Rollspel på hög (makt)nivå?

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
461
Location
Uppsala
I Legend of the five rings har jag förstått det som att man spelar motsvarande Samurajer, dvs relativt högt uppsatta personer i samhällets sociala hierarki. Spelet handlar mer om att navigera sociala intriger som makt och heder, snarare än att slåss och plundra.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
Pendragon har också regler för förläningar och fältslag. (Jag hjälpte fö till lite med Book of Battle 2 och Book of Estate).
Plus att även om man oftast börjar som relativt blygsamma riddare är man fortfarande en del av den härskande klassen och förväntas vara feodalsamhällets stöttepelare. Som 4E-boken säger någonstans (parafraserat ur minnet): I Pendragon är det du som är den rika släktingen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Plus att även om man oftast börjar som relativt blygsamma riddare är man fortfarande en del av den härskande klassen och förväntas vara feodalsamhällets stöttepelare.
Man brukar vara lägre aristokrati, som Bachelor Knights eller att du har ett manor, vilket underhåller dig grundläggande som riddare, men inte mycket mer. Så en definitionsfråga om var man är när man tillhör "the 1%" men är långt ifrån någon av dem som innehar den verkliga makten (du går dit din feodalherre säger till dig).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Plus att även om man oftast börjar som relativt blygsamma riddare är man fortfarande en del av den härskande klassen och förväntas vara feodalsamhällets stöttepelare. Som 4E-boken säger någonstans (parafraserat ur minnet): I Pendragon är det du som är den rika släktingen.
Det är väl egentligen det här jag vill bort ifrån. I Pendragon förväntas du fortfarande dra på dig en drös plåt och rida ut för att handgripligen stoppa de elaka jättarna som hemsöker din landsända.

Det jag efterfrågar är mest en typ av spel där ens RP knappt lämnar sitt slott, utan sitter och tittar på kartor, sköter det politiska/diplomatiska och intrigerar för att bli kung istället för kungen.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Vi körde en kampanj i Eon, där alla hade varsit land och en magisk pärla som gav dem en specialegenskap. Var sjukt episkt men hade en hel del egengjorda regler för fältslag, byggnationer, inkomst och utgifter. De skulle försöka samla på sig flera pärlor. Vi spelade väldigt länge vill jag minnas.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,006
Location
Smålands golvbrunn
Det jag efterfrågar är mest en typ av spel där ens RP knappt lämnar sitt slott, utan sitter och tittar på kartor, sköter det politiska/diplomatiska och intrigerar för att bli kung istället för kungen.
Det går, med hjälp av Book of Estate och Book of Warlord, köra en sådan kampanj i KAP. Jag har själv kört en kampanj där en i gruppen var baron och resten av gruppen hans släktingar eller anhängare. Det var dock inte en ren maktspelskampanj, utan vi blandade med äventyr och slikt.

Ett spel som faktiskt lever upp till din beskrivning är gammel-DnD på "name level". Tror jag, spelet är rätt löst skrivet, men det finns i alla fall regelstöd för saker som borgar, soldater och slag. Sen är tanken så vitt jag kan förstå att man ska blanda politik och dungeoncrawl.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Det går, med hjälp av Book of Estate och Book of Warlord, köra en sådan kampanj i KAP. Jag har själv kört en kampanj där en i gruppen var baron och restens av gruppen hans släktingar eller anhängare. Det var dock inte en ren maktspelskampanj, utan vi blandade med äventyr och slikt.
Kör man något liknande i en normalfantasykampanj kan man dessutom vara de som anställer äventyrare för att lösa problem som man inte själv har tid eller ork att ta sig an, och sådant tycker jag alltid om.
 
Top