Rollspelet Skodon

Sömniga Isaac

Drömmare
Jag har inte på något sätt djupläst dokumentet, utan mest skummat och kikat för att få en uppfattning. Så jag kommer nämna saker jag gillade vid första anblick:
  • Fokus på lojaliteter och mål, samt en tydlig förklaring varför dessa ska väljas. Det här skapar en skärpa som jag ofta saknar i äventyr. Här blir det tydligt att det här förväntas av dig som spelar äventyret.
  • Beskrivningen av situationen som finns under händelsekedjor. Jag får en tydlig bild över hinder och relationer utan att behöva gräva särskilt djupt. Maktrelationerna framträder utan att jag behöver gräva i texten.
  • Flodvåg, Ebb och Flod är begrepp som blev väldigt tydliga för mig. En god användning av begreppen och en tydlig förklaring vad begreppen innebär i kontexten.
Det jag kan säga är att de första fem sidorna lyckats få mig intresserad av äventyret, något få äventyr lyckas med. Jag känner att jag får ett grepp om delarna och även om jag inte skulle läsa vidare har jag tillräckligt med material för att bygga ett eget scenario med hjälp av de fem första sidorna.

Det jag stör mig på är möjligen färgschema, bakgrunden. Det handlar nog mer om ovana dock.

Quadrante

Swashbuckler
Jo, färg på bakgrund var ett test, men det får vara så.

Men första sidorna är nog det jag funderat mest över hur jag skulle få till och varit osäkrast över om de ska tas emot väl.

Quadrante

Swashbuckler
Hmm, den här tråden blev lite av att vara min arbetsdagbok. Så jag kan lika väl lägga ut orden lite. Jag kommer nu ta tag i det som är kvar av regelsystem/regelfilosofi så jag kan lägga upp en för åsikter och feedback. Kommit fram till att den behöver vara i två versioner, en med bara regler utan utsvävningar och en version med mer resonerande texter. Väld kommer att skalas bort något, men skiner givetvis igenom på sina ställen. Möjligtvis så har jag bilaga eller "modul" med värld senare.

Hur som helst var det nyttigt att pausa och skriva ett äventyr, några saker blev tydligare och jag insåg att jag behöver betona dem även i regeltexten.

TobiasEkwall

Warrior
Jag läste igenom äventyret, vill du ha synpunkter och sånt på det? Jag har både stjärnor och önskningar, som de brukar heta i skolans värld, att dela ut

TobiasEkwall

Warrior
Varsågod. Det skadar inte.
Först det här är ju hundra procent min smak. Smutsig gråbrun-schmedeltid. Så där har du ju mig fast. Det är typ exakt så här vi har spelat eon väldigt länge. Futtiga småfejder mellan länsherrar och inhyrda råskinn i svettiga gambesoner. Jag gillar känslan, så pass mycket att jag ofta måste anstränga mig för att komma bort från den när jag ger mig på att spela mer fantasyaktig fantasy.

Jag blev glad när kapitlet med karaktärerna dök upp i slutet. Först kändes alla karaktärer rätt platt men det fick ju kött, drivkrafter och hemligheter. De känns ju roliga och intressanta

Storyn känns solid och rolig jag skulle lätt kunna tänka mig att spela det här. Jag gillar gråskalorna också, att inga är riktigt god guys.

Några grejer

-Dels så känns det omständligt skrivet. Man måste läsa sig in rätt långt för att fatta storyn och sen pussla ihop de lösa delarna i efterhand. Jag gillade idén med flödesschemat men det kändes inte helt intuitivt.

-Texten kändes rätt ineffektiv. Det känns som om du skulle kunna skriva ned samma äventyr på färre sidor och på så vis få fler läsare. Jag har känslan av att det finns många äventyr att välja på i världen och när man ser att ett är 22 sidor är det lättar att ta sin kafferast och läsa ett på 8 istället. De här frågor och svar bitarna tror jag exempelvis skulle kunna skrivas smidigare med bara en lista på vilken info som finns på varje ställe

-Texten kändes lite torr i början. På slutet när man kom till karaktärerna och till viss del platserna blev det mer spännande. Risken är väl bara att folk hunnit tröttna innan

Hur som helst, bra skrivet och kul att läsa. Lycka till med Skodon!

Quadrante

Swashbuckler
-Texten kändes lite torr i början. På slutet när man kom till karaktärerna och till viss del platserna blev det mer spännande. Risken är väl bara att folk hunnit tröttna innan

Hur som helst, bra skrivet och kul att läsa. Lycka till med Skodon!
Då har jag ändå halverat textinformationen :) Funderade på om jag skulle lägga in aktörer i början av texten eller sist, men de hamnade sist. Man skulle nog kunna skippa alla frågor och svar partier och få en mer strömlinjeformad text (men lite plattare). Tänker nog att jag får ta och skriva något fler kortare introäventyr som lägger aktörer först i text eller har en mer sammanfattad textform. Det får bli min utmaning.

Quadrante

Swashbuckler
Uppe i maxantalet för sidor, just nu inräknat omslag. Har hållit ner värld, och bara tagit med det som behövs för att sätta saker i sammanhang. Struntar man i resonerande text och placering av regel i kontext skulle man nog kunna komma ner till tio tjugo sidor luftig text. Men det får bli ett senare problem.

Stadium av regler är beta (om jag minns färdighetsgradering av produkt rätt).

Har några luckor där text behöver struktureras. Fokus nu är att få ur mig textmassan, bör finnas några meningar som ska justeras och stavfel som fortfarande finns kvar.

Layout är sekundär än. Fortfarande lagd i google-doc. Men så är det i första hand en textmassa. … även om där finns lite illustrationer.

Stycken har skyfflats runt några varv, då jag testar olika läsordning.

Rollformulär skall även ordnas innan jag lägger upp för kommentarer.

Det kommer garanterat finnas åsikter (om man orkat plöja texten). Bör nog ordna den där regelsammanfattningen, raderade en nyss men den får nog bli ett separat blad.