Rollspelet Skodon

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Skrev en TLDR i början, man ska egentligen klara sig med den om man är spelare. Resten är långa utvikningar med lite för mycket text. Den är inte klar än, även om den är färdigformulerad i mitt huvud. Måste försöka hålla mig från att vika ut texten mer …

Vill man, kan man skriva kommentarer eller frågor direkt i texten.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Regelmotorn för kommentarer

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Regelmotorn för kommentarer

Äntligen någon som använder Genesistärningar i ett spel! :gremtongue:

Ett tips är att använda fudgetärningar för detta. Ett minus tolkas som ett, plus tolkas som två, lägg helt enkelt bara ihop alla streck.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Äntligen någon som använder Genesistärningar i ett spel! :gremtongue:

Ett tips är att använda fudgetärningar för detta. Ett minus tolkas som ett, plus tolkas som två, lägg helt enkelt bara ihop alla streck.
Har tittat på dem, men skriver utifrån att de flesta har T6:or hemma.


Detta ger ett medelvärde lika med färdighetsvärdet. Därmed kan man lösa värde-mot-värde-slag utan att behöva två slag eller modifikationer i stil med värde+10. Så kan man köra med att det alltid är spelaren som slår tärningarna.
Detta är det jag också kom fram till, en lösning för att få färre slag ... sen att man ändå bygger ut efter det ... hmm... får man väl skylla sig själv för!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Dumpar in mer text, regeldelen bör nog ses som rätt färdig. Kommer ha en diskussion om strid och sociala konflikter ... men separat och frikopplad från regeltexten.

Reglerna ska föresten läsas som uppslag. Två sidor i taget som stödjer varandra.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Dumpar lite dokument, så jag bara har ett att uppdatera (vilket innebär att tidigare länkar slutar funka).

Länkar istället till ett "master"-dokument, med lite skräptext i andra hälften. En del blir kvar annat rensas. bort. Fortfarande samma idé med att om man slår upp ett uppslag och vill läsa om en viss regel eller aspekt, ska allt finnas. där. Kan innebära viss upprepning.

Att göra:
Teckna lite, göra ett formulär och fyra exempelgubbar.

 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En designnotis, för jag tror inte det är uppenbart. Men det finns inga grundegenskaper i dessa regler. Egenskaper och egenheter, ja, men inga som är det fasta antal som alla har. Egenskaper kommer ur det du gör, utsätts för och tränar i. Du föds inte till hjälte, du blir en av de omständigheter och vedermödor du möter.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
IMG_5995.jpeg. page.png

Bilder är normskapande och informationsbärare, men de kan också vara meningslösa och innehållslösa.

Dividerar lite mer med vilka bilder, typ av bild och uttryck. Kommer ha med människor i bild, men hålla det mer åt det infografiska hållet i stil … har en del skisser också, får se om de blir kvar. Ska försöka få med några vardagssituationer i bild.

Lägger för mycket tankemöda på detta :)
 

Attachments

Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
IMG_6107.jpeg
Av allt som angetts som viktigt har jag främst tagit fasta på att där skall finnas ytor att skriva, anteckna och teckna på. Så jag gör så att jag visar på vad jag vill ha med, men låter spelaren teckna och skriva över om denne vill.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
View attachment 12959
Av allt som angetts som viktigt har jag främst tagit fasta på att där skall finnas ytor att skriva, anteckna och teckna på. Så jag gör så att jag visar på vad jag vill ha med, men låter spelaren teckna och skriva över om denne vill.
Testa gärna att klippa sönder formuläret och lek runt med bitarna. Undvik gärna att ha allting så symmetriskt. Fundera på ett A5-formulär kanske inte är att föredra och så kan spelaren anteckna på baksidan. Fundera också kring att ha formuläret liggande. Kommer underlätta om du testar en mer asymmetrisk (och intressantare) design.
 
Top