Rollspel.nu's filmklubb 2020 v28

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v28.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har samlat på mig en del 3d-blurays senaste tiden, men inte riktigt tagit mig för att se dem.

Så nyss såg jag Venom igen. Jag såg den på bio, och nu såg jag den här hemma. Jag är fortfarande väldigt nöjd med att ha 3d-tv och en 3d-kapabel blurayspelare med bluetooth, så att jag kan kolla 3d-film med hyfsat hög volym mitt i natten utan att grannarna störs av det. Det enda som stör mig är att jag måste använda linser istället för glasögon när jag ska kolla på 3d-film. Jag undrar om det finns clip-ons för passiv 3d? Borde undersökas.

Jag tycker fortfarande rätt mycket om den här filmen. Den är fartfylld och rolig, Venom är helt perfekt, Tom Hardy gör ett magnifikt jobb av att spela losern Eddie Brock, specialeffekterna är riktigt snygga. Spelet mellan Brock och Venom är snyggt och roligt, och framför allt scenerna när symbioten precis kommit in och börjar göra saker utan att Brock riktigt är med på dem är riktigt skoj.

Jag måste nog säga att det känns som att de som gjorde den här filmen spelat Prototype. Inte bara för att jag får en enorm lust att spela det spelet när jag ser filmen, utan för att filmen återskapar en massa vapen och krafter och… scener från spelet. Nästan på pricken. Det kan såklart vara så att spelet lånar från gamla Venom-serier eller att likheterna bara är en ren slump, såklart.

Men hur som helst är det här en väldigt najs film.

BETYG: 4/5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett Ted - För kärlekens skull (2018) regisserad av Hannes Holm.
Filmen är en biografi om sångaren Ted Gärdestads uppgång och fall från det att han tävlade i Junior SM i Tennis (mot Björn Borg), via att han blir upptäckt av Stikkan Andersson och blir stjärna över en natt till att han plågas av allvarliga psykiska problem som sorgligt nog slutade med en alldeles för tidig död.
Det här är en genomgående bra film med bra skådespelare, hyffsad (om än lite väl lättkonsumerad) dialog, men framför allt en massa riktigt skön musik.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Det händer i rymden: 'Life' (2017) med Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson, Ryan Reynolds m.fl.
En rymdstation i Jordens omloppsbana fångar upp en kapsel med prover tagna på Mars. Det visar sig intressantare än vad man trodde...

Sci-fi och skräck, och som alla rymdfilmer med lite budget nu för tiden häpnar man över de häftiga 0-gravitationseffekterna. I övrigt fungerar filmen både på dramasidan och har skräckkänslan, skådisar känns inte som kulisser och historien rullar på utan nonsens i bra tempo. Vård att se om:: 4/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
The Endless (2017)

Två bröder flyr från en sekt och gör sig ett liv i staden. 10 år senare får de ett videomeddelande från sekten, och bestämmer sig för att åka tillbaka för att se hur det egentligen står till.

Den här filmen visade sig ha en riktigt bra stämning. Den känns läskig och lovecraftiansk, fast utan att behöva förlita sig på jumpscares, eller läskiga monster. Det är bara stämning rakt igenom som gör det, när de två bröderna börjar inse att det verkar ligga något bakom sektens tro.

4/5 på Krankskalan. Väl värd att se!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Igår kväll såg jag Porträtt av en Kvinna i Brand (länk).

Ett långsamt och tystlåtet berättat kostymdrama i sjutthundraslutets Frankrike. All musik som förekommer är diegetisk, och det bara tre korta stycken i hela filmen. Allt är väldigt sinnligt berättat, och i vissa scener är stämningen så tät att man kan höra en symaskin falla. Det är en film som vågar vara tyst långa perioder och låter en som tittare verkligen förstå vad som händer genom att grotta ner sig i skådespelarnas ansikten och små, subtila gester. Sista bilden är en över två minuter lång inzoomning på ett ansikte när skådisen reagerar på att få höra en orkester för första gången. Det kan vara den bästa skådespelarinsats jag någonsin sett. Helt ämla makalös.

Gillar ni kostymdrama, se den här. Gillar ni annorlunda berättarstilar, se den här. Gillar ni bra men ovanliga historier, se den här.

4,5 / 5
 
Top