Baserat på mina anekdotiska observationer gillar ingenjörer samberättande och drama (som till exempel jag själv), medan bibliotekarier verkar föredra mer traditionella spel. Men det är ju ett ganska litet urval.Gällande ämnet dock så tror jag mig anekdotiskt se vissa mönster, att teatraliska individer gillar mer storytelling rollspelande och mer ingenjörer gillar mer att slå tärning och beräkna skada med fler modifikationer. Men teater utesluter inte ingenjör.

Skoj! Min upplevelse är motsatt, ingenjörer jag känner vill ha crunch och komplicerade system, medan mina bibliotekskollegor gärna vill ha rena berättarspel!Baserat på mina anekdotiska observationer gillar ingenjörer samberättande och drama (som till exempel jag själv), medan bibliotekarier verkar föredra mer traditionella spel. Men det är ju ett ganska litet urval.![]()
Jag faller mer in på Genesis-sidan av bedömningarna – bibliotekarie, en av författarna till Eon.Skoj! Min upplevelse är motsatt, ingenjörer jag känner vill ha crunch och komplicerade system, medan mina bibliotekskollegor gärna vill ha rena berättarspel!
”Jag gillar X, det är ju därför jag jobbar med det jag gör"Skoj! Min upplevelse är motsatt, ingenjörer jag känner vill ha crunch och komplicerade system, medan mina bibliotekskollegor gärna vill ha rena berättarspel!
Ja, jag tänker att samma sak gäller många andra fenomen. Är personen som åker på konvent för att träffa nya människor en öppen och social människa i allmänhet – eller är hen någon för vilket detta är det enda sammanhang som känns bekvämt och tryggt? Är personen som vill göra elaborerade planer för rollpersonerna nervöst lagd och angelägen om att täcka eventualiteter, eller tvärtom någon som är så säker på sin sak att hen självklart lägger ut texten om vad som bör göras?”Jag gillar X, det är ju därför jag jobbar med det jag gör"
”Jag får X hela dagen på jobbet; när jag spelar rollspel vill jag ha något annat.”
Jag har hört båda dessa förklaringar från flera personer. Jag vet en socionom som hanterar tunga människodraman på jobbet och som älskar ångestrollspel (och finner det förlösande då det är på låtsas), och en annan som har det lika tungt på jobbet och därför vill ha gladaction och undvika känslomässigt tunga draman i spel. Jag ser helt enkelt inte mycket korrelation alls, men mitt urval är ju extremt snävt, så det går knappast att dra någon slutsats alls, egentligen.
Jag tycker det här exemplifierar väldigt väl att personlighet relativt beteende är komplext och det finns många förklaringar till varför någon gör något visst. Det är väldigt mycket det som fundamentala attributionsfelet handlar om; drag inte slutsatser om någons personlighet utifrån dennes handlingar, det behövs mycket data för att dra den formen av slutsatser. Att säga att "personer som är på det här viset tillhör den här kategorin och det betyder att de har de här personlighetsdragen" kallas för social kategorisering – också något att vara vaksam på.Ja, jag tänker att samma sak gäller många andra fenomen. Är personen som åker på konvent för att träffa nya människor en öppen och social människa i allmänhet – eller är hen någon för vilket detta är det enda sammanhang som känns bekvämt och tryggt? Är personen som vill göra elaborerade planer för rollpersonerna nervöst lagd och angelägen om att täcka eventualiteter, eller tvärtom någon som är så säker på sin sak att hen självklart lägger ut texten om vad som bör göras?
"Bring out the spelledare."