Tror inte det räcker med att uppdatera reglerna... Jag läste Khelataar en gång i tiden.Jag tycker att Khelataar har en setting som verkar spännande men reglerna verkar så omständiga att jag aldrig skulle orka testa spelet. Det hade varit kul med en ny version som hade enkla, moderna regler.
Jo precis, att det finns saker i settingen som inte funkar idag visste jag egentligen. Men jag tänkte att settingen nog behövde en revidering medan reglerna nog skulle behöva vara helt nya. Men jag har inte öppnat en bok till Khelataar på säkert 20 år så jag gissar egentligen bara.Tror inte det räcker med att uppdatera reglerna... Jag läste Khelataar en gång i tiden.
Det klart, om det blivit revolution och de försvarar sitt nya självständiga Fantasy-Ukraina mot sovjeterna…Det tungt insomnade Oktoberlandet skulle behöva en ny version. Gärna med en mer traddig spelmotor (exempelvis År Noll-motorn). Känns dock svårt just nu pga den väldigt legitima ryssland/sovjet-skepsismen som råder.
Mutant År 50. En nyversion av både År Noll och MUA. Spelsystem: uppdaterad BRP.
Handlingen kretsar kring några befästa bosättningar, som enats i ett gemensamt Samfund. RP ingår i en av de grupper som vill styra det ännu bräckliga Samfundet. Såndebud från flera andra liknande federationer dyker med jämna mellanrum upp och det är högst oklart vilka som ska ta kontrollen över det som ser ut att kunna bli en ny civilisation. Det pyriska kejsardömet är inte en given slutpunkt, utan bara en av flera möjligheter.
Istället för att, som i År Noll-versionen, låta de olika klasserna få varsin startbox är det här istället de olika federationerna av bosättningar som är utgångspunkten. En låda för varje federation. Hela Mutantskandinavien funkar som en enda stor sandbox. I startläget känner federationerna bara till sina närmsta grannar och kanske även rykten om dem som ligger längre bort. Några av de olika federationerna har drag av de stater som finns i MUA, men det finns också flera andra (några riktigt udda).
Appråpå Mutant så vill jag se en nyversion av Mutant 2089.
Den sortens Judge Dredd-ig semi-cyberpunk tycker jag inte riktigt gjorts utanför det spelet.
För den verkliga Dredd-känslan krävs det nästan mutanter utanför murarna.Det kan säkert bli kul, men behöver det vara en del av Mutant-licensen? Man kan ju tänka sig ett cyberpunkigt BRP-spel som inte har Mutant i titeln.
Det kan säkert bli kul, men behöver det vara en del av Mutant-licensen? Man kan ju tänka sig ett cyberpunkigt BRP-spel som inte har Mutant i titeln.
Utan att ha koll alls egentligen, men går inte vissa Mörk Borg-hacks åt det hållet? Cy_Borg, Torgue Borg, Wasteland Degenerates etcMan behöver absolut inte Mutant-licensen, men det som (enligt mig) definierar Mutant 2089 är att det är "cyberpunk" från tiden innan alla troperna blev satta, så det hämtar inspiration från ett bredare fält av idéer utanför det som vi generellt idag identifierar som cyberpunk, som ju till 99% främst tar inspo från annan cyberpunk och kör en handfull troper i torktumlare.
Det är mutanter och megastäder och förbjudna zoner och biodatorer och cyberrymd och robotar och postapokalyps om vartannat. Det är väldigt mycket 2000 AD/Judge Dredd på ett sätt som nog var helt självklart 1989 men som dött ut lite inom genren sedan dess.
Cthuloid växtlighet duger alltså inte? =)För den verkliga Dredd-känslan krävs det nästan mutanter utanför murarna.
Jag har sagt det förr säger det igen: Om nån tar tag i Götter och känner att de behöver nån som skriver ett kapitel om hur man kan lägga upp och strukturera mysterier så är min inkorg öppen…Nytt Götterdämmerung med bättre regler. Älskar 1700-talet och skräck.
Vill ha det på Svenska också.
Nytt Götterdämmerung med bättre regler. Älskar 1700-talet och skräck.
Vill ha det på Svenska också.
@Lemur s Askhem är så bra för just tidigt 1700-tal o skräck.Jag har sagt det förr säger det igen: Om nån tar tag i Götter och känner att de behöver nån som skriver ett kapitel om hur man kan lägga upp och strukturera mysterier så är min inkorg öppen…
Vi har gått bakåt i utvecklingen och kör med första versionens regler igen, riktigt bra. Förutom att magireglerna kräver en pill-sugen spelare. Och lite konstiga detaljer som att köra ubåt är en själslig färdighetDet tungt insomnade Oktoberlandet skulle behöva en ny version. Gärna med en mer traddig spelmotor (exempelvis År Noll-motorn). Känns dock svårt just nu pga den väldigt legitima ryssland/sovjet-skepsismen som råder.
Utan att ha koll alls egentligen, men går inte vissa Mörk Borg-hacks åt det hållet? Cy_Borg, Torgue Borg, Wasteland Degenerates etc