Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v51

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v51.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Jag har brutit vänster tumme och hängt hemma och hunnit se lite film. Det här inlägget kommer gå långsamt att skriva, men det märker ju inte ni.

Först såg jag fans-klippningen av The Hobbit. Det är alltså en privatperson som tagit de tre Hobbit-filmernas 9(?) timmar och klippt ner till typ 4.5 timmar. Tack och lov säger jag utan att ha sett lång-versionerna, för även om vissa partier gick fort så ska man inte överförklara saker eller visa hur långa stridsscener som helst. Mitt huvudproblem är väl att jag kan historien för bra så det blir en lång radda "sen händer det här, och efter det så kommer de göra såhär" även om det inte var så precis hela tiden. Det är snyggt, men lite för bekant allting.

Sen såg jag The Departed. Jag har nog lättare att se mig som äventyrs-hobbit än som gängkriminell irländare, men det går förstås att se på film utan att identifiera sig med någon av karaktärerna. Inte min genre, men bra och spännande och få vinnande personer. Kända ansikten som imponerar (DiCaprio riktigt bra).

Både får nog en 3:a på Feuflux-skalan.
Feufluxs betyg-skala:
5 = eufori-känsla efteråt, "det här var skitbra!" (exempel: A Knight's tale, Inception)
4 = riktigt bra, "den här kommer jag säkert att se om någon gång i framtiden, kvalitet!" (exempel: The Matrix, Dredd)
3 = kvalitet, men något gjorde att det inte klickade för mig och utan emotionell investering blir det inte högre betyg, "jag vill veta hur det går, men jag bryr mig inte om hur det går för karaktärerna" (exempel: True Grit)
2 = godkänt, men inget minnesvärt för framtiden, "helt okej, jag är underhållen för stunden" (exempel: alla actionfilmer utan djup)
1 = min tid är försvunnen och kommer inte tillbaka, "så här i efterhand skulle jag gjort något annat" (exempel: komedier som inte är roliga)
0 = jag avbröt tittandet (exempel: P.S. I love you)

Till skillnad från Krank-skalan så kan en 2:a vara en rekommendation, förutsatt att personen gillar genrén. En 3:a och uppåt kan vara en rekommendation utan att personen gillar genrén.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag har sett Star Wars: The Rise of Skywalker och tänkte skriva så mycket som går att skriva utan spoilers.

För att sätta mina åsikter om episod 9 i kontext måste jag först uttala mig kortfattat om episod 7 och 8. Det finns många delar i de filmerna som jag uppskattar, och det finns andra delar jag retar mig på. Sammantaget finns det fler bra bitar i dem än dåliga, men den nya trilogins stora svaghet är att när man skall försöka sammanfoga alla bitarna som ett pussel så blir det ingen tydlig bild av det. Det är till och med vissa bitar som inte tycks höra till pusslet alls. Jag skyller detta på att det inte verkar ha funnits någon sammanhållande vision för trilogin som helhet. Den verkar ha formulerats som ett stafettprojekt där varje film skall lämna över pinnen till nästa, vilket var en fruktansvärt dålig idé.

Givet denna bakgrund skulle jag vilja säga att episod 9 är så bra som det var möjligt för den att bli. Jag är positivt överraskad att J.J. Abrams för en gångs skull lyckats knyta ihop säcken om ett projekt, just avslut brukar ju vara hans svagaste punkt. Visst, han löser det som vanligt genom att införa element i elfte timmen som aldrig nämnts förut, men denna gång är det som sagt inte riktigt hans fel. Jag vet inte vem man skall peka finger på - Kathleen Kennedy, antagligen. Men det som står i text-crawlen i början på denna film borde ha varit cliffhanger-slutet på förra filmen, och hade kanske varit så ifall det hade funnits någon plan från början.

Andra svagheter som är typiska för Abrams inkluderar onödigt mycket teknobabbel, frikostigt retconnande av tidigare etablerade fakta (ibland nödvändigt för handlingen, men oftast bara gjort för att få till en cool scen), och en handling av följa-brödsmulorna-typ som påminner mer om ett rollspelsäventyr än en spelfilm.

Men det absolut centrala får han till bra: huvudpersonens utveckling och relationer klingar sant och alla de andra återkommande karaktärerna behandlas respektfullt. Det finns också en mängd roliga och/eller tankeväckande detaljer i filmen som på sätt och vis blir till lösa trådar, men det är OK eftersom det ger ett intryck av ett universum som är större än en handfull personers privata angelägenheter.

Så jag känner just nu att den här filmen är värd en 4 (av 5) i betyg.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag har också sett Star Wars: The Rise of Skywalker, men tempot i den var så högt att jag inte riktigt hade tid att tänka ut något att skriva. Det var mer saker jag gillade än ogillade. Filmen gjorde det den behövde göra för att få ihop någon sorts slut efter att The Last Jedi tog bollen och sprang iväg i en lite konstig riktning. Betyg? 4/5.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Jag har sett Pacific Rim: Uprising. Allting är jättedumt. 3/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
soda;n338044 said:
Jag har sett Pacific Rim: Uprising. Allting är jättedumt. 3/5
Jag tyckte väldigt bra om den filmen, men jag kan faktiskt inte argumentera emot: Allting ÄR jättedumt.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
krank;n338051 said:
Jag tyckte väldigt bra om den filmen, men jag kan faktiskt inte argumentera emot: Allting ÄR jättedumt.
Jag tyckte att det var en behaglig actionfilm, men de kunde "tagit i lite mer" med robotarna på något sätt. Lite mer heroiska "last stands" etc.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Jag har sett Ready Player One (och sen såg jag Everything wrong with Ready Player One på youtube och herregud vilket deprimerande sätt att se på världen, leta efter precis allt att gnälla på för att verka cool på internet)!

Med undantag för ett antal saker så blev jag ordentligt underhållen och var på tårna med handlingen och persongalleriet! Det betyder minst 4 i betyg på Feuflux-skalan.
Spoiler-gnäll:
* slutade huvudpersonen behöver glasögon när han träffade Samantha?
* eh, en skitsnygg tjej med ett födelsemärke är inte det värsta man kan träffa bakom en internet-avatar...
* jag kom att tänka på incel-artiklar jag läst och det är enbart deprimerande, så jag fick lägga lite energi på att förtränga det
* den skurkiga skurken var lite för klichéskurkig
* lite väl övertydligt i slutet att det är osmart att spendera sitt liv inuti ett spel, det hade jag redan listat ut

Så lite för mycket småirriterande saker, så maxbetyg kan det inte bli, men en bergsäker 4a!
Oooh, det är gott om roliga referenser också!

Feufluxs betyg-skala:
5 = eufori-känsla efteråt, "det här var skitbra!" (exempel: A Knight's tale, Inception, Jumanji:Welcome to the jungle)
4 = riktigt bra, "den här kommer jag säkert att se om någon gång i framtiden, kvalitet!" (exempel: The Matrix, Dredd)
3 = kvalitet, men något gjorde att det inte klickade för mig och utan emotionell investering blir det inte högre betyg, "jag vill veta hur det går, men jag bryr mig inte om hur det går för karaktärerna" (exempel: True Grit, The Departed)
2 = godkänt, men inget minnesvärt för framtiden, "helt okej, jag är underhållen för stunden" (exempel: alla actionfilmer utan djup)
1 = min tid är försvunnen och kommer inte tillbaka, "så här i efterhand skulle jag gjort något annat" (exempel: komedier som inte är roliga)
0 = jag avbröt tittandet (exempel: P.S. I love you)

Till skillnad från Krank-skalan så kan en 2:a vara en rekommendation, förutsatt att personen gillar genrén. En 3:a och uppåt kan vara en rekommendation utan att personen gillar genrén.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Feuflux;n338078 said:
Jag har sett Ready Player One (och sen såg jag Everything wrong with Ready Player One på youtube och herregud vilket deprimerande sätt att se på världen, leta efter precis allt att gnälla på för att verka cool på internet)!
[/spoiler]
Fact Fiend-Karls problem med filmen är mycket närmare mina. https://youtu.be/suEOrgvExqo
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har - likt många andra vart och sett Stjärnornas Krig: Skywalkers Återuppståndelse (2019). Det var en film! Jag hade kul och gillade mycket av vad den gjorde. Om man jämför med vad de andra nya filmerna försökt göra mer än något annat, alltså förhålla sig till de riktiga filmerna och samtidigt säga något eget så är det här den av dem som gör det bäst. Vi får se ett gäng saker vi inte sätt förr och de känns alla som Riktig Star Wars (tm). Det finns lite friktion mot den senaste filmen i serien. Vilket jag nog kommer skriva lite om i en spoiler ruta om jag orkar.
Det är i alla fall mycket scener med Kylo och Rey och det är ju alltid där nya trilogin har vart som bäst. Känns dock lite incestuöst att de är så jävla sugna på varandra samtidigt som Ray typ har adopterat in sig i Kylos familj.

Jag hade så pass kul att det är taskigt att inte ge filmen 4 av 5. Men det är lite av en Marvel-Fyra mer än en riktig fyra eller hur man nu ska säga.

Blandade åsikter av skämd karaktär i rutan:

1. Det är för tråkigt att det slutet som tvåan planterade - alltså att en ny istället-för-jedi-religion där den mörka och ljusa sidan existerade i harmoni -inte blev verklighet. Det verkade ju även som att de ville göra Buffy-grejen med att alla potentials blir Slayers när den filmen kom. Att Ray går mot mörkret och Kylo mot ljuset under den här filmen hade ju bara spelat den grejen i händerna.

2. Vilka var alla dessa människor som körde Kejsarens flotta och stod och hejade på i tronsalen? Kloner? lokalbefolkningen från planeten? Det är ju inte så att First Order har den mängden kompetent personal om det är TUSEN gånger större flotta än de redan har?

3. Gillade inte Poe killar eller är det något jag bara fått för mig?

4. Att Phasma dog kändes konstigt i den här filmen, det finns liksom ingen kompetent kvar i First Order när Kylo börjar gå Ben Skywalker över allas röv.

5. Luke som Yoda är fortfarande jättebra.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Har sett Joker från 2019

Alla jag pratat med som sett den var förvånade och hade antagligen väntat sig en slags superhjälte-film som fokuserar på skurken. Den här filmen är snarare en modern Taxidriver än något sådant.

Joaquin Phoenix är fullständigt mästerlig i rollen som det psykologiska vrak vilket under filmens gång föds till Jokern.

På samma sätt som att allt är fel med filmens huvudperson, så ligger det till precis tvärtom med filmen. En absolut fullträff (så länge förväntningarna är rätt).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Jocke;n338104 said:
Fact Fiend-Karls problem med filmen är mycket närmare mina. https://youtu.be/suEOrgvExqo
Jag skulle defenitivt säga att Ready Player One inte är en film som vinner på att man analyserar den för noga. :)

En kik på imdb lärde mig att det fanns en bok också, och likt alla filmatiserade böcker så hatar alla som läst boken först filmen (finns säkert undantag förstås). Det känner jag verkligen igen från Nattens väktare (https://www.imdb.com/title/tt0403358/?ref_=fn_al_tt_2) där jag gillade boken jättemycket och blev så besviken på filmen, den var liksom provocerande usel. Allt såg fel ut, alla sa fel saker på fel sätt vid fel tidpunkt.

Din recension sågar ju både bok och film och det såg jag ingenting av på imdb.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Feuflux;n338120 said:
likt alla filmatiserade böcker så hatar alla som läst boken först filmen (finns säkert undantag förstås).
Jag, till exempel. Boken är bedrövlig. Sida upp och sida ner av att författaren snedstreck huvudpersonen namedroppar saker för att visa sin nördcred, typ. Om man tyckte att filmen gav lite gamerdude / incel-vibbar så var boken värre.

Filmen har åtminstone coola effekter och lite fart och fläkt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Star Wars: Rise of Skywalker

En del saker jag säger i texten kan uppfattas som spoiler.
Har som alla andra nördar sett Star Wars: Rise of Skywalker

Jag måste först beskrivs lite kontext om mig själv i förhållande till Star Wars

Jag har en grymt krånglig relation till Star Wars, jag förälskade mig i de första filmerna när jag var fyra år och kommer fortfarande ihåg längtan och väntan mellan episod fem och sex. På den tiden tog allt längre tid och eftersom jag var ett barn då så upplevdes tiden ännu längre, men oj vad jag tyckte att det var värt det. Jag var en av få som faktiskt tyckte och fortfarande tycker att episod ett, två och tre inte är så dåliga som många vill göra gällande. Episod tre tycker jag faktiskt är riktigt bra än idag.

Så hela mitt liv har jag sett mig som en riktig Star Wars-nörd och jag kan nog varenda replik utantill och får än idag ståfräs av hur grymt cool Darth Vader och Palpatine är.

Med detta i bagaget så förstår ni att jag var grymt taggad när jag fick reda på att Disney skulle göra episod sju, åtta och nio samt några extra filmer för, varför inte? Jag skulle äntligen få visa upp Star Wars magi för mina barn och när jag såg episod sju så fick jag med min dotter in som då var fyra men lyckades ändock lyckades övertyga de på SF-bio att hon var sju men kort eftersom hennes mamma är från Japan. Jag tyckte episod sju gav mig allt jag ville ha från en Star Wars film och har nu inget att klaga på när det gäller den filmen. Episod åtta tycker jag är den svagaste av alla Star Wars filmer men jag kan ändock avnjuta den eftersom den är just Star Wars.

Så slutligen episod nio(förlåt för all text), filmen som inte bara skulle avsluta berättelsen i sin egen trilogi utan filmen som skulle ge ett slut för den mest förmodligen kändaste berättelsen i vår populärkultur. I sig själv tyckte jag att filmen var underhållande och förmodligen mer Star Wars än de andra två filmerna i den nya trilogin, men som avslut på hela berättelsen... Nej, där tycker jag att den med stor marginal misslyckad på så jävla många punkter att det är sorgligt. Detta är inte filmens eget fel utan snarare just de Bolongo nämner om pussel och stafetter. Pusslet saknar helt enkelt bitar och karaktärer som är helt avgörande för berättelsen spelas nu in i sista filmen!? Detta är för mig helt ofattbart och jag håller med Bolongo att den rullande texten som inleder episod nio, borde ha varit hela episod åtta för då kunde det här ha varit ett mästerverk. Jag gillar också bandet som finns mellan Rey och Ren och hade velat se ännu mer av just det inte bara i episod nio utan också i de andra två filmerna där karaktärerna är centrala. Slutet var för mig inte tillfredsställande för en berättelse som varat i fyrtio år, ge och ta. Det fanns även en del rena töntiga saker som inte borde ha varit med då jag vet och förstår att Star Wars är bombastiskt och överdrivet men det måste finnas gränser för även dessa saker.

Jag är farligt nära spoiler-territorium nu och därför får det räcka. Jag ger filmen 2/5 som en del av Star Wars-sagan men 4/5 om filmen står på egna ben då jag aldrig hade tråkigt när jag såg den och det kan ha varit den snyggaste film jag någonsin sett!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag vill bara säga det, alltså, att jag tänker inte läsa några av era Star Wars-recensioner överhuvudtaget förrän jag sett filmen själv. Och det gör jag nog inte förrän i mellandagarna.

Om ni vill göra det lätt för mig lägger ni alltså hela recensionerna inom spoilertaggar. Men det är inget måste, eller så. Bara något som skulle göra mitt deltagande i den här tråden lite, lite bekvämare.


Hur som helst, jag har just sett om Pacific Rim: Uprising. Jag har sett den förut, men den här gången var det på en köpe-3d-bluray.

Jag står fortfarande bakom min tidigare recension. Den här filmen har en jäkla massa svagheter, men de överskuggas gott och väl av de balla robotarna och så. Kasst skådespeleri, krystat och överdramatiskt manus, ingen kemi alls mellan någon av karaktärerna, men… Det är jättestora robotar. Som slåss. Och allt är jävligt coolt. Och det är fullt ös medvetslös hela filmen igenom, i princip. Och det är en rätt schysst plot twist. Och jag gillar att det här i ännu högre grad än den första filmen helt enkelt är ett ordentligt kärleksbrev till anime, och framför allt min favorit-animegenre. Det är väldigt uppenbart att det finns folk bakom den här filmen som gillar Neon Genesis Evangelion liksom, och det måste jag ändå ge tumme upp.

Jag satt vid flera tillfällen och skrattade triumferande åt balla grejer som hände i filmen. Jag skulle kunna se om den här i morgon bara för att se alla snygga mecha-designs.

Men ja, allting är jättedumt.

BETYG: 5/5
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n338127 said:
Jag vill bara säga det, alltså, att jag tänker inte läsa några av era Star Wars-recensioner överhuvudtaget förrän jag sett filmen själv. Och det gör jag nog inte förrän i mellandagarna.

Om ni vill göra det lätt för mig lägger ni alltså hela recensionerna inom spoilertaggar. Men det är inget måste, eller så. Bara något som skulle göra mitt deltagande i den här tråden lite, lite bekvämare.


Hur som helst, jag har just sett om Pacific Rim: Uprising. Jag har sett den förut, men den här gången var det på en köpe-3d-bluray.

Jag står fortfarande bakom min tidigare recension. Den här filmen har en jäkla massa svagheter, men de överskuggas gott och väl av de balla robotarna och så. Kasst skådespeleri, krystat och överdramatiskt manus, ingen kemi alls mellan någon av karaktärerna, men… Det är jättestora robotar. Som slåss. Och allt är jävligt coolt. Och det är fullt ös medvetslös hela filmen igenom, i princip. Och det är en rätt schysst plot twist. Och jag gillar att det här i ännu högre grad än den första filmen helt enkelt är ett ordentligt kärleksbrev till anime, och framför allt min favorit-animegenre. Det är väldigt uppenbart att det finns folk bakom den här filmen som gillar Neon Genesis Evangelion liksom, och det måste jag ändå ge tumme upp.

Jag satt vid flera tillfällen och skrattade triumferande åt balla grejer som hände i filmen. Jag skulle kunna se om den här i morgon bara för att se alla snygga mecha-designs.

Men ja, allting är jättedumt.

BETYG: 5/5
Jag förstår vad du menar och vill för att vara på den säkra sidan lägga hela mitt inlägg om Star Wars dolt som spoiler, hur gör jag det? Jag känner mig helt efterbliven men jag kan inte hitta hur man gör det :-(
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Minimoni;n338128 said:
Jag förstår vad du menar och vill för att vara på den säkra sidan lägga hela mitt inlägg om Star Wars dolt som spoiler, hur gör jag det? Jag känner mig helt efterbliven men jag kan inte hitta hur man gör det :-(
Du skriver (spoiler) innan det du vill dölja och (/spoiler) efter. Fast med hakparanteser istället för vanliga.

Själv vidhåller jag att inget jag skrev var spoilers för handlingen. Jag vet inte om känslor räknas som spoilers nu...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag har, så klart, också sett senaste Star Wars och tänker inte lägga ut texten här utan bara säga att jag håller med Bolongo och Jocke i det mest och förstår Minimonis kritik men det sänker inte betyget på samma vis. Alltså 4 av 5.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Bolongo;n338130 said:
Själv vidhåller jag att inget jag skrev var spoilers för handlingen. Jag vet inte om känslor räknas som spoilers nu...
Jag vill vara tydlig med att jag inte heller menade att någons recension innehöll några spoilers.
 
Top