Nekromanti Rollspel och vidskepelse.

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Är ganska utbrett i våran spelgrupp:

-"Ah, shit tärningen ligger på 20, fan, fan, fan.."

Eller varför inte;

-"Vänta, tärningen måste få ligga på ett en stund innan jag kan slå"

Någon som känner igen sig? :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jo, tärningar som slagit dåligt sprider sin otur till närliggande tärningar, så de låter man få "vila" lite, och tärningar som slår bra, de kan slösa bort sin tur på andra tärningar, så de måste också hållas åtskilda från resten...

Å så har ju alla sina specialtärningar förstås. Typ: "använd vampyren! (det är en gul T6 med svarta prickar, som var vampyr i ett litet patiens-spel jag har gjort där alla tärningar slogs mot varandra) han brukar vara bra på sexor när det är kris!"

/Rising
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Alla rollspelare vet att tärningarna har egen vilja, eller i alla fall en inneboende magi. Vissa tärningar är sämre helt enkelt.

T6:or med siffror istället för prickar är ofta sämre.

Under en omgång TORG blev medelutfallet på 1D20 ungefär 5 när jag slog på rollformuläret, men normalt när jag slog på bordet. Det var många slag också, inte bara ett par stycken.

Och så är olika personer olika bra med tärningar. En kompis kunde med 100% sannolikhet kommendera en av sina T20 att slå resultatet 13. Jag såg det aldrig misslyckas, men han gjorde det ganska sällan, någon gång i veckan bara. Hade han gjort det flera gånger per dag hade tärningen nog blivit trött på att ta order.

En annan kompis har ett konstant medel på 3T6 på 8,5. Det bara är så. Det kvittar hur mycket man låter honom slå.
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Jag brukar provslå tärningarna. Om jag testar tex 5st T6 så får jag nu resultatet 2-6-4-6-1.
Då använder jag tärningen som slog 1 och 2. För tärningarna som slog högt har förbrukat sin "tur". Så e det.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tärningsmytologi (tillägg)

"Någon som känner igen sig? :gremsmile: "

Japp, det kan du hoppa upp och haja.
Favorittärningar som man "slår bäst med" är vanligt förekommande i våran spelgrupp. Personliga favorittärningar som tappar sin "laddning" om någon annan än just ägaren använder dom.

Andra saker som inte är vidskepelsebaserat, men ändå handlar om tärningar är att jag, får t.ex. inte lugn och ro om inte alla tärningar framför mig ligger antingen med samma sidan upp eller följer något speciellt mönster.
Alltså om jag har tre T6:or så ska alla bannemig ligga på rad med sexan uppåt och med trean riktat mot mig.
Alternativt så får dom ligga i stigande ordning (1,2,3,4,...) eller något annat mönster.

/Naug, tärningsgalning

Tillägg:

Vi har också två röda tärningar från Las Vegas som jag konsekvent vägrar att slå med andra tärningar. Slagen blir aldrig bra om man blandar dom två med andra tärningar :gremcrazy:
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Men och andra sidan finns det människor som har sådan otur att den smittas av till tärningarna.. En spelare i min gamla grupp var riktigt drabbad. Han hade inte sina tärningar med sig, och jag hade två set, så han fick låna det ena. Jag hade lånat ut det innan till andra, utan konsekvens, men när jag lånar ut det till honom, vad händer då? Jo, han fumlar sex[!] gånger i rad. Det är 1 på 64 miljoner! Sedan dess har det tärningssettet bara blivit sämre.. Statistiskt sett har det gått ner från 2-1 i perfekt-fummel-relativitet till 1-3.. Samt att jag inte en enda gång slagit max med T4an, T8an, T10an eller T12an..

Jag gav det en hedersam begravning..
[snyft]
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Mina tärningar (och alla andras tärning som ligger inom räckhåll för mig) måste när de inte används visa maxresultatet. En t6 måste ha sexan upp, t20 måste ha tjugian upp och så vidare. Det bara måste ske så, brukar dock se omedvetet från min sida. Mina medspelare brukar ibland ta och lägga en ärning som har ettan upp utom räckhåll för mig, bara för att jävlas. :|

Däremot har vi vidskeplighet när man slår dåligt ett tag. Då byts tärningna ut med den cerimonella frasen "Fan, de här tärningarna suger juh!" .


Storuggla, solsting
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Mina T6:or!

Hmmm, var det inte du som slog svinbra med mina oturstärningar? Du vet, de snygga T6:orna med siffror istället för prickar.

Jag kanske skall skänka dig dem...

/Niklas
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Mina T6:or!

"Hmmm, var det inte du som slog svinbra med mina oturstärningar? Du vet, de snygga T6:orna med siffror istället för prickar."

Jepp, that's me. ^_^v


Storuggla, Hässelby springer fort
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
En gång i forntiden hölls en liknande diskussion på rollspel.nu. Då kom det upp en hel del förslag. Jag tror tråden är borta nu, men jag sparade några av tipsen, och här är dom. Tyvärr har jag inte sparat författarnas namn, men om någon av er känner igen något av tipsen som ert eget kan ni ju meddela mig, och så hoppas jag att ni förlåter mig för att jag publicerar dem här utan ert tillstånd.

Tur under en spelkväll
Tack till www.rollspel.nu s forumsanvändare

§1. Lägg dina tärningar i kylen eftersom kalla tärningar slår bättre.

§2. En annan myt är "the cursed step" som är steget T20+T4 som man aldrig slår bra på.

§3. Sitt med din giftgröna t20 i munnen och ta bara fram den för att slå. Det lustiga är att den nästan alltid slår antingen 1 eller 20...

§4. I Eon, ha alltid tärningarna i en pyramid med bestämda nummer åt speciella håll beroende på tärningarnas
färg och storlek. Denna pyramid får inte rubbas under några omständigheter.

§5. Att röra en mans tärningar är som att röra hans kvinna...

§6. Dessutom ska de ligga i en fin rad med prickarna åt samma håll.

§7. Blåa T20 när man skapar rollperson, det blir bättre resultat med dem... Vare sig man skall slå högt eller lågt...

§8. Använd alltid vit T20 i DoD för färdighetsslag... den brukar alltid slå antingen 17 eller 1 :)

§9. När man slår 1T100 så använder man helst en svart tärning för 10-tal och en röd för 1-tal.

§10. Innan en spelsession måste tärningarna värmas upp. Detta sker lämpligast genom att utmana någon annan vid bordet på tärningsduell. Man ser helt enkelt vem som slår bäst.

§11. Man måste slå ur några dåliga resutat ur tärningen innan man kan börja spela på allvar. Ju dåligare man slår innan äventyret, desto bättre slår du under det.

§12. Vid användandet av T20 så använder man i första hand kamrat 1:s röda tärning. Den slår är bäst om man vill ha låga resultat, medan man kan använda nån annan tärning om man vill ha ett högt resultat. Om nu inte Kamrat 1:s röda tärning är närvarande så duger kamrat 2:s spräckliga T20 bra den också.

§13. Använd aldrig dina egna T20:or. De slår alltid dåligt.

§14. När man inte använder sina T6:or så ska de ligga i en prydlig rad, med alla 1:or, 5:or eller 6:or emot dig.

§15. Du får högst ha med sammanlagt 6 st. T6:or till en spelsession.

§16. I fall då extra tur behövs tar man fram en liten plastfigur som föreställer en brun apa som kliar sig i huvudet. Om Han är närvarande klarar man alla slag, även de som inte går att misslyckas med. Och om man misslyckas har man slagit fel...

§ 17. Tärningarna måste ligga på laddning innan man använder dem. Det innebär att man lägger t20;n med den siffra som man helst vill slå uppåt, gärna en hel natt. Sen är det bra om man låter de som är skickliga på att slå slår fram ens rollfigur. personer som heter Fredrik är oftast skickliga. Personer som spelar oseriöst slår också bättre än seriösa.

§ 18. När man ska slå viktiga slag så är det ofta bra att gnälla så att tärningen "hör" då slår den lite bättre.

§19. Vill man slå lågt måste man bara helt enkelt slå den aktuella tärningen högt ett par gånger i rad innan man till slut säger: 'Ok, nu räknas det'. Det är inte skrock, det är statistik :gremsmile:

§20. I DoD: varje ny trollkarls första besvärjelse snedtänds alltid.

§21. Just det ja, den magiska formeln måste alltid uttalas innan man rullar en tärning. Varianter på den magiska formeln är: "Ouglaouglaougla!", "Nu ska du döden dö!", "Ät slumptal, kräk!" samt "Bandsåg!"

§ 22. En oerhört viktig detalj när det gäller tärningar är att döpa dem... Först måste den aktuella tärningen renas, detta görs genom att lägga den i saltvatten i c:a 1 vecka. Sedan skall man ta upp den, spotta på den och säga det första man tänker på. Om man sedan uttalar detta namn eller denna ramsa när man slår tärningen blir resultatet alltid bra.

§ 23. Mitt nyaste trix är att ha så enormt stora tärningar som möjligt, fördelen med dessa är att även om man slår dåligt har man alltid en rejält stor chans att välta spelledarskärmen och få sig en tjyvtitt...

§ 24. Stora tärningar slår bättre än små. Iaf vad gäller t6or.

§25. Sen ska man komma ihåg att byta tärningar ofta så de inte kommer in i en "dålig cykel".

§ 26. En annan viktig sak är att aldrig använda tärningarna innan spelmötet för att då tar turen i dom tärningarna slut och man måste vänta till nästa spelmöte för att turen ska komma tillbaka.

§27. När man använder T6:or måste det vara tärningar som kommer från "fia med knuff". Dom slår man alltid 1 eller 6 på (beror på vad man vill ha för resultat).

§28. T20 måste vara gröna genomskinliga, annars går det dåligt. Innan man slår ska man rulla tärningarna i handen i minst 10 sekunder.

§29. Om någon nån gång slår T4 måste man säga "Instabila sillar"

§ 30. Det är att alltid säga siffran man vill slå på tärningen innan man slår. Brukar funka, säger man inte siffra så kommer man att misslyckas med slaget.

§ 31. Ett annat sätt att åstadkomma bra tärningsslag är att ruska tärningarna så hårt så att man nästan tappar dom ur handen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jojomen !!

Klart att man känenr igen sig...
Brukar slå t20:an några ggr för att slå bort de "dåliga" slagen...
Sen så brukar jag av princip alltid använda mina tärningar & inte nån annans..
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Hos oss...

Även vår spelgrupp har sin lilla mytologi...
En snubbe använder bara sina egna, genomskinliga tärningar, naturligtvis trimmade för bästa resultat. Han har dock sträckt sig så långt som att använda SVEROK-tärningar. Det mystiska är att hans tärningsritualer verkar funka för det mesta, själv är han djupt troende på tärningarnas makt och flera andra spelare har tydligen konverterats till denna lära.

På tal om olika tärningar, märker jag som gruppens ständige tärningsutlånare även hur folk snabbt norpar åt sig sina favorittärningar så snart det är dags att spela. Några favoriter är de tidigare nämnda SVEROK-tärningarna, ett par röda GW-T6:or samt ett par små, vita T6:or. Några tärningar som inte alls är särskilt populära är ett par stora, kantiga och gröna T6:or. Själv tycker jag att större tärningar är ganska läskiga, och föredrar att använda de av GW-storlek eller mindre, helst vita, faktiskt.

Sen har vi ju det här med att olika spelare är olika "skickliga" på tärningskast. Det finns ju då både mer och mindre skickliga spelare, och så finns det EREDON. Han kan inte beskrivas som annat än Tyringes motsvarighet till Matrim Cauthon, det är bara det att hans tärningstur INTE går i vågor. Speciellt hans skadeslag är fruktade - i Eon har han lyckats komma upp i över 100 i skada med bara nävarna och med vapen ligger väl rekordet på sådär en 2-300. En gång kollade han på när jag körde ett äventyr med några andra spelare, och bad att få slå skadeslaget för en viss golems attack mot en spelare. Resultat: 60 i Krosskada. Delområde: Skallen. Aj. En spelare mindre... det talas fortfarande ibland om att jag måste ha velat ha ihjäl Rp:n, eftersom jag medvetet lät EREDON slå skadeslaget mot honom....

"Det som är bra med det här rollspelet är att man inte kan skapa så himla feta gubbar från början..."
- sagt av vår kompis som introducerade oss till DoD, strax innan EREDON skapade ett halvtroll med 82 KP...

PS. En grej som inte har speciellt mycket med mytologin kring tärningarna att göra är att folk ständigt snor mina T10:or! Tror att jag blivit av med tre stycken!
 

Flow

Veteran
Joined
5 May 2003
Messages
47
Location
Gothenburg.
hmmm.. vi har en något mantrisk inställning till våra tärningar i gruppen som jag spelar i.
två personer har favorit tärningar som vårdas specielt, samt att om en tärning sköter sig extremt bra, får den hedersplatts i sammetspåsen(istället för pennskrinet)
Ytterligare har vi en kille som efter att ha läst lite mycket sciensefiction.. kom fram till att om man mentalt kommenderar sina tärningar till att ex slå sexor, så händer detta oftare än om man inte gör det.(T6or endast..)
Ex: vi spelade shadowrun,med ob effekt på 6or
Fv på näve var för honom 3 vilket ger 3+ max 3 extra tärningar.
då han inte hade så bra nästridsförmåga mot en kille som har svärd med 2h fattning så hade han högre svårighetsgrad 6+
(normalt 4+) för att träffa. I övrigt var han magiker vilket inte ger så mycket förhopnningar. kort sagt.. Hans motståndare fick 14 lyckade slag mot Tn 4 (några tärningar!)
Medans vår kompis.. slutligen fick 16 lyckade med Tn 6!
Personligen, tycker jag att man har mer tur om man tar lågt slående tärningar OCH focuserar sitt mantra.. (6or) klart och tydligt.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Självklart!

Jag brukar ofta göra mig av med dåliga resultat genom att rulla min T20 ett antal gånger. När jag fått höga värden tillräckligt många gånger på rad låter jag den ligga. Då finns övervägande bra resultat kvar. :gremsmile:

Min bror har en vit T20 som han endast använder till vapenfärdighetsslag. Den slår perfekt säkert dubbelt oftare än andra tärningar. Den låter han heller ingen annan använda.

Jag köpte även en T10 av min syster, den var vackert röd och hon hade hittat den på en skolgård. Den använder jag bara när det verkligen behövs, t.ex. till initiativslag. Tärningen förstår också själv när det gäller, för slag som den inte prioriterar så högt så straffar den mig med dåliga resultat. Antagligen gillar den inte att bli störd i onödan, eller att bli satt att göra smågöra som min svarta T10 lika bra hade klarat. När det är fråga om liv och död, däremot, DÅ kan jag lita på min lilla röda vän!

Aaah, 300 inlägg. :gremcool:
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Besudlare

I vår grupp tror vissa spelare att andra spelare besudlar deras tärningar om de tar i dem före eller under spelmötet och de beskyddar sina tärningar med våld om så behövs och utrop liknande "Fan sluta besudla mina tärningar din jävel" är vanligare än vad mentalskötare anser vara friskt.

Det är också viktigt var man slår de olika tärningarna. Vissa slag ska göras på papper andra på bordet.

Mina spelledartärningar som jag använde när vi spelade WHFRP och Enemy within kampanjen hade mina spelare nästan religiös respekt och rädsla för. De tyckte att de alltid slog för bra. Är man Gud så är man.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det verkar som om jag är ensam om att inte vara drabbad av tärningsvidskepelser. Det närmaste jag kommer är att jag inte låter vissa spelare (som jag iofs inte spelat med på många år) ha händerna i närheten av tärningarna efter att de kastats. Det räknar jag dock inte som vidskeplighet, bara sunt förnuft och att jag sett deras flinka, kreativa tärningsslag...
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Jovars...

...mina spelare byter nästan alltid ut sin tärning om de slår dåligt trots att jag testslagit tärningarna och att de är rätt så statistiskt korrekta. Om det inte blir riktigt illa ett tag då får de en fatalistisk min och stil coh bryr sig inte längre och orkar knappt bli glada när det plötsligt blir en etta (särskilt bra i Terra Draconis). Därtill ha de en hälsosam respekt för min ondskefulla svarta spelledartärning med siffror i blodrött, MOAHAHAHA!!!

Nu vet jag att F-6 håller till hä'r och om det är så att du skriver ett inlägg om att du minsann inte har någon respekt för min spelledartärning så kan du ju få slå ett viktigt slag med den nästa spelmöte :gremwink:

Självklart är jag lite vidskeplig själv och slår alltid med min spelledartärning och om spelarna fick slå för mycket med den skulle nog magin gå ur den. Vid de få tillfällen jag får spela så har jag alltid den tärningen...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Först ska jag berätta en liten historia. Det handlar om vår spellokal. Gustavs källare. Sedermera även känd som The Dungeon of Doom and Eternal Suffering. Lokalen, källaren, hålan, ligger i en alternativ dimension där tärningar försvinner spårlöst såvida de inte plockas upp direkt. Det går konstiga magnetfält genom rummet, så om man tappar något på golvet studsar det obevekligen in under vad man nu sitter på, vilket medför jobbiga omflyttningar och krälande på golvet. Häromdagen hittade jag min gröna T10 jag saknat i över ett år..

Nåväl.
Tärningar.
Jag själv är ganska vidskeplig, och har en Warzone-T20 (som ska slå lågt) och en Star Wars-T20 (som ska slå högt), och ett par andra T20:or tämjda till varsin uppgift. En blå har jag gnuggat mot Chrulls skägg (även känd som blåskägge, och tärningen vad blå - ser ni sammanhanget?) och den har inte svikit mig en gång sen dess. Gustav Vasas grav har jag gnuggat en vit T10 mot - min bästa.

En dag när vi skulle spela ett Warhammer Fantasy-slag förbannade jag Gustavs artilleri-tärningar. Tamejtusan om han inte i sin första shooting phase lyckas få misfire och en etta (maskinen förstörs) på samtliga sina sex artilleripjäser, som var i stort sett grundstommen i armen. det är en chans på 1/6 * 1/6 * 1/6 * 1/6 * 1/6 * 1/6 * 1/6 * 1/6 * 1/6 * 1/6 * 1/6 * 1/6 - inte så stor. Tror ni det hade inträffat om jag inte uttalat förbannelsen? Knappast.

Under ett Warzone-slag lyckades jag slänga iväg 27 skott mot en av Gustavs grupper. det är 27 slag under 6. Inte ett enda träffade ens. senare samma slag blev en av mina Walkers träffad av en raket. Aj. För att överleva var jag tvungen att slå under 8 tre gånger i följd. Denna gången gick det bättre - slog en femma som högst. Självklart för att jag slog de tre slagen med MIN braiga tärning och för att jag bara öste på med en pöl tärningar för att raska av 27 slag hyfsat fort.

Tärningar är magiska och har egna egenskaper men det är extremt svårt att tämja dem till något, bättre att studera varje tärning och använda dem till vad de är bäst på.

De som tror annorlunda har fel.
 
Top