Rollspel som kollektivt skapad konst

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
...för liksom på frågan "är rollspel konst?" så svarar jag alltid ett emfatiskt "ja!" Inte böckerna dock, det som sker runt bordet.
Ja, böckerna är väl mer typ konstmateriel. Att likna med målarfärger eller musikinstrument.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Nu sticker jag iväg på en tangent, men är dokumentation av spel "konst" eller sker den bara i stunden? Det finns ju ett helt släkte av lajv vars huvudsyfte är att det ska tas snygga bilder i snygga kläder från historiska perioder (okej, nu raljerar jag kraftigt, det är klart att det uttalade syftet är att rollspela, men vet att bild-tagandet är väldigt viktigt) som ger upphov till vackra skapelser. Är det konst? Är en spelkrönika mer eller mindre "konstig" än själva spelet? Jag vet faktiskt inte, vill egentligen svara "nej, konsten sker i spelögonblicket" men det är kanske lite snävt/elitistiskt?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ja, böckerna är väl mer typ konstmateriel. Att likna med målarfärger eller musikinstrument.
Själva spelandet tycker jag att man kan se som en form av happening eller performancekonst. Böckerna önskar jag oftare kunde bli mer som seriealbum, grafiska romaner eller konstböcker. Mer genre- och medieöverskridande!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Nu sticker jag iväg på en tangent
Helt okej; det är ju inte som om någon annan skriver i tråden!

EDIT: Oskar svarade medan jag skrev!
är dokumentation av spel "konst" eller sker den bara i stunden?
Det klassiska svaret är väl ”Det är konst om man kallar det konst”. Mer hjälpsamt att om rollspelandet har som syfte att skapa en artefakt av något slag så är den artefakten konst. Om rollspelandet är sitt eget syfte och artefakten en bieffekt så är det rollspelandet som är konst. Och sedan kan dessa överlappa och båda är konst
 
Last edited:
Top