Nekromanti Rollspel som konst, varför gör vi inte det?

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag har tråkigt på jobbet, så här kommer min helt oinformerade åsikt.

Att skriva ett bra rollspel är en konst. Att vara en bra spelledare är en konst. Att rollspela är kanske en konst. Att konstruera ett bra äventyr är en konst. Att optimera sin gubbe är en konst.

Rollspel som koncept har många beröringspunkter med konst (jag tänker i första hand på bildkonst, för nästan alla spelprodukter innehåller bilder, samt performance art, då en gemensam alternativ verklighet som alla kan interagera med knappast kan beskrivas som något annat).

Men rollspel som koncept skiljer sig även från konst på många vis. Ett exempel på det är väl regler? Konst har inga regler. Konst behöver ju knappt följa samhällets lagar. Rollspel har ju alltid (nu jävlar!) minst en regel.

Därför är min åsikt följande: Rollspel är delvis konst, men inte 100%. Att vi har mycket att hämta (sno) från konstvärlden är givet, men vi har mycket att hämta i naturvetenskapen, psykologin och politiken med.

Tack för ordet!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag tror att en av anledningarna till att jag inte igentligen snackar, och debaterar, och allt vad det nu än är, om rollspel är konst eller inte... är för att min åsikt om det inte kommer förändras med vad andra har att säga om det.

En anledningen till det är att jag väldigt starkt anser att konst är vad varje individ anser konst vara, och att varje enskild individ också själv bestämmer vilken konst som de anser vara viktig eller inte... oavsätt vad andra må tycka eller tänka om det och ens åsikt om det... må de vara den nr 1 respekterade konst-tyckaren/kritikern i den "officiella" konst-världen som vet vad denne snackar om, eller snubben som kunde/ville inte ge 5 öre för något som kallas för "konst" och har ingen koll alls.

Och visst, väldigt många människors syn på vad konst är och inte är kan förändras, och gör det nog rätt ofta också... även min egen syn på det antar jag. Men generelt sätt så är min syn på vad konst är rätt låst i att jag tycker att nästan allt kan vara konst, och att även om jag inte anser att vissa saker är konst igentligen, så kan jag acceptera att andra personer möjligen kan se något i det som de tycker är konst.

Sen kan jag väl säga att jag inte på något sätt är någon typ av konst vetare överhuvud taget... jag är nog inte ens en amatör... åtminstone i de mer traditionella meningarna med det... många bland konst-vetare skulle kanske anse mig vara någon typ av barbar eller något... XD För även om jag kan totalt förstå varför något som t.ex Mona Lisa tavlan, eller Michelangelos David staty, gamla litterära verk som prisas, eller vad det nu än kan vara från alla jordens hörn, att dessa saker är oerhört viktiga för mänsklighetens konst och kulture... så får jag personligen ingenting ur dem igentligen... åtminstone inte längre än "bra/skickligt arbete utav artisten". Den konst som jag får mest ur tenderar ha varit skapad under de senasta ca 40-50 åren, och det mesta av det skulle inte falla inom "konst världens" ramar, där antagligen en "riktigt" konstvetare skulle köra näsan i vädret och fnyssa nedlåtande ut av en eller annan anleding (som t.ex mass producerat "dravel" eller något... XD ).

Sen kunde jag nog inte bry mig mindre om att det mesta av det som jag gillar, och känner är konst som jag tycker om, är med största sannorlikhet inspirerad utav alla dess olika gamla konst verk som är "officielt erkänd" utav konstvärlden. För jag gillar inte de sakerna som jag gör för att de var inspirerade från något annat, utan jag gillar dem för deras egen skull, för att den specifika grejen ger mig något som det som de var inspirerade utav inte gör. Och samma är det åt andra hållet också för den delen. Bara för att något nytt var inspirerat från något som jag gillar, så betyder det inte att denna nya grejen kommer ge mig något heller. Jag gillar ju t.ex Marilyn Mansons musik, men bara för det så betyder det inte att jag gillar det mesta utav den musiken som inspirerade honom, eller att jag skulle nödvändigtvis gilla musik skapad av någon som var kraftigt inspirerat från Mansons musik... det betyder ju inte heller att jag nödvändigtvis tycker om alla låtar som Manson har skrivit, eller kommer skriva... men Manson råkar bara vara en av de artister där jag har en väldigt hög procent tal utav låtar som jag faktiskt gillar... vi snackar om en kanske en 95+% av alla hans låtar som jag faktiskt gillar.

I alla fall... rollspel...

Så var hamnar jag på frågan om rollspel är konst eller ej? Ja, åtminstone delvis... jag tycker att där är saker med rollspel som kan, och är, konst... både i en mer traditionel mening med vad konst är, och en mer "personlig åsikts" nivå utav det. Vissa saker är nog inte "konst" igentligen, för mig i alla fall... men som helhet så tycker jag att rollspel kan klassas som att kunna vara konst. Sen kan jag ju inte påstå att jag går runt och tänker "Hmm... det här rollspelet är konst"... jag har annat i tankarna när jag tänker på rollspel i vanliga fall, som t.ex hur jag ska bygga/uppgradera min karaktär, vad jag ska göra och säga när vi spelar, hur vi ska lösa ett problem i äventyret, etc.
 
Top