Nekromanti Rollspel och vidskepelse.

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Tärningsdizzeplin (mera tillägg)

Jag har en stor grupp T6:or som jag vid ett tillfälle skrämt till lydnad genom att helt brutalt och inför de andra tärningarnas skräckslagna ögon banka sönder den mest olydiga av dem med en stor hammare.

Hot av typen: "Det blir ugnen för er om ni inte slutar slå uselt!" kan också funka.

/Duddmannen
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Nja... eller jo...

...lite kanske... Jag är mer sådan, men jag säger det inte högt... brukar lägga alla t20 med 20 uppåt bara för att det ska gå dåligt för mina spelare... :gremwink:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Själv är jag inte tärningsvidskeplig. Men en spelare i vår tidgare grupp var det. Han hade inga egna tärningar utan lånade av mig. Problemet var att han ägnade LÅNG tid strax innan spelmötet till att utvärdera vilka tärningar han skulle använda. De testerna bestod av allt ifrån att bedöma tärningarnas färg, form, förmåga att slå höga värden till att kolla dess samarbetsförmåga med andra tärningar.
Och jag hade tragiskt nog 42 t6or av vilka han skulle välja ut två. Jag är så glad att vi spelade Feng Shui och inte Eon.

- Zire
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
nej, du är inte helt ensam. men vi verkar vara i minioritet iallafall, konstigt nog. jag förklarar "tränings vidskepelse" genom omedvetet fusk och att man glömmer bort en hel del resultat. att man glömmer bort vissa saker är förklaring till en hel det vidskepelse, i tärningarnas fall så sätter jag ju en massa pengar på att man glömmer bort alla "mediokra"/"normala" resultat. ifall ni vill prova så gör så att ni slår slagen genom att kasta tärningen ifrån ett glas och sedan skriva ner alla resultat
men jag gissar att om ni verkligen tror på tärningarnas makt så kommer en sådan procedur ta bort turen i träningarna. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jag vet inte...

men ska jag bli rädd eller känna mig hedrad när mitt skägg jämförs med Gurra Vasas grav?

chrull
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: jag vet inte...

båda besitter ju uppenbarligen en mycket kraftfull magisk kraft som smittas till tärningar när de gnuggas mot källan.. det gäller bara att hitta dessa ställen, som finns utstpridda över världen, och kunna förstå vilken tärning som bäst kan besitta kraften från varje plats. Småkända platser funkar bäst, saker som Eiffeltornet eller George Bushs portfölj besitter sällan någon nämnbar magi medans gruppens föremål för interna skämt eller någons stressägg ofta är mycket kraftfulla artifakter för sk. Fame-rubbing. Att fame-rubba saker som man själv äger funkar inte, utan har oftast motsatt effekt. Inte heller ger det någon effekt om någon som inte känner till sakens magi rubbar en tärning mot det.

Och så säger de att rollspelare är knäppa. :gremwink:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Jag har mina två tursamma T6-or från Tyskland. Förutom att de allitererar slår de bra. Dessutom har jag en röd favorit-T20. Annars har jag inte så mycket vidskepelse angående tärningarna.
 

Danilow

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
37
personer som heter Fredrik är oftast skickliga.
Den här doktrinen innehåller ett visst korn av sanning. Jag har en kille som heter Fredrik i min spelargrupp och han slår verkligen perfekt och fummel onaturligt ofta. Jag tror att vartannat slag han slår är antingen perfekt eller fummel. Det läskiga är att detta även gäller på dolda slag som SL slår.

I övrigt är jag inte så vidskeplig vad gäller tärningar (utom när jag spelar Fia med knuff, men det är en annan femma) men mina spelare är det. Vi spelar n2 vilket ibland kräver många t6. Jag har en bunt små vita samt en bunt stora röda (samt en liten bunt svarta, men de använder bara jag... =) och mina spelare brukar välja färg efter huruvida de vill slå högt eller lågt. Dessutom varierar färg efter spelare, så en del slår högt med de röda medan andra slår lågt med de röda. Gemensamt är att de är konsekventa i sina val. Jag har aldrig vågat uppmuntra dem att skaffa egna tärningar för då skulle antagligen vidskepelsen bli ohållbar... =)

/d - som vet att prickar på t6-or är bättre än siffror
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Haha klart att man känner igen sig...Förmodligen är det nog JAG i våran spelgrupp som är mest vidskeplig. Ingen annan får ju knappt titta på mina tärningar...Jag har olika tärningar till olika saker..Då de av någon outgrundlig anledning (troligt jag vet) är bättre på något och sämre på något...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
I allra högsta grad

Jag har ett antal tärningar som man måste använda vid vissa slag. Min stora blåa T6:a är optimal för wardsaves i warhammer FB, men suger vad gäller ivurnerable saves i 40K...

Däremot är min frostade röda T6:a utmärkt till det ändamålet.

Sen så har vi min mest fruktade tärning, av mig i vart fall. Jag hyar ALDRIG slagit ett bra slag med den, det spelar ingen roll om hjagvill ha högt eller löågt, den slår alltid det jag inte vill ha.

I övrigt så bör man inte kombinera tärningarna, det gör dem "labila", antingen blir det skitbra eller uselt.

Slutligen, jag har den mycket sällsynta flörmågan att det jkag slåpr, det slår jag också. Det är åtskilliga gånger som jag slagit ett slag, SL missat det och bett mig slå om (ibland till mitt förtret) och jag sedan slagit exakt samma sak. Det är nu på senare tid jag givits denna förmåga och det har ännu inte slagit fel. Det är ment att bli det jag slår helt enkelt.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Det här med att säga siffror är faktiskt bra... men ännu bättre är att, då man skall utföra något svårt och gärna avgörande, nochalant till SL bara säger "äh, det blir perfekt ändå". I åtminstone 7 fall av 10 så blir det just så, perfekt...
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
Jag har en röd t20 som är tämjd av mig och bäst av allt den slår vad jag "vill" slå ska man slå lågt så blir det lågt samt om det för tillfället ska va högt så blir det det medans om polarna ska använda den så blir det oftast tvärtom mot vad som ska slås
 
Top