I stunden är det en av två saker som behöver hända: Komma ihåg och applicera en regel, eller hitta på något. Allt jag säger är att det inte finns något självklart i att det skulle vara mindre jobb att avbryta vad man nu håller på med och dra sig till minnes en regel, än att hitta på något i stunden. Du utgår från att "hitta på något i stunden" är arbete, medan att "falla tillbaka på" en regel inte innebär det. Jag håller inte med om den grejen, helt enkelt. Det är arbete att minnas en regel, även om man "lärt sig den utantill genom repetition". Eller ja, jag skulle säga att det skulle krävas mer repetition än jag är villig att ge något rollspels regelsystem, för att jag skulle kunna en regel så bra att det inte skulle upplevas som jobb, eller som mer jobb än att bara hitta på något.Men en tydlig procedur som funkar på samma sätt varje gång kan man ju hantera på flera olika sätt, man kan kolla upp hur den funkar när det är dags, ha referensmaterial förberett, och sedan lära den sig utantill genom repetition. Sedan kan man falla tillbaka på det och behöver inte tänka mycket mer på det. Det gör det också enklare för spelarna, då det blir lättare att fatta beslut och agera med agens om man inte behöver läsa SLs tankar varje gång.
Du upplever att inlärda regler är något man bekvämt kan falla tillbaka på. Jag upplever regler som jobbiga avbrott man måste aktivt dra sig till minnes istället för att bara bekvämt falla tillbaks på sin improvisation.
Jag säger inte att du har fel utifrån din upplevelse, jag ville mest belysa och påminna om att den upplevelsen inte är universell; bidra med lite pluralism om man så vill =)
(Sedan håller jag helt med i frågan om Mothership. Det tänker sig vara ett regellätt system, men för mig är det ett ganska krångligt och plottrigt sådant som kräver mer eller mindre konstant interaktion under ett spelpass, och då hade de faktiskt lika gärna bara kunnat bygga de delar som "saknas" också. Regelsystemet är absolut en av anledningarna till att jag avskräckts från att spelleda Mothership, och det hade inte ändrats nämnvärt av att de "byggt klart" det)