Nekromanti Rollspel som konst, varför gör vi inte det?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vad som är konst beror på intentionen. Saga 2.0 är konst, Fantasy! är det inte, i mitt fall.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag förstår inte frågan

Allvarligt - jag förstår inte: det blir bara "goddag Yxskaft" hur jag än vrider och vänder på den.

Kan någon vänlig själ omformulera den så den blir tydligare?

Låt mig utveckla hur jag uppfattar frågan - så kanske ni förstår varför jag inte förstår.
Många av er säger att svaret beror på hur man definierar konst. Jag kommer inte ens så långt - för ingen har ännu definierat vad rollspel är i tråden.

Frågan kommer ursprungligen från lajvscenen.
Jag kan tänka mig att larp har flera beröringspunkter med konstscenen.
Och jag vet att larp har flera beröringspunkter med rollspel då de är besläktade.
Ändå har jag svårt att komma på något specifikt inom larp som samtidigt har beröringspunkter med både konsten och rollspel.
Om ni kommer på något får ni gärna skriva om det här.

Sedan undrar jag om vi diskuterar utseendet på rollspelsböcker, rekvisita vid rollspelsbordet eller hur vi faktiskt rollspelar vid bordet o.s.v?
Diskuterar vi bara vissa aspekter, alla aspekter som en helhet eller alla aspekter var för sig?

För mig är rollspel för det mesta tradrollspel. Är tradrollspel konst?
För mig har rollspel mer med spel & sport att göra. Kan brädspelet go betraktas som konst? Kan fotboll betraktas som konst?

Jag tror mig förstå att vi nu talar om konst som antingen "performance-art" eller som en teaterföreställning där själva publiken är en aktiv del av själva föreställningen.
Om det är så blir mitt svar:
- Nej. Vanligt rollspel är ingen konst, för det finns ingen publik. Rollspelare kan jämföras med regissörer och improvisationsskådespelare, men inte som publik.

Möjligtvis kan något på konvent kallas konst där scenarioskaparna inbjuder förbipasserande personer att delta.
Men att kalla tradrollspel hemma vid köksbordet för konst? Nej, aldrig.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
RasmusL;n223787 said:
"There is an increasing interest from the art world in larp, as artists are more and more interested in involving audience members as active participants in their work."
Av citatet att döma är KP17 tillräckligt insatt i konstvärlden för att känna av en ny strömning, och jag tänker att man måste vara det eller se sig själv som konstnär för att såna diskussioner ska funka bra. Annars är det lätt att det bara blir killgissningar.

Men coolt med kopplingen lajv-konst. Hur stor förändring snackar vi? En fördubbling? Mer? Och hur mycket märks den utanför dem som växte upp med Jacksons Lord of the Rings?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
anth;n223840 said:
- Nej. Vanligt rollspel är ingen konst, för det finns ingen publik. Rollspelare kan jämföras med regissörer och improvisationsskådespelare, men inte som publik.
På vilket sätt förutsätter konst att det finns en publik?
Kan man inte både vara producent av konst och konsument av samma konst?

Jag kan för övrigt absolut betrakta aspekter av både fotboll och Go som konstnärliga.

Det verkar som att du arbetar utifrån en definition av "konst" som dels innebär avsaknad av tävlingsmoment (det är du inte ensam om; jag har sett flera som argumenterat utifrån att datorspel t.ex. inte kan vara konst eftersom de har element av tävling eller utmaning) och dels närvaro av en publik.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Arfert;n223836 said:
Vad som är konst beror på intentionen. Saga 2.0 är konst, Fantasy! är det inte, i mitt fall.

Så konst är alltså, i dina ögon, en fråga om intention hos skaparen snarare än en fråga om observation/analys hos observatören/publiken?

Så om jag skulle betrakta Fantasy som konst så skulle jag helt enkelt "ha fel"? Även om jag skulle kunna påpeka konkreta exempel på konstnärliga eller litterära kvaliteter hos verket, och analysera det utifrån ett konstperspektiv?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Tänkte skriva ett långt svar men såg att Nässe redan fångat mina tankar. Obeständigheten, bristen på publik och det alltför personliga anslaget är "problemen" som gör att detta inte blir en avgörande diskussion.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
anth;n223840 said:
För mig är rollspel för det mesta tradrollspel. Är tradrollspel konst?
Jag tror det finns gott om konstverk i världen som har en mindre publik än de som samlas runt ett spelbord och spelar och jag tror det finns gott om rollspelsmoment eller rent av produkter som är ren konst. :)

Kan vi inte för det roligas skull anta att det är konst och se om det finns några kul saker som man kan överraskas av?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Angående konst i allmänhet:

Jag har valt att använda ordet konst som mer eller mindre synonymt med kultur. Det är alltså inte begränsat till tavlor och skulpturer, som är det man normalt kallar för konst. Att det är så är mest konstnärernas eget fel. När de började tycka att målandet och skulpterandet blev för jobbigt, och lyckades lura i allmänheten att det är ett konstverk att måla sig själv blå och lägga sig naken i ett hörn i galleriet luckrade de upp konstbegreppet till att omfatta alla typer av mänsklig kreativ aktivitet. En författare eller regissör skulle troligen inte lyckas om han eller hon försökte göra samma sak och hävda att det var en bok eller en film.

Angående publikaspekten:

Ett stycke musik är konst, och en teaterpjäs är konst, även om de bara existerar nedskrivna på ett papper. Jag kan upplava konstverket genom att läsa noterna eller texten (eller: jag skulle kunna det om jag kunde läsa noter), och då finns det ingen publik utöver jag själv. Jag kan också uppleva konstverket framfört av en sångare och/eller en orkester eller av skådespelare, och då ingår jag troligtvis i en publik. Någon publik är knappast ett krav för att något ska räknas som konst.

Alla typer av konst upplevs på olika sätt. Ett rollspel kan upplevas genom att man läser det och tittar på bilderna, genom att man spelar det, eller genom att man lyssnar på några som spelar det och därmed upplever deras äventyr som publik.

Angående gränser för konst:

Jag kan inte riktigt argumentera för att en målad bild ska räknas som konst, men inte en annan, eller att ett rollspel ska räknas som konst och inte ett annat. Skaparen bakom verket kan ha haft mer eller mindre konstnärliga ambitioner, och verket kan vara mer eller mindre bra, men det är fortfarande konst, om än intetsägande sådan. Jag har hört folk argumentera för att det ska vara skillnad på underhållning och konst, men det fungerar inte för mig, eftersom det enbart handlar om personliga preferenser. Jag tycker till exempel att filmen Gudfadern både är mer underhållande och mer konstnärlig än filmen Fortress. och vad betyder det för klassificeringen? "Är konst" eller "är inte konst" är helt enkelt inte användbara etiketter för att skilja två verk av samma typ.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank;n223847 said:
Så konst är alltså, i dina ögon, en fråga om intention hos skaparen snarare än en fråga om observation/analys hos observatören/publiken?

Så om jag skulle betrakta Fantasy som konst så skulle jag helt enkelt "ha fel"? Även om jag skulle kunna påpeka konkreta exempel på konstnärliga eller litterära kvaliteter hos verket, och analysera det utifrån ett konstperspektiv?
Ja som till exempel Marcel Duchamps flaskställ och urinoir. Om inte han sagt att det var konst hade det bara varit ett flaskställ och en urinoir. Det är den konceptuella intentionen som gör det till konst.

Om betraktaren också kan göra ett föremål till konst bara genom att bestämma sig för det? Kanske det, i viss konstteori är det så. Så ja, kanske. Eventuellt.

För den intresserade:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Readymade





 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Arfert;n223888 said:
Ja som till exempel Marcel Duchamps flaskställ och urinoir. Om inte han sagt att det var konst hade det bara varit ett flaskställ och en urinoir.
Vissa av oss hävdar ju såklart att det fortfarande bara är ett flaskställ och en urinoir...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Obs: jag har starka fördomar om vad nordisk lajv är, men liten faktisk insikt. Det har färgat mitt svar.


Är det inte så att lajvare i allmänhet spelar med olika personer ganska ofta, medan vi rollspelare oftast spelar med samma folk varje möte? Att man oftare som lajvare har anledning att ifrågasätta saker och visa sitt spel för okända människor man träffar för att visa sitt spel och inte för att tyb bara hänga lite och rulla tärning med?
Att det vi gör är mer som att sticka en tröja - självklart ett konsthantverk men också en tröja att ha på sig när det blåser ute.
Det Lajvarna gör känns mer som att göra ett performance där minnen från publiken samlas upp och vävs till garn... som konstnärerna sen stickar en tröja av när de spelar att de är en familj som stickar en tröja av sina minnen.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det finns ju massor av motstridiga konstbegrepp att välja och vraka mellan. Kanske en bra utgångspunkt är att fråga sig vilken typ av konstbegrepp som kan vara *intressant* i förhållande till rollspel?

Föreslår

Christian
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
I jämförelse med att se till att man blir inspärrad på psyket så är rollspel mer konst.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
PAX;n223905 said:
I jämförelse med att se till att man blir inspärrad på psyket så är rollspel mer konst.
Menar du rent allmänt eller tänker du på "Okänd, kvinna 2009-349701" I den ena fallet har du nämligen rätt och i det andra så bagatelliserar du en av 00-talets största konsthändelser, vilket aningen beror på att du missförstår konstbegreppet eller saknar kunskap om vad konst är. Eller så råkade du bara glömma ett "jag tycker" innan.
Inget av dessa är såklart nått brott, men att prata rollspel och konst med den utgångspunkten blir lite som att spela rollspel med nån som typ tycker att allt som inte är monopol eller risk inte är spel.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jocke;n223910 said:
Menar du rent allmänt eller tänker du på "Okänd, kvinna 2009-349701" I den ena fallet har du nämligen rätt och i det andra så bagatelliserar du en av 00-talets största konsthändelser, vilket aningen beror på att du missförstår konstbegreppet eller saknar kunskap om vad konst är. Eller så råkade du bara glömma ett "jag tycker" innan.
Inget av dessa är såklart nått brott, men att prata rollspel och konst med den utgångspunkten blir lite som att spela rollspel med nån som typ tycker att allt som inte är monopol eller risk inte är spel.
Hade vi haft ett OT forum hade jag väldigt gärna hört mycket mer om dina tankar om Okänd kvinna. Synd.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Jocke;n223910 said:
Menar du rent allmänt eller tänker du på "Okänd, kvinna 2009-349701" I den ena fallet har du nämligen rätt och i det andra så bagatelliserar du en av 00-talets största konsthändelser, vilket aningen beror på att du missförstår konstbegreppet eller saknar kunskap om vad konst är. Eller så råkade du bara glömma ett "jag tycker" innan.
Det verkar som glömmandet av "jag tycker" är ytterst smittsamt! ;)

Mer allvarligt, jag tycker till exempel att beröringspunkten konst som samhällskritik, rollspel som samhällskritik skulle kunna vara intressant att titta mer på.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jocke;n223910 said:
Menar du rent allmänt eller tänker du på "Okänd, kvinna 2009-349701" I den ena fallet har du nämligen rätt och i det andra så bagatelliserar du en av 00-talets största konsthändelser, vilket aningen beror på att du missförstår konstbegreppet eller saknar kunskap om vad konst är. Eller så råkade du bara glömma ett "jag tycker" innan.
Inget av dessa är såklart nått brott, men att prata rollspel och konst med den utgångspunkten blir lite som att spela rollspel med nån som typ tycker att allt som inte är monopol eller risk inte är spel.

Ja ja Jocke. Jag saknar troligen kunskap om vad konst är.
 
Top