Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v42

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v42.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jag har sett The Fly (1986). Jävlar vilken film!

Jeff Goldblum är svettig. Gena Davis är en vetenskapsjournalist. Han blir superstark och kola-spattig. Hon har hallucinationer. Sen blir det klägg av allt.

5 av 5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har just varit och sett Venom på bio. Den har fått ganska dålig kritik, men folk har ju å andra sidan ingen smak.

Venom är en väldigt solid, bra film som fångar det jag minns av karaktären väldigt bra. Venom har liksom alltid (i mina ögon) varit en over-the-top grimdark tönt som blandar 90-tals-"edginess" med en humor som närmar sig självparodi. När folk klagar på tonskiftena i filmen så klagar de alltså i mina ögon på något som är ganska centralt för karaktären som sådan.

Så... En snygg, högkvalitativ actionrulle utan vidare pretentioner.

Jag tyckte mycket om att filmen inte har bråttom. Jag hade aldrig tråkigt i filmens första del, men uppskattade det lite lägre tempot som en del av en rätt snygg upptrappning och eskalering. Jag förstår med andra ord inte alls vad folk menar när de påstår att filmen hade en "svag första akt".

Det känns som ett mycket bra val att helt skippa Venoms traditionella origin story, för den är aptöntigare än aptöntigast. Secret Wars kan dö i en eld, liksom. Det var också bra att skippa kopplingen till Spider-man (även om jag som typ ensam i biomörkret skrockade gott åt astronaut Jameson), för Venom funkar bättre som standalone.

Nåväl. Jag hoppas att det kommer en tvåa. Framför allt givet mellan-eftertexterna-grejen.

Filmens bästa scen tyckte jag var
den i bilen, när Venom ger Brock relationsråd
.

Annars var väldigt mycket av Venom och Brocks absolut-inte-homo-bromance extremt bra också.

Jag kommer att vilja se den här igen. Jag är på vippen att säga att jag skulle kunna se den i morgon, men riktigt så bra var den nog inte.

Men: Se den här. Med korrekt ställda förväntningar. Det här är en solid jäkla actionrulle. Med Venom.

BETYG: 4/5

Nu ska jag spela tv-spelet Prototype, för den här filmen gjorde mig grymt sugen på att skutta runt i New York och äta folk.


(By the way: Jag tyckte att jag kände igen vissa delar av San Fransisco i Venom. Huset där Venoms tjej bor är rätt likt det där Scott Lang bor i Ant-Man & The Wasp. Det vore rätt kul om de faktiskt vore grannar, men jag är öppen för möjligheten att det helt enkelt finns ett gäng väldigt likartade hus i San Fransisco.)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag såg "Absolutly Anything", vilket är en sci-fi komedi på en och en halv timme. En misslyckade författare och lärare får slumpmässigt kraften att göra vad som helst helt ovetande om att kraften kommer från en grupp utomjordingar som utvärderar honom om han gör någonting gott med sina krafter kommer de inte att förstöra jorden.

Filmen var helt ok med en del roliga scener. Tyvärr så innehöll den en totalbrist på bra kvinnliga karaktärer med egen agens, men alla filmer med en talande hund och galna utomjordingar kan jag stå ut med.

3.5/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har nu, sådär en 24 år senare, sett Brainscan.

Den var... ganska precis vad jag trodde. Och ville ha. Så det var ju bra.

Edward Furlong spelar (ganska dåligt) Michael, en ung man som gillar skräckfilm, hårdrock och datorspel. Han har en kompis som är lite likadan, fast lite mer korkad. Han har också ett märkligt förhållande med granntjejen (spelad av Amy Hargreaves), som han inte vågar riktigt bjuda ut trots att hon helt uppenbart både vet om och gillar att han filmar henne genom fönstret när hon klär av sig på kvällarna. Jag kan inte riktigt bestämma mig för huruvida hon helt enkelt inte har några standarder alls vad gäller killar eller om hon helt enkelt är ett helt vanligt pervo precis som honom. Jag lutar åt det senare; vem är jag att döma?

Iallafall; huvudpersonen beställer hem ett nytt fräsigt CD-romspel som heter Brainscan, efter att det fått fräna recensioner i Fangoria. Spelet låter honom uppleva en oerhört realistisk quick time-event filmad ur förstaperson, där en person blir mördad. Den sekvensen i filmen ser väldigt mycket ut som vilket tidigt cd-romspel som helst, fast med bättre grafik. Jag är osäker på åt vilket håll inspirationen gått här dock - i Brainscan är cd-romtekniken märkbart primitiv och Phantasmagoria kom faktiskt inte ut förrän året efter.

Nåja. Det hela går såklart åt fanders, framför allt när den demonliknande typen The Trickster dyker upp.

Det här är en oerhört lökig film, som luktar så mycket 1994 att det nästan inte går att vara kvar i rummet. Musiken andas sent 80, tidigt 90, och påminner i vissa delar så mycket om Twin Peaks-titellåten att jag nästan tänker att det finns skäl för upphovsrättsbråk...

Vill man se en oerhört lökig, underhållande, för sin tid och budget välgjord scifi-skräckis med lagom dåligt skådespeleri så kan jag varmt rekommendera den här.

BETYG: 4/5
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Galaxy of Terror, eller Hur En Splatterregissör Gör En Ny Alien När Han Är Hög På Syra.


"Mästaren" skickar skeppet Quest, under befäl av en lätt psykotisk kapten Trantor (Grace Zabriskie) till planeten Morganthus. Väl där dras skeppet ner till ytan och hålls kvar av Något, som tydligen bor i en jättepyramid. Detta något måste undersökas, och tjoff så dör de en efter en på grisigast – och mansgrisigast – möjliga sätt.

---

Filmen är en splatterrulle à la spökhus. Det har ett läskigt ställe, folk går in, separeras, och avlivas en och en på grisiga och närgångna sätt. Kulisser, praktiska effekter och set design i filmen är helt okej, och det är ungefär det mest positiva jag kan säga om filmen. Resten är … tja, kasst. Det är som om någon tänkt "tänk om vi skulle göra en ny Alien, fast dålig och splattigare". Karaktärer är blekare än ett A4, plotten är tunnare än ett A4, och det skulle inte förvåna mig om hela manuset var ett A4 också.

Finns det något skäl att se den? Tja, det är väl om man är splatterfanatiker, eller om man vill se vad Robert Englund gjorde innan Terror på Elm Street eller vad James Cameron gjorde före Terminator.
 
Top