Nekromanti Rollspel och media?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Lungt ?

Jag har iaf inte hört så mycket om det hela på senare tid faktsitk. Vet inte om Björn & co. har gjort nån bok, kan tänkas att de har gjort lite på deras hemsida. Men annars så har iaf jag lite koll på det.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Alla vi är massmördare?

"Japp grabbar, som vanligt så är alla rollspelare en litten massmördare som väntar på att hoppa fram på ett torg och mörda 5-10 oskyldga tanter med ett boffer svärd. Det är lika bra att låsa in sig på rummet! :)"

Vadå låsa in sig? Det är väl de oskyldiga tanterna som borde låsa in sig. /images/icons/smile.gif

Mvh Arcana - varken tant eller oskyldig.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
En känd svensk som har gjort rollspelandet lite rumsrenare är Jonas Birgersson.

Hur många vet egentligen att han är en gammal rollspelare? 1 på 10 000?

Gällande den allmäna synen så anser nog de flesta fortfarande att det är lite småtöntigt.

När vi ändå talar om rollspelskritik - vad hände egentligen med Allan Röd Ädelsten? Det måste varit en kort men intensiv kritikerkarriär för hans del.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dilandau on 2001-07-26 22:08.</EM></FONT></P>
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Åja, "Birgers" gamer-bakgrund brukade dras upp rätt ofta i reportagen om honom på den tiden svensk IT stod som högst i kurs (dvs för ett år sedan).

Allan har knappt hörts av sedan han blev tillplattad av Erik Blix i ett kvällsmagasin på TV. Har tydligen jävlats med hårdrockarna lite grann.

http://www.algonet.se/~enda
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Här i mina trakter är skriverierna endast positiva, senaste konventet kom med på fullsida i NLT, (lokaltidning). Där beskrevs rollspel som en bärättelse som spelarna och spelarna skapar tillsammans under spelets gång... Så inga fel där inte.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Hur många vet egentligen att han är en gammal rollspelare? 1 på 10 000?

Som före detta henchman i Dr. Evil's arme (och p.g.a. detta har både Birger själv och koncernen som samtalsämne oftare än de flesta) måste jag nog påsta att det är rätt vanligt att folk känner till att han är gammal rollspelare.


--
Dibbe
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
En af Danmarks største conner, FASTAVAL, er blevet beskrevet således i Danmarks største avis, JYLLANDS-POSTEN:

550 unge vil i påsken valfarte til Århus.

Med i bagagen har de en yderst veludviklet fantasi, som er standardudstyr, når man skal til Festaval en rollespilskongres.

Rollespil er et fantasispil, hvor op til syv deltagerne får hver sin rolle i en historie, som foregår i en fiktiv verden som middelalderen eller Star Wars universet.

Spillerne sidder omkring et bord, hvor en spilleleder styrer spillets handling. Deltagerne får hver et ark med en detaljeret beskrivelse af deres person i spillet. Sammen skal spillerne nu løse en opgave i historiens univers med de kvalifikationer, som hver rolle har fået tildelt.

Bemærk:
1. FASTAVAL er stavet forkert (Festaval). Journalisten havde fået tilsendt pressemateriale.

2. Middelalderen er en fiktiv verden!!!!!!!!!!!!!!!!!

3. Den meget firkantet beskrivelse af rollespil. Den passer kanske i bedste fald til en con, men ellers ikke. (Journalisten havde fået tilsendt materiale om rollespil, netop for at undgå denne beskrivelse/misforståelse).

Igen er det et exempel på dårlig research fra en journalist. Mange uheldige udtalelser kan undgås, hvis man gør sit forarbejde godt nok.
Lindquist
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Allan har knappt hörts av sedan han blev tillplattad av Erik Blix i ett kvällsmagasin på TV. Har tydligen jävlats med hårdrockarna lite grann.

Härligt att höra att Blix har varit till nån nytta i alla fall. =)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Härligt att höra att Blix har varit till nån nytta i alla fall. =)

Iofs lyckades han i samma program framställa lajvare som koboldiga powergamers. (-:

Allan Rubin har på senare år mest jobbat med att korståga mot drogmissbruk och knarkhandel. Och det kan han väl gott få göra - fast rejvarna har visst fått honom på halsen också. Hårdrock har jag för mig att han var ute och bekämpade <I>innan</I> han blev rollspelsmotståndare.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Allan Rubin har på senare år mest jobbat med att korståga mot drogmissbruk och knarkhandel. Och det kan han väl gott få göra - fast rejvarna har visst fått honom på halsen också. Hårdrock har jag för mig att han var ute och bekämpade innan han blev rollspelsmotståndare."

Själv tror jag att Allan egentligen är en tecknad superhjälte, och vad han kampanjar mot beror på vem som skriver manus till serierna... (Allvarligt, vem fan heter "Rubin" i verkligheten?)

En gammal lärarinna till undertecknad träffade honom på något seminarium före jul; där försökte han koppla drogmissbruk till icke-kristna religioner i allmänhet och österländska i synnerhet. Eftersom min gamla mellanstadiefröken sysslar med TM blev hon ingen konvertit, och när jag berättade om hans bakgrund i tokkristna sammanhang noterade hon bistert att det stämde bra överens med rektorns världsuppfattning.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top