Rollspel och rollspelvärldar med en icketraditionell take

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,314
Då blir det självreklam här dårå, men jag intresserar mig för sådant här och försöker få in det i det jag skriver, så känns ju rimligt att ta upp. Eftersom jag kör på äventyr är det ju det som det blir då.
  • I skräckfilmens skugga (Ur Varselklotet, från Våra vänner maskinerna): Behandlar teman om hbtqi och förtryck – och hur det är att som hbtqi-person inte passa in bland andra.
  • Den vita natten (Skrômt): Kanske det mest tydligt politiska jag skrivit (handlar om fyra rikemansbarn med vilt skilda politiska åsikter), där det behandlar allt från privilegium, feminism (och kritik mot "girlboss-feminism"), alt-right, rasism, transfobi, exotifiering osv. En stor charm med äventyret är att spela som de här fyra familjemedlemmarna och deras olika åsikter och historia.
  • Träskets drömmar (Kutulu, från Mardrömmar från Amerika): Handlar explicit om Lovecrafts rasism och hur han porträtterar svarta och voodoo-kultur i novellen The Call of Cthulhu, sedan försöker det vända det på sin spets.
  • Terror på 200 meter (Kutulu, från Mardrömmar från Amerika): Handlar om folk i societeten på 20-talet och att vara i garderoben under en tid då homosexualitet inte accepterades.
  • Räddaren i Nöden (Call of Cthulhu Sverige, jag bearbetade): Handlar om de judiska kvarteren Nöden på 20-talet och behandlar med det antisemitism, något som existerar i äventyret och vi bidrog bland annat med en ruta om hur man kan arbeta med att spela ett sådant tungt ämne.
Det är väl de mer tydliga sakerna där sådana här ämnen verkligen spelar roll, men annars försöker jag ju jobba mycket med representation osv.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
I Mutant Undergångens Arvtagare finns inslag som behandlar rasism och socialt utanförskap framförallt mellan människor och mutanter. Kanske inte så direkt i grundreglerna men i
SPOILER kampanjens sista tredjedel Hindenburg min älskade där Bevara pyri mänskligt börjar utföra dåd, ta makten och tar tag i "mutantfrågan"SPOILER.
 
Top