Nekromanti Rollspel och media?

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Funderade häromdagen på synen på fantasirollspel bland folk i gemen och i media. Tänkte tillbaka till mitten av 90-talet då debatten var synnerligen infekterad vad det gällde frågan om rollspelets eventuella skadliga effekter. Hur är det idag? Någon som har koll på synen på rollspel i press och media och även generellt?

- Targon, skrivare
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Tycker det är mest lajv som det skriv som i media (när det överhuvudtaget skrivs något alls - det händer ju inte varje dag direkt). Oftast är det rätt positiva artiklar.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Folk har slutat bry sig om rollspel, nu är det demonstranter och porrfilm som är dom stora bovarna. Jag förutspår att rollspel kommer att få sig en släng av kritik igen om några år. Sånt där går i vågor. Men innan det blir rollspelens tur så kommer nog film och dataspel få smäll först.

"Våga vara dum!"
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
I Danmark

Den 25. juli 2001 var der et interview på nationalt TV med Thøger Seidenfaden (redaktør på stor dansk avis) omkring hans forhold til Tolkien og rollespil.

Interviewet kan ses her. Ni skal 8:55 ind i klippet.

http://www.dr.dk/deadline/ram/modemisdn/deadlineons.ram Holdningen hos journalisten var, at vi jo godt alle sammen ved, at rollespil er farligt, det har vi jo selv set i nogen tilfælde.
Hun fik det til at lyde som en universiel sandhed, sådan er det bare!!!!!
Der blev ikke fokuseret på det positive ved rollespil eller Tolkien, kun alt det negative, som amerikanerne har råbt om de sidste 30 år. Thøger Seidenfaden ville heldigvis ikke være med på hendes linie, og han reddede noget af interviewet.

Det interessante er, at det sker på NATIONALT TV i et SERIØST nyhedsprogram. Holdningen var altså, at rollespil og Tolkien og rollespil er skadelig, ligesom computerspil forresten også bliver nævnt i denne forbindelse.

Lindquist
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Alla vi är massmördare?

Japp grabbar, som vanligt så är alla rollspelare en litten massmördare som väntar på att hoppa fram på ett torg och mörda 5-10 oskyldga tanter med ett boffer svärd. Det är lika bra att låsa in sig på rummet! :)

In Hoc Signio Vinces
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Under mitten av och under senare delen av 90-talet kom det minst 2 motioner om att dra in bidrag till rollspels-organisationer så som t.ex. sverok. Dessa kom från socialdemokraterna och moderaterna. Jag vet inte om både avlsogs, men jag tror det. Sverok får ju fortfarande bidrag :)

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rollspelskritikerkritik

"Funderade häromdagen på synen på fantasirollspel bland folk i gemen och i media. Tänkte tillbaka till mitten av 90-talet då debatten var synnerligen infekterad vad det gällde frågan om rollspelets eventuella skadliga effekter. Hur är det idag? Någon som har koll på synen på rollspel i press och media och även generellt?"

Just nu är det rätt lugnt. Då och då gör någon ett försök till angrepp, men det brukar försvinna eller besvaras rätt effektivt. Lite av kritiken har Björn Hellqvist samlat på sig och kritiserat på nedanstående URL:

<A HREF="http://www.algonet.se/~enda/rollspel/kritik.htm" target="_new">http://www.algonet.se/~enda/rollspel/kritik.htm</A> - Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Folk har slutat bry sig om rollspel, nu är det demonstranter och porrfilm som är dom stora bovarna.</I>

De debatterna är dessutom i princip karbonkopior av den om MC-gäng för 10 år sen och den stora videovåldshysterin för 20 - samma hotbilder, samma argument, samma blandning av fakta och fantasi, samma insinuationer om dolda agendor. De måste ha <I>riktigt</I> dålig fantasi...

<I>Jag förutspår att rollspel kommer att få sig en släng av kritik igen om några år. Sånt där går i vågor.</I>

Jag förutspår att de får de svårare andra gången. Piff&Puff klarade sig länge på att de kom i (för dem) precis rätt tid; i mitten av 90-talet var media-Sverige rätt hispigt på att hitta högerextremister under sängen, och deras argumentation var rätt beroende av att deras publik inte hade nån förkunskap om det de pratade om. De flesta med inflytande var av en generation som aldrig hört talas om rollspel, och de flesta av rollspelarna var inte ute i arbetslivet ännu.
Men ju längre tiden går, desto svårare kommer det att bli att hitta en publik där inte flera deltagare varit rollspelare själva efter haft kompisar som varit det, och då blir det åtskilligt svårare att piska upp nån panikstämning kring rollspel som nåt mystiskt och hotfullt.

--
Åke
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Men det läskiga är ju att det ändå alltid kommer att finnas folk som lyssnar på Piff&Puff och deras gelikar. Jag menar, det finns ju fortfarande folk som blir upprörda av hårdrockare.

Det stämmer nog dock att ekorrarna kommer att få det rejält mycket svårare en eventuell andra vända.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: I Danmark

Jag ställer följande fråga: Om rollspel är så farligt, hur kommer det sig då att inte fler sysslar med det?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Alla vi är massmördare?

Det är ju möjligt att journalisten medvetet var anit-rollspel för att provocera intervjuoffret.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
www.trångsynt.nu

Förresten, har Piff&Puff kvar sin hemsida? Det var ju ett jäkla drag där för ett par år sedan, vill jag minnas! Men stängde de sitt forum eller något....

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Men det läskiga är ju att det ändå alltid kommer att finnas folk som lyssnar på Piff&Puff och deras gelikar.</I>

Jodå; det kommer alltid att finnas folk som VILL tro på såna konspirationer, och som VILL hitta enkla orsaker bakom allt de inte tycker om - fast de är en rätt liten minoritet och håller ofta inbördes kontakt med varandra. Det viktiga är om den breda allmänheten lyssnar på dem eller inte.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: www.trångsynt.nu

"Förresten, har Piff&Puff kvar sin hemsida? Det var ju ett jäkla drag där för ett par år sedan, vill jag minnas! Men stängde de sitt forum eller något..."

Jopp, den är kvar, men använder den jobbiga Telia-adressen (finns i länkregistret här på rollspel.nu) istället för sin just.nu-adress. Uppenbarligen har de inte betalt räkningen.

Dessutom lade deras forum ner, eftersom de som tillhandahöll den tjänsten lade ner verksamheten pga minskade reklamintäkter.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: *snyft* men de har inte uppdaterat..

De har inte uppdaterat sin sida på evigheter inte en enda ny insändare sen deras senaste "trolldom i kyrkan" vilket är synd för säga vad man vill om Piff och Puffs bristfälliga IQ utveckling de gav i alla fall MIG insperation till många äventyr..

*ler* jeeep deras så kallade nyheter och forum gav mig ofta ideer till olika rollspels äventyr som jag senare lät Spelarna spela...
Men nu när deras forum har varit bort och de inte uppdaterat på evigheter är allt jag kan hämta min insperation från är dårar som Dr, Howind och Flath Earth socity.. *ler* och Uj de slår till och med Piff och Puff..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
Re: Alla vi är massmördare?

Nej, hun spurgte, om Tolkien ikke kunne være farlig at læse, fordi mange havde svært ved at kende forskel på virkelighed og fantasi - som det var set med rollespil, bla. D&D.
Det blev ikke diskuteret, sådan er det bare!!!!!!!
Thøger Seidenfaden svarede, at det godt kan være farligt, ligesom computerspil, hvis man bruger for meget tid på det.

Desværre kommer en sådanne udtalelse fra en anset journalist, Anja Westphal, på nationalt TV, det betyder noget.

Lindquist
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Som redan rapporterats (se nedan), så har de senaste artiklarna (båda i DN) varit positiva. Den täckning som varit av rollspel och lajv de senaste två åren har varit i huvudsak positiv. P&P har bränt sina skepp hos de seriösa medierna, så om inte något extraordinärt inträffar så är de att betrakta som detroniserade. En känd svensk som har gjort rollspelandet lite rumsrenare är Jonas Birgersson. Det faktum att Framfab inte lyckades ta över världen får väl dessutom ses som ett bevis på att "de övergivnas armé" är ett hjärnspöke /images/icons/wink.gif

Det är svårt att uttala sig om den allmänna synen på rollspel, men jag tror att så länge medierna inte drar upp något, så bryr sig inte Svensson...

http://www.algonet.se/~enda
 
Top