Rollspelet Skodon

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag har inte på något sätt djupläst dokumentet, utan mest skummat och kikat för att få en uppfattning. Så jag kommer nämna saker jag gillade vid första anblick:
  • Fokus på lojaliteter och mål, samt en tydlig förklaring varför dessa ska väljas. Det här skapar en skärpa som jag ofta saknar i äventyr. Här blir det tydligt att det här förväntas av dig som spelar äventyret.
  • Beskrivningen av situationen som finns under händelsekedjor. Jag får en tydlig bild över hinder och relationer utan att behöva gräva särskilt djupt. Maktrelationerna framträder utan att jag behöver gräva i texten.
  • Flodvåg, Ebb och Flod är begrepp som blev väldigt tydliga för mig. En god användning av begreppen och en tydlig förklaring vad begreppen innebär i kontexten.
Det jag kan säga är att de första fem sidorna lyckats få mig intresserad av äventyret, något få äventyr lyckas med. Jag känner att jag får ett grepp om delarna och även om jag inte skulle läsa vidare har jag tillräckligt med material för att bygga ett eget scenario med hjälp av de fem första sidorna.

Det jag stör mig på är möjligen färgschema, bakgrunden. Det handlar nog mer om ovana dock.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jo, färg på bakgrund var ett test, men det får vara så.

Men första sidorna är nog det jag funderat mest över hur jag skulle få till och varit osäkrast över om de ska tas emot väl.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hmm, den här tråden blev lite av att vara min arbetsdagbok. Så jag kan lika väl lägga ut orden lite. Jag kommer nu ta tag i det som är kvar av regelsystem/regelfilosofi så jag kan lägga upp en för åsikter och feedback. Kommit fram till att den behöver vara i två versioner, en med bara regler utan utsvävningar och en version med mer resonerande texter. Väld kommer att skalas bort något, men skiner givetvis igenom på sina ställen. Möjligtvis så har jag bilaga eller "modul" med värld senare.

Hur som helst var det nyttigt att pausa och skriva ett äventyr, några saker blev tydligare och jag insåg att jag behöver betona dem även i regeltexten.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Jag läste igenom äventyret, vill du ha synpunkter och sånt på det? Jag har både stjärnor och önskningar, som de brukar heta i skolans värld, att dela ut
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Varsågod. Det skadar inte.
Först det här är ju hundra procent min smak. Smutsig gråbrun-schmedeltid. Så där har du ju mig fast. Det är typ exakt så här vi har spelat eon väldigt länge. Futtiga småfejder mellan länsherrar och inhyrda råskinn i svettiga gambesoner. Jag gillar känslan, så pass mycket att jag ofta måste anstränga mig för att komma bort från den när jag ger mig på att spela mer fantasyaktig fantasy.

Jag blev glad när kapitlet med karaktärerna dök upp i slutet. Först kändes alla karaktärer rätt platt men det fick ju kött, drivkrafter och hemligheter. De känns ju roliga och intressanta

Storyn känns solid och rolig jag skulle lätt kunna tänka mig att spela det här. Jag gillar gråskalorna också, att inga är riktigt god guys.

Några grejer

-Dels så känns det omständligt skrivet. Man måste läsa sig in rätt långt för att fatta storyn och sen pussla ihop de lösa delarna i efterhand. Jag gillade idén med flödesschemat men det kändes inte helt intuitivt.

-Texten kändes rätt ineffektiv. Det känns som om du skulle kunna skriva ned samma äventyr på färre sidor och på så vis få fler läsare. Jag har känslan av att det finns många äventyr att välja på i världen och när man ser att ett är 22 sidor är det lättar att ta sin kafferast och läsa ett på 8 istället. De här frågor och svar bitarna tror jag exempelvis skulle kunna skrivas smidigare med bara en lista på vilken info som finns på varje ställe

-Texten kändes lite torr i början. På slutet när man kom till karaktärerna och till viss del platserna blev det mer spännande. Risken är väl bara att folk hunnit tröttna innan

Hur som helst, bra skrivet och kul att läsa. Lycka till med Skodon!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
-Texten kändes lite torr i början. På slutet när man kom till karaktärerna och till viss del platserna blev det mer spännande. Risken är väl bara att folk hunnit tröttna innan

Hur som helst, bra skrivet och kul att läsa. Lycka till med Skodon!
Då har jag ändå halverat textinformationen :) Funderade på om jag skulle lägga in aktörer i början av texten eller sist, men de hamnade sist. Man skulle nog kunna skippa alla frågor och svar partier och få en mer strömlinjeformad text (men lite plattare). Tänker nog att jag får ta och skriva något fler kortare introäventyr som lägger aktörer först i text eller har en mer sammanfattad textform. Det får bli min utmaning.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Uppe i maxantalet för sidor, just nu inräknat omslag. Har hållit ner värld, och bara tagit med det som behövs för att sätta saker i sammanhang. Struntar man i resonerande text och placering av regel i kontext skulle man nog kunna komma ner till tio tjugo sidor luftig text. Men det får bli ett senare problem.

Stadium av regler är beta (om jag minns färdighetsgradering av produkt rätt).

Har några luckor där text behöver struktureras. Fokus nu är att få ur mig textmassan, bör finnas några meningar som ska justeras och stavfel som fortfarande finns kvar.

Layout är sekundär än. Fortfarande lagd i google-doc. Men så är det i första hand en textmassa. … även om där finns lite illustrationer.

Stycken har skyfflats runt några varv, då jag testar olika läsordning.

Rollformulär skall även ordnas innan jag lägger upp för kommentarer.

Det kommer garanterat finnas åsikter (om man orkat plöja texten). Bör nog ordna den där regelsammanfattningen, raderade en nyss men den får nog bli ett separat blad.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Släktsaga
Frivilliga hjälpmedel för att fylla ut sin släkthistoria, med detaljer. Är du inte intresserad av detta, eller på annat sätt känner att du klarar dig utan stöd, kan du hoppa över hela detta kapitel. Om du använder dig av det, så bestämmer du själv om tärningsresultat hör till faderns eller moderns sida. Se resultaten som inspiration, fria att tolka och kombinera. Inget av resultaten är i sig nog detaljerat och behöver ett sammanhang för att bli meningsfullt. Rulla tärning så många gånger du behöver för att få historier du hört om din släkt under uppväxten. Lägg samman resultat från flera tabeller och tolka dem som händelser, något som låter intressant och trovärdigt. Fundera över om dessa historier rör föräldern, en nära släkting eller en anfader. Allt du hört behöver inte vara sant, men det är vad som sägs eller sjungs om din släkt.

Börd Utgå från föräldrarnas börd och rulla först på nedanstående tabell minst en gång per släktled, på moderns och faderns sida och minst en gång på tabell med allmänna händelser. Rulla sexsidig tärning och läs resultatet.

T6UppburenFriOfriTjänandeRotlösFredlös
1Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 1 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 2 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 3 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 4 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 5 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 6 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.
2Stadsbo.Stadsbo..Tjänar under en fri i dess hushåll.Tjänar under en fri i dess hushåll.Stadsbo.Stadsbo.
3Har haft mark och markherretitel. Slå ett slag på tabellen för tjänande med +1 på slaget.Brukar mark under en vasall eller kyrkotjän- are. Slå ett slag på tabellen för tjänande med +1 på slaget.Tjänar under en fri i dess hushåll. Slå ett slag på tabellen för fri med +1 på slaget.Tjänar under en uppburen i dess hus- håll. Slå ett slag på tabellen för uppburen med +1 på slaget.Tiggare eller inhyseshjon på kyrkomark.Tiggare eller inhyseshjon i staden.
4Förvaltar land under en vasall till markherre.Brukar mark under en kyrko- eller markherre.Tjänar under en kyrkotjänare.Tjänar under en kyrkoherre i dennes hushåll.Tiggare eller inhyseshjon på uppburen eller markherres mark.Resande, landstrykare mellan marker.
5Förvaltar land under en kyrkoherre.Brukar kronomark.Tjänar under en uppburen i dess hushåll.Tjänar under en vasall i dennes hushåll.Tiggare eller inhyseshjon på kronomark..Utan stöd från kyrka och dess tjänare.
6Förvaltar land under en vasall till markherre.Har arvejord under en kyrko- eller markherre.Tjänar under en vasall i dennes hushåll.Tjänar under en markherre i dennes hushåll.Resande, landstrykare mellan marker.Eftersökt i en hel socken.
7Är vasall under markherre.Har arvejord under en kyrko- eller markherre.Tjänar under en kyrkoherre i dennes hushåll.Förvaltar land under en kyrkoherre.Kringresande hantverkare.Eftersökt i ett helt landskap.
8Har arveland under en markherre..Har arvejord på kronomark.Tjänar under en markherre i dennes hushåll.Förvaltar land under en vasall till markherre.Tjänande under handelsresande.Eftersökt av uppburna och kyrkfolk.
9Är en markherre.Arvejord utan herre.Brukar mark under en kyrko- eller markherre.Är vasall under markherre.Handelsresande /köpman.Efterlysning på liv eller död mot belöning.


Tabell för allmänna händelser oavsett börd, härkomst eller yrke. Rulla två sexsidiga tärningar, välj själv vilken som representerar rader och vilken som representerar kolumner. Du kan till och med fördela tärningarnas resultat efter du ser ditt resultat om det känns rätt.

T6123456
1Anklagas för missdåd.Drabbas av olycka.Drabbad av sjukdomAvslöjar en missdådare.Gör något ärofyllt och hedervärt.Umgås med någon som utför illdåd.
2Drabbas av förlust.Anses som orsaken till farsot.Gör något som anses orsaka olycka.Anklagas men får upprättelse. Misslyckas att leva upp till omgivningens förväntningar.Orsakar att något går förlorat.
3Drabbas av stöld.Bryter mot god sed eller heligt bud.Orsakar en olycka.Tilldelas en oväntad belöning.Hjälper till att upprätta lag och ordning.Bryter sitt ord.
4Anklagad för stöld.Avslöjar en lögnare.Tvingas avsäga sig något man håller kärt.Bistår på ett fördelaktigt vis.Får en ärofylld uppgift.Besjungs.
5Utmanar släktens heder och ära.Bevisar att man är bättre än vad omgivningen förväntar sig.Bryter mot lag och sed för egen vinning.Får hjälp när nöden var som störst.Är räddaren i nöden.Hyllas för sin insats.
6Umgås med någon som utför nidingsdåd.Finner något som varit förlorat.Håller sitt ord
mot alla odds.
Omtalas.Hyllas för sin förmåga.Uppvisande av hjältemod.






Uppväxtområde Utgå från din rollpersons uppväxtområde, eller släktens hemvis och rulla först på nedanstående tabell minst en gång per släktled på moderns och faderns sida. Avgör själv om släkt och familj härrör från flera olika områden. Rulla även minst en gång per släktled på tabell för relationer. Rulla sexsidig tärning och läs resultatet.


T6HerresäteBergmarkSkogsmarkBruksmarkKustboStadsbo
1Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 1 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 2 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 3 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 4 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 5 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 6 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.
2Drabbad av farsot. Drabbad av missväxt. Drabbad av skogsbrand. Drabbad av missväxt. Drabbad av oväder. Drabbad av farsot.
3Drabbad av belägring. Drabbad av rovdjur.Drabbad av missväxt. Drabbad av härnad och plunder. Påverkad av sjönöd. Drabbad av bedrägeri eller stöld.
4Drabbad av svält. Drabbad av oväderDrabbad av rovdjur.Drabbad av farsot. Drabbad av rövare. Drabbad av våld.
5Besök av prominent uppburen ädling. Drabbad av stråtrövareBesök av resande eller landstrykare.Drabbad av stråtrövare. Drabbad av farsot. Drabbad av svält.
6Missdåd, mord, svek. Besök av resande eller landstrykareDrabbad av härnad och plunder.Besök av resande eller landstrykareDrabbad av härnad och plunder.Drabbad av blockad eller belägring.
7Huvudsäte för krigståg. Drabbad av farsot.Djurpest och svält.Djurpest och svält.Besök av resande eller landstrykareEldsvåda
8Religiös uppenbarelse eller hemsökelse av spöken. Djurpest och svält.En tid av lugn och ro.Goda skördar och överflöd.Havet ger god fångst.Goda tider och förtjänster.
9En tid av lugn och ro.Förunderligt naturfenomen.Goda skördar och överflödFörunderlig händelse.Vrakgods driver i land med skatter.Säte under en tid för kyrkligt konvent eller markherre.



Tabell för allmänna relationer oavsett börd, härkomst eller yrke. Rulla två sexsidiga tärningar, välj själv vilken som representerar rader och vilken som representerar kolumner. Du kan till och med fördela tärningarnas resultat efter du ser ditt resultat om det känns rätt.

T6123456
1Förlorar anseendeFörlorar en vän.Får dåligt rykte.Avslöjar en missdådare.Gör något ärbart och hedervärt.Umgås med någon som utför hjältedåd.
2Blir vän med fel person.Hyllas av fel personer.Sviker en nära vän.Misslyckas med att ställa upp för andra.Man blir omtalad för ens färdighet eller egenskap.Andra vinner fördelar som borde varit ens egna.
3Omtalas väl av egna gemenskapens fiender.Sviken av en vän.Sviken av den egna gemenskapen.Hjälper fel personer.Man vinner många nya vänner.Man ger gåvor och vinner anseende.
4Försvarar en främling.Är framgångsrik på väns bekostnad.Sviker den egna gemenskapen.Får hjälp och stöd av motståndare.Man måste ta avstånd från den egna gemenskapen.Kärlek med förhinder som motarbetas.
5Någon annan vinner ära på ens bekostnad.Något man är med om eller gjort ger en ett öknamn.Ens agerande gör att man får fiender.Man får rykte som kränker den egna gemenskapen.Många sluter upp bakom en.Omtalas i samband med onda förebud.
6Man får ära för något man inte själv gjort.Man drabbas av avundsjuka.Man får gåvor.Möter kärlek.Omtalas i samband med goda omen.Vinner ära och anseende



Yrkesroll Utgå från din förälders eller släktings yrkesroll, och rulla på nedanstående tabell minst en gång per släktled. Gruppering är bred och svepande, så välj vad som passar bäst. Avgör själv om det bör vara flera yrkesroller i kombination. Rulla även minst en gång per släktled på tabell för släktföremål r. Rulla sexsidig tärning och läs resultatet.

T6HerrefolkSoldatHantverkareFörkunnareSkaldGårdsfolk
1Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 1 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 2 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 3 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 4 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 5 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.Rulla tärning för att se vilken lista du ska rulla på. Detta är kolumn 6 och får du upp denna igen rullar du på den- na tabell med +3 på slaget.
2Deltar i försvar av hem, gård eller stad.Deltar i försvar av hem, gård eller stadDeltar i försvar av hem, gård eller stadDeltar i försvar av hem, gård eller stadDeltar i försvar av hem, gård eller stadDeltar i försvar av hem, gård eller stad
3Gästas av viktiga personer under en avgörande händelse.Tilldelas en viktig vaktpost under orostider.Utövar sitt hantverk i rättan tid.Beger sig ut på en lång resa.Beger sig ut på en lång resa.Deltar och har en roll vid viktig festlighet.
4Beger sig ut på en lång resa.Tilldelas uppdrag att skydda något eller någon.Lever gott av det
som tillfaller en.
Ingjuter mod och tröst vid rätt tillfälle.Lever gott av det
som tillfaller en.
Gästas av viktiga personer under en avgörande händelse
5Samlar uppbåd och jagar rövare.Tilldelas uppdrag att föra något eller någon till en plats.Får en viktig roll under ett speciellt skeende.Deltar vid en viktig persons begravning.Deltar och har en roll vid viktig festlighet.Lever gott av det
som tillfaller en.
6Deltar i ett fälttåg.Deltar i ett fälttåg.Beordrad ut i fält.Beordrad ut i fält.Beordrad ut i fält.Beordrad ut i fält.
7Knyter viktiga förbund.Beordras att
verkställa straff.
Lär sig en mästares hemligheter.Deltar vid ett
heligt uppdrag.
Blir omtalad och besjungen.Återvänder efter fältslag med nya kunskaper.
8Vinner ära och rykte.Deltar vid ett
heligt uppdrag.
Får ett hedersuppdrag för hov eller kyrka.Omvänder tvivlare och vinner ära.Ens diktning och sång sjungs av andra.Får nya och vidgade befogenheter.
9Deltar vid ett
heligt uppdrag.
Vinner ära och rikedom.Vinner ära och rikedom.Får en av sina upplevelser nedtecknad som uppenbarelse.Vinner ära och rikedom.Omnämnd och nedskriven som namn i sagorna.


Tabell för släktföremål kopplad till släkten. Rulla två sexsidiga tärningar, välj själv vilken som representerar rader och vilken som representerar kolumner. Du kan till och med fördela tärningarnas resultat efter du ser ditt resultat om det känns rätt.

T6123456
1Föremål som anses ha en förbannelse över sig. Rulla igen för att avgöra vad det är.HalsbandRingDel av klädesplaggKlädesplaggBruksföremål
2Religiöst tecken (broderi eller smycke)Värdelöst föremål med affektionsvärde. Rulla igen för att avgöra vad det är.SpänneTygstyckeBroderiSkål
3Torkad rotÄdelstenFörlorat värdeföremål, rulla igen för att avgöra vad det är.MantelSnidad stavBägare
4Torkat djurMyntAmulettSläktklenod, rulla igen för att avgöra
vad det är.
VerktygKniv
5PärlaFin stenSkrinPilspetsOvanligt värdefullt, rulla igen för att avgöra vad det är.Vapen
6Rem eller snöreTunn kedjaNyckelDel av vapenSvärdLyckoamulett, rulla igen för att avgöra
vad det är.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå

Om man vill kommentera eller bara kolla lite …

#Powerdbyfumesofcaffeine
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Konstaterar att jag tvekar inför att ha bilder där man tydligt ser personer, människor i den här produktionen. Lite som att jag inte vill koppla en viss typ/grupp/utseende till den.

Blir fler bilder på djur istället.

Hade jag haft en klarare och tydligare frågeställning hade det här inlägget blivit en egen tråd.
 

Attachments

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Lägger upp det här mest för att tvinga mig att leverera.
Fortsätter i samma anda. Skriver för att lämna det och formulera mig klart.

Skriver lite om mystik och religiositet och väsen … hur det funkar att spelas.
Just detta skrivs specifikt utifrån en värld och kampanj och är egentligen mest till för mina spelare.


Som vanligt så ser det bättre ut i utskriftsvy.
 
Last edited:
Top