Rollspel på hög (makt)nivå?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
De allra flesta rollspel handlar om att man ska vara helt vanligt folk på golvet. Äventyrare som gör grovjobbet, vampyrer som är precis nyvakna i natten, investigators som själva sköter utredningarna. Men vad finns det för något / några där spelarna har makten?

Det närmaste jag kan komma på är Svavelvinter, där Skuggspelet är närmare vad jag tänker på än ordinarie spel. Kanske även Song of Ice and Fire-rollspelet där man spelar ett helt hus.

Är det någon som känner till spel där man spelar kejsare, drottningar och andra makthavare, snarare än meniga soldater i fria kompanier? Där fältslag är vanligare än dueller, där man lejer äventyrare snarare än spelar dem?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Ars Magica drar åt det hållet.

VtM släppte i alla fall en modul för att spela äldre, mäktigare, rollfigurer. Vi körde en sådan kampanj, där jag spelade en femte generationens Lasombra som var kardinal.

DoD Gigant. Jag körde en solokampanj där rollfiguren skapade ett eget kungarike. Systemet täcker fältslag och ”förläningar” (ekonomi för större områden) och borgar.

Gammel-DnD har regler för ”domänspel” på högre nivåer, där rollfigurerna förutom att äventyra sköter varsin domän: förläning/tempel/magikerakademi/tjuvgille/klan. Reglerna täcker även fältslag.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Apocalypse World typ? Du spelar makthavare eller de främsta inom ditt skrå.
Ja, kanske. Men det är också där mycket mer fokus på personerna än på institutionerna, så att säga. Det jag vill åt är den stora skalan där länder och storkrig hänger på vad rollpseronerna gör runt diplomatibordet, snarare än vem de känner personligen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,496
Birthright till AD&D där man spelar härskare och andra mäktiga personer! Super kul!

Reign där man styr mäktiga operationer.

Och med Elysium the golden cage blir Vampire the Masquerade också ett av de spelen
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Birthright till AD&D där man spelar härskare och andra mäktiga personer! Super kul!

Reign där man styr mäktiga operationer.

Och med Elysium the golden cage blir Vampire the Masquerade också ett av de spelen
Finns det en länk till dessa, tro? Eller måste man hitta dem i begagnatlådan på en lokal rollspelsbutik?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,496

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Gamla Eon III var ju visserligen offentligt brett men en av modulerna utgick från att man spelade typ grevar och baroner och skötte sin förläning, kunde nog med fördel kombineras med krigsherren för man spelade ...höj krigsherrar

Jag minns det som rätt kul då, men rätt (väldigt) pilligt och mycket matte. Inget jag skulle ge mig på idag och inte så mycket om hur man faktiskt spelade det som rollspel på ett bra sätt, mer som en separat förläningssimulator
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,083
Burning Empires. Där spelar du högt uppsatta befälhavare odyl.
En sak jag älskar med BE är hur den bästa posten är ett snäpp under toppen. Presidenten eller statsepidemiologen kommer inte att kunna göra många personliga utryckningar - de är upptagna med administration och media.
 
Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Månne relaterat fick jag en idé härom kvällen när jag kollade på min dotter spela Ghost of Tsushima. Där är du en högättad samuraj som kämpar för att ta tillbaka sitt land efter att mongolerna invaderat Japan. Det jag då tänkte var att det vore kul att spela tex OSR/OSE med samma upplägg, dvs du är en lord redan på level 1, men har förlorat allt och tar tillbaka det allteftersom du levlar. Alltså egentligen bara en alternativ kampanjinramning och situation, men rätt inspirerande variant på att sträva mot domänreglerna tycker jag.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
De allra flesta rollspel handlar om att man ska vara helt vanligt folk på golvet. Äventyrare som gör grovjobbet, vampyrer som är precis nyvakna i natten, investigators som själva sköter utredningarna. Men vad finns det för något / några där spelarna har makten?

Det närmaste jag kan komma på är Svavelvinter, där Skuggspelet är närmare vad jag tänker på än ordinarie spel. Kanske även Song of Ice and Fire-rollspelet där man spelar ett helt hus.

Är det någon som känner till spel där man spelar kejsare, drottningar och andra makthavare, snarare än meniga soldater i fria kompanier? Där fältslag är vanligare än dueller, där man lejer äventyrare snarare än spelar dem?
Svärdets sång (och även andra YZ-spel) har väl en antydan till sådan utveckling; att rollpersonerna så småningom skaffar ett fäste och närmar sig att bli jämbördiga andra fraktioner.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,208
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Politiska intriger och maktspel är inte det jag finner svårast utan regelrätt (någotsånär realistiskt) administration av landområden, med sin avkastning, sina kostnader och realpolitik. Tror jag har koll på hur det går till, men det skulle sitta fint med en god litteratur eller ett system som hjälper en.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,083
Politiska intriger och maktspel är inte det jag finner svårast utan regelrätt (någotsånär realistiskt) administration av landområden, med sin avkastning, sina kostnader och realpolitik. Tror jag har koll på hur det går till, men det skulle sitta fint med en god litteratur eller ett system som hjälper en.
För feodal ekonomi är det här en höjdare:

 
Top