket enkelt sätt att få reda på vad som händer ute i stora rollspelsvärlden. Nya avsnitt varannan vecka.

?Den andra favoriten är Gaming and BS. Den har ett liknande upplägg som RPGcircus, men kanske lite mer avslappnat upplägg ibland och i mitt tycke även lite roligare. De har god kontakt med sina lyssnare och får därmed in ännu fler perspektiv på sina ämnen. Det är visserligen en av "de där" poddarna som läser upp en 2 minuters lista med patreons i slutet av varje avsnitt, och de gör en hel del reklam för diverse spelkonvent i USA (du kommer höra rätt mycket om GameHole Con som de själva är involverade i). I övrigt välproducerad och med ständigt intressant ämnen och gäster. Nya avsnitt varje vecka också, vilket för mig är ett stort plus.

?Har även testat Signaler från Zonen och Podcon (samt nån mer svensk podcast), men ingen av dem var tillräckligt regelbunden för min smak. Har nog inte lyssnat på Podcon sen de började strössla med actual play-avsnitt heller, men det är ju bara på grund av mitt eget ointresse av det formatet.
 
Joined
15 Apr 2016
Messages
11
På Actual Play fronten kan jag tipsa om Friends at the Table som är ganska unik. De kör med en ganska samberättande stil med mycket fokus på kritiskt världsbyggande och ruckande av normer. Det finns någonting otroligt speciellt med de berättelser som skapas. Välredigerad och väldigt fint tonsatt. Kan inte rekommendera den nog!

Happy Jacks podcast har tipsats om tidigare i tråden. Kan delvis hålla med men jag ledsnade också på att poängerna drogs ut till långa konversationer.

Fear the Boot, som länkas precis ovan, är bra. Den är kortare och lite mer rakt på sak.

Roleplaying Public Radio är en bra podcast, men det var ett bra tag sen jag lyssnade regelbundet. De har också en ganska lös struktur med långa samtal men brukar variera ämnen ganska väl.

Slår ett slag för Fummelpodden jag med! Lyssnat på två avsnitt och det har varit väldigt bra hittils.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Säkerhetståget;n252833 said:
Roleplaying Public Radio är en bra podcast, men det var ett bra tag sen jag lyssnade regelbundet. De har också en ganska lös struktur med långa samtal men brukar variera ämnen ganska väl.
Deras actual plays har dock tyvärr bristen att det ofta leks väldigt mycket med tärningar nära mikrofonerna. Ett ständigt klicketiklackande som jag blir riktigt frustrerad över stundtals.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag kan faktiskt även faktiskt tipsa om Campaign Podcast, det är en Actual play podcast där man spelar Star Wars Edge of the Empire. Och anledningen till jag tycker man kan lyssna på den är att en eller flera av dem är teater och komedi improvisatörer från Chicago. Second City har nämnts i sammanhangent.

Jag är förståss ingen improvisatör av rang, har bara improviserat i rpg sammanhang (vilket vi nog alla har), men det är ändå intressant lyssning därav. De är bättre "Yes and" än någon vid mina spelbord i alla fall.

/H
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Blev idag tipsad om Narrative Control http://narrativecontrol.libsyn.com och efter att ha börjat lyssna verkar det väldigt lovande. Första avsnitten är från Forge-tiden (2008) och de håller fortfarande på. Ska bli kul att följa resan. De har korta avsnitt (20-30 min.) och pratar fokuserat om en sak. Relevant och koncist.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Jag har precis (i förra veckan) snubblat över Fandible. Det jag har lyssnat på är deras acutal play-avsnitt där de spelar Numenera, och jag är helsåld.

Bra ljudkvalitet, kul karaktärer, lite roliga speltekniska idéer stundtals. Numeneras regelsystem är ju lite sisådär när man tittar på det för faktiskt spel, men det har den klara fördelen att det märks av ganska lite i det faktiska spelandet. Strider och annat regelstyrt går fort och de gör dem intressanta genom kul beskrivningar och idéer.

(kan vara värt att nämna för att hänga med lättare att i Numenera så använder man färdigheter och bränner poäng för att sänka svårighetsnivån, och när man sänkt den så mycket man kan så ska man sedan slå över med en T20, till skillnad från exempelvis DnD där ju svårighetsgraden är oföränderlig och det istället är tärningsslaget som modifieras av färdigheter).

De verkar ha lite annat också där de faktiskt pratar om spel istället för att spela. Har inte kommit till de avsnitten än, men jag tycker de verkar intressanta.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Min favorit - alla kategorier - är Happy Jacks RPG Podcast. Värdarna är showartister, så de är inte introverta blygnördar och har bra produltionskvalite. Dessutom har de en sund dos inställning lånad från improvisationsteater och har därför tankar om yes-and, blockeringar och gemensamt storybyggnad som alla bör ta till sig.

Lyssnar egentligen inte på actual plays - de tar för lång tid från mitt ljudbokslyssnande - men det finns ett undantag och det är The Fim Reroll. Där försöker de spela sig igenom och gestalta kända filmer (med hjälp av GURPS), men det slutar oftast dråpligt med att huvudkaraktären dör en ovärdig död i förtid. Ett bra avsnitt att prova är det där de spelar Jaws. ;-)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag gillar The Good Friends of Jackson Elias, som pratar om rollspel men till stor del gör det genom att prata om andra grejer, de kan tex ha sett nån gammal kultrulle och pratar om vilka teman den tar upp och hur de skulle kunna vara relevanta i en kampanj.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Björn Wärmedal;n252087 said:
En podcast jag skulle vilja höra (eller göra, men det har jag inte tid med) är en där en programledare träffar en ny rollspelare, spelledare, konventsarrangör, spelmakare eller liknande i varje avsnitt och pratar lite om vad den personen brinner för i hobbyn. Typ en timmes avsnitt hade varit jättelagom.
*host*Bortom Bortom*host*

;)

(Den är i och för sig längre än 1 timme, men det är annat jox i slutet som går att hoppa om man bara är ute efter det specifika temat som beror på gästen.)
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Rymdhamster;n253488 said:
Jag har precis (i förra veckan) snubblat över Fandible. Det jag har lyssnat på är deras acutal play-avsnitt där de spelar Numenera, och jag är helsåld.

Bra ljudkvalitet, kul karaktärer, lite roliga speltekniska idéer stundtals. Numeneras regelsystem är ju lite sisådär när man tittar på det för faktiskt spel, men det har den klara fördelen att det märks av ganska lite i det faktiska spelandet. Strider och annat regelstyrt går fort och de gör dem intressanta genom kul beskrivningar och idéer.

(kan vara värt att nämna för att hänga med lättare att i Numenera så använder man färdigheter och bränner poäng för att sänka svårighetsnivån, och när man sänkt den så mycket man kan så ska man sedan slå över med en T20, till skillnad från exempelvis DnD där ju svårighetsgraden är oföränderlig och det istället är tärningsslaget som modifieras av färdigheter).

De verkar ha lite annat också där de faktiskt pratar om spel istället för att spela. Har inte kommit till de avsnitten än, men jag tycker de verkar intressanta.
Om du gillar humor och Numenera lyssna på Oneshots utflippade avsnitt. Jag är tvehågsen för det känns dåligt av anledningar. Dels att spelet typ kapas av spelarna och SL blir överkörd och dels att SL är en kvinnlig gäst-SL. Det känns sunkigt men det kanske är jag som övertolkar? Å andra sidan är de här tre avsnitten så roliga att jag troligen kommer att lyssna på dem flera gånger: http://oneshotpodcast.com/podcasts/one-shot/109-numenera-part-1/
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
talgboll;n253722 said:
Om du gillar humor och Numenera lyssna på Oneshots utflippade avsnitt. Jag är tvehågsen för det känns dåligt av anledningar. Dels att spelet typ kapas av spelarna och SL blir överkörd och dels att SL är en kvinnlig gäst-SL. Det känns sunkigt men det kanske är jag som övertolkar? Å andra sidan är de här tre avsnitten så roliga att jag troligen kommer att lyssna på dem flera gånger: http://oneshotpodcast.com/podcasts/one-shot/109-numenera-part-1/
Tack för tipset. de där skall jag lyssna på!
 
Joined
24 Apr 2017
Messages
4
Björn Wärmedal;n252262 said:
Vem driver Rollspelsfika? Den borde flyttas från Soundcloud, eftersom den tjänsten ska stängas ned :(

Det är jag (Daniel) och Peter som spelar in :) Vi håller ett öga på SoundCloud efter skrämseln men som DeBracy påpekade verkade den omedelbara faran vara över.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Som vanligt: JankCast! Utan någon som helst jämförelse den bästa rollspelpodcasten som finns eller funnits. Punkt. Bäst diskussioner, bäst AP-ar. Kommer inte ut så ofta längre. Det är lugnt, det senaste avsnittet var nr 229. Om du börjar lyssna (det gör du såklart): börja kanske 2011-ish, innan dess är det mest bara en massa snubbar som gapar åt varandra.

The Tabletop Superhighway är göttig också. När JankCastavsnitten är avklarade både en och tre gånger är det här lite mer av nåt liknande (fast inga AP-ar).

Across the Table är riktigt bra också. Ett spel per avsnitt. Seriöst dissekerande.

Narrative Control som nämnts tycker jag också om.

På svenska tycker jag PodCon står i en klass för sig. (Ge oss mer! Dammit!)

Tillagt: OK. Läste öppningen. Det här är varken OSR eller Trad. Sorry. Men bra. Förbannat bra.
 

Khal

Veteran
Joined
17 Aug 2017
Messages
15
Såg inte att någon har nämnt den i särklass bästa podden. The Glass Cannon podcast.
En helt fantastisk pod. de kör Pathfinder, men går in i karaktär otroligt bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
talgboll;n253722 said:
Om du gillar humor och Numenera lyssna på Oneshots utflippade avsnitt. Jag är tvehågsen för det känns dåligt av anledningar. Dels att spelet typ kapas av spelarna och SL blir överkörd och dels att SL är en kvinnlig gäst-SL. Det känns sunkigt men det kanske är jag som övertolkar? Å andra sidan är de här tre avsnitten så roliga att jag troligen kommer att lyssna på dem flera gånger: http://oneshotpodcast.com/podcasts/one-shot/109-numenera-part-1/
Sjukt roliga avsnitt! Vad gäller att de "kör over gäst-SLn" så håller jag nog inte riktigt med. Visst, spelarna tar väldigt mycket initiative och det hela känns ju mer som ett slags sammberättande, men SL sager ju rakt ut I avsnitt två, när spelarna själva tar upp det och frågar om det är ett problem, att hon det är så hon vill ha det.
 
Top