Rollspelet Skodon

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Inser, att om jag ska vara mig och min vision trogen så måste jag öka mängden bilder. Textmängd räcker gott och väl. Kanske nåt mer om ”bondens år”, ”stadsliv” och död.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
View attachment 12992

Kort sammanfattning av rollpersonsskapandet.
Bör nog vara nog så förklarande även utan tillhörande text, kanske till och med det som krävs för man ska orka läsa den.
Jag finner det ganska förvirrande, faktiskt. Det finns flera ställen där man har flera pilar från rutan utan att det finns några instruktioner för vilken pil man ska ta. Rutorna med börd och skuld har ingen pil alls till sig, så det är oklart hur man ska kunna hamna där. Och linjerna utan pilar är också lite förvirrande. Jag förstår helt enkelt inte alls hur man ska navigera det där flödesschemat.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag förstår helt enkelt inte alls hur man ska navigera det där flödesschemat.
Point taken. Alla är inte val, utan saker man ska komma ihåg att notera, några är val där man väljer mellan ja/nej. Det här är väl en typisk sånt där exempel när tre scheman komprimerats ihop till ett (rollskapandeschema+bakrund+yrkesår).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Noterade att det inte var senaste schemat som hade laddats upp, men även det nyare hade till viss del samma problem. Så jag uppdaterar det med lite mer klotter ...
Den undre halvan är ju vad jag vanligtvis menar med ordet "flödesschema". Den kan man följa med i utan problem. Den övre halvan fattar jag fortfarande inte, men om man har läst texten och tänker sig detta mer som en regelsammanfattning så kan det säkert funka.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ja, det var lite olika funktion på delarna, vad som kanske ska ses som punktlista upptill och ett vanligt flödesschema nertill. De övriga förekommande scheman är mer lik den nedre delen noterar jag när jag kollar upp det.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Konstaterar att jag behöver stuva om ordningen som man tar in information (och hur den sorteras i texten). Passar på att brodera ut lite text och kommer lägga in lite mer bilder och informationsgrafik.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Reducerar ner hela stridskapitlet (18 sidor rabblande och mumlande) till en sida ... klar förbättring. Låter det gamla stå kvar så jag kan kopiera strofer jag vill ha kvar. Det var ändå som jag egentligen ville ha det, men tänkte att jag behövde förklara (försvara?) mina val.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Tjusigt! Ett par småsaker:

Du verkar använda pluralböjda verb i texten i toppen, men ”bestå” antar jag är tänkt att ha som subjekt ”livet”? Det är inte utskrivet, men det är så jag tolkar det. Och då är det ju singular, så ”består”. Om det inte är en uppmaning. Jag hade nog också velat ha subjektet där, eller ett ”som”.

”Upp- och nedgångar” borde ha ett bindestreck efter ”upp”.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Sammanfattning och spelhjälp, system kanske är det minst intressanta när man spelar … så det kan vara skönt att slippa bläddra.

Frågan är om den ska ligga sist i texten eller i inledningen?

IMG_6475.jpeg
 
Top