Rollspel och rollspelvärldar med en icketraditionell take

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag funderar på vilka rollspel/rollspelsvärldar som hanterar företeelser såsom: rasism, misogynitet, annan social orättvisa. Detta genom att tydligt peka ut företeelserna, eller explicit utesluta dem.

Exempel:
  • Bloodfeud: mekaniserar toxisk manlighet och visar på dess konsekvenser.
  • Queerz!: Man slåss med regnbågskrafter mot intolerans.
  • Coyote & Crow: Ett SF-spel i ickekolonial framtid. Skrivet av författare från olika ursprungsbefolkningar.
Har ni några andra exempel?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
I Shadowrun-världen så är rasism en uttalad del av världsbygget. Långtifrån alla i den världen är rasister, men alldeles tillräckligt många för att det skall märkas. (Ungefär som i vår värld med andra ord, bara detaljerna som skiljer.)
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Jag har inte läst så mycket nyare Shadowrun-saker, men minns att tredje editionen av spelet pratade en del om rasism och effekterna det har på vissa grupper, framför allt orcer. Det sköttes kanske lite klumpigt ibland, men det var ett återkommande tema och framställdes som något som var av ondo i spelvärlden.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag tror att Vindsjäl aktivt utesluter sånt, men @ceruleanfive får gärna rätta mig om jag har fel.
Stämmer bra!

Finns ett stort utbud av rollspel där man kan utforska att spela kvinnliga krigare som blir ifrågasatta av alla de möter, alver som hatar alla dvärgar och vice versa, skandalösa män som älskar andra män i hemlighet, och mystiska mörkmuskiga människor från fjärran länder. Så jag kände att det borde vara helt okej med ett spel där man inte utforskar just dessa teman.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Nu kommer ju inte Thirsty Sword Lesbians med en viss setting, även om den har ett gäng förslag. Men grundtanken är dock att RP är uppvuxna i en kultur fri från homofobi, rasism osv, och att om man vill ha med sådana saker så måste det vara i form av skurkar. Så jag antar att den är relevant att nämna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Penna-papper-spel:
Kagematsu kommer absolut med en feministisk kommentar genom sitt upplägg.

Fastaval Style:
Det finns så många, så otroligt många... Klickar du på valfritt scenario på Alexandria.dk kopplat till Fastaval så har du typ 50 % hit rate.

Lajv
Även här finns mängder men nämner några:

Europa (från 2001) - Five players portrayed reception center personnel, while the remainder were refugees from a series of Nordic wars that mirrored the break-up of former Yugoslavia. Players of refugee characters came from Norway, Sweden and Finland and played characters of the same nationalities as themselves. The role-playing experience was marked by subdued but powerful tensions between the ethnic groups and between the refugees and the representatives of the Orsinian system.

System Danmarc (från 2005) - System Danmarc was a game run in Copenhagen, Denmark in October 7–9, 2005. It portrayed a dystopian near future Copenhagen, in which the capital was divided in zones. The Class C zone where the larp took place was reserved for the citizens deemed useless for the society.

Kapo (från 2011) - Kapo is a larp about the dehumanizing social dynamics in a camp for political prisoners.

Just a little lovin' (från 2011)- Just a Little Lovin’ is a Nordic larp about the first years of the AIDS epidemic as it hits the gay scene in New York in the early 80s.

Halat Hisar (från 2013) - Our aim is to recreate the political conditions Palestinians live under in Finland. The larp takes place in the present day, in an alternate world where Finns live under occupation.

Brudpris (från 2013) - The culture of Mo requires every adult person to show control and restriction. Mo believe women carry a potentially dangerous force inside them – the Force of Life. If harnessed, this power will grant them children and allow the Mo people to live on. However, if women are not controlled by the men of Mo, the Mo people believe this power will destroy their land in a blaze of fire and chaos. The chaos within every woman can be stronger or weaker, but it is always there. Therefore, every woman must be the responsibility of an adult man, who will make sure her behavior doesn’t endanger Mo.

Sigridsdotter (från 2015) - Sigridsdotter is a larp about a contemporary matriarchy. A story about a group of ordinary people and their lives, desires and longing in a world not entirely unlike our own.



...och många fler!
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Vad jag vet har de flesta historiska spel någon form av klausul om att "ni behöver inte ha med könsmaktordningen eller rasismen om ni inte vill det, reglerna lägger inga hinder baserad på härkomst eller kön", jag har aldrig stött på något som inte har det. Ofta finns det anspelningar till denna ordning för dem som vill behålla en del av den såsom fördelar eller nackdelar som kan köpas för att t.ex. motivera varför en kvinnlig rollperson har kunnat gå på universitetet. Jag har inte stött på något spel som uttryckligen tar tag i ämnet eller gör något av det utöver Shadowrun som redan har nämnts. Shadowrun gör ganska stor sak av de många sociala orättvisor (inklusive rasism) som finns och moraliska dilemman kring dessa verkar vara återkommande teman i äventyr. Hbtqi-teman har jag inte sett till.

Vad vi skall placera Macho Women with Guns på skalan vete gudarna; två av monstren rollpersonerna kan strida emot är Drunk Frat Boys och Chauvinist Swine…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Det här känns som ett bra ställe att prata om sina egna spel…
  • Ödesväktarna: Alla är mellanbruna. Det här är inte uttalat, tror jag – kanske i appendix. Men SLP:er och så beskrivs specifikt som vita eller extremt mörka om de är det. Vi gör en liknande grej med könsroller; det nämns nog inte specifikt men vi har en märklig "ond" kult där en av de saker de gör som resten av samhället tycker är jättekonstigt är att de har en massa regler för hur man ska bete sig beroende på om man är man eller kvinna.
Jag vet inte om det innebär att spelet "hanterar" sexism eller rasism, men det var i varje fall tänkt att vara en icke- för att inte säga antitraditionell take. Jag var lite inspirerad av Poseidon's Children när jag skrev det så.

Om det sedan finns något av mina spel som inte är (tydligt vänster/progressivt) "politiskt" så ber jag om ursäkt, det var inte min mening. Jag har, med varje spel jag skrivit, försökt vara subtil-som-en-hammare-i-skrevet. Det är möjligt att jag misslyckats =)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
I Western 4 får man välja själv om man vill ha med rasism, sexism, etc. eller ej. Vill man ha med det så låser det upp nya fördelar och nackdelar som man kan köpa i karaktärsskapandet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
  • Lemuria (d20 Modern), som utspelas i början av 1930-talet i "Vilda Södern", talar klarspråk om rasism, kolonialism, italiensk fascism, sovjetisk kommunism, amerikansk rovkapitalism, och japansk militarism.
  • Basker Blå (Chock), som utspelas i Västafrika 1986-89, tar upp avkolonisering, rasism, enpartidiktatur, inbördeskrig, statskollaps, nationsbygge och peacekeeping. (Så vitt jag vet är BB den första spelvärlden någonsin som har UN peacekeeping som grund.)
  • Stunde Null (Chock), som utspelas i Schleswig-Holstein sommaren 1945, lägger fram andra världskrigets följder för spelarna: svält, sjukdomar, brottslighet, med mera. Äventyren utspelas inom ramarna för några av de många svenska hjälpinsatserna i det ödelagda Europa och Folke Bernadotte är rollpersonernas "patron".
  • Expert Partisan, som utspelas i ett ockuperat Småland 1982, studerar i fiktionens form Ukrainakriget, den tyska ockupationen av Norge och det finska fortsättningskriget.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I Western 4 får man välja själv om man vill ha med rasism, sexism, etc. eller ej. Vill man ha med det så låser det upp nya fördelar och nackdelar som man kan köpa i karaktärsskapandet.
Det bör dock nämnas att spelets default, tack och lov, är ett historiskt korrekt 1800-tal med dåtida normer i all deras tvivelaktighet. Detta avspeglas tex i de flesta, om inte alla, äventyr de publicerat.
 
Top