Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v27

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v27.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har just sett Pacific Rim: Uprising.

OK, den är lite förutsägba... KOLLA EN JÄTTESTOR ROBOT

Men alltså, det mesta har ju gjorts i andra fil... DEN SLÅSS MOT EN ANNAN JÄTTESTOR ROBOT!

Jag kan inte påstå att de här karaktä... KOLLA DOM BRAKAR JU IN I HUSET SKITSNYGGT!

Den är lite osammanhä... MEN KOLLA VAD SOM VÄXER UT UR DEN DÄR NU!

Men vänta, det där verkar vara ett litet plothå... KLART DE KAN SÄTTAS IHOP OCH BLI EN JÄTTESTOR! HAHAHAHA!

BETYG: 5/5
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,317
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n287651 said:
Jag har just sett Pacific Rim: Uprising.

OK, den är lite förutsägba... KOLLA EN JÄTTESTOR ROBOT

Men alltså, det mesta har ju gjorts i andra fil... DEN SLÅSS MOT EN ANNAN JÄTTESTOR ROBOT!

Jag kan inte påstå att de här karaktä... KOLLA DOM BRAKAR JU IN I HUSET SKITSNYGGT!

Den är lite osammanhä... MEN KOLLA VAD SOM VÄXER UT UR DEN DÄR NU!


BETYG: 5/5
Men va fan, nu blev jag ju sugen att se filmen trots att jag ogillade den första filmen. Jävla Krank!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Nu har jag dessutom sett Bright.

Den här filmen har fått något så inåthelvete med gnäll från folk som helt uppenbart förväntat sig en helt annan film, så jag tänker nog skita i att försöka sammanfatta storyn och istället bara sätta rätt förväntningar:

Först och främst är det här en urban överlevnads-snutfilm. Alltså ni vet, "det började med ett vanligt larm, sedan gick allt åt helvete och vi försökte mest överleva natten". Det finns fler såna filmer. Förväntar man sig något mer än en sådan film - om man till exempel tänker sig att man ska se... en fantasyfilm a' Sagan om Ringen med mystisk och episk plot med ringar som kastas i vulkaner och Saurons brinnande vagina som blickar ner från Domedagsklyftan... Då kommer man att ha fel. Likaså om man förväntar sig något slags seriös och djuplodande social kommentar där fantasyraser används som liknelse för klass eller etnicitet. Nej. Det här är inte den filmen ni tror att den är.

Så: Det är en urban överlevnadsfilm med inslag av och blinkningar till fantasy. Punkt. Se den som en sådan, så kommer allt gå bra.

BETYG: 4+/5
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
krank;n287712 said:
Nu har jag dessutom sett Bright. [...] Likaså om man förväntar sig något slags seriös och djuplodande social kommentar där fantasyraser används som liknelse för klass eller etnicitet. [...] Det är en urban överlevnadsfilm med inslag av och blinkningar till fantasy. Punkt.
Objektivt fel. Den är ett övertydligt exempel på allegorisk story. Jag har hört från tillförlitliga källor att du gillar Lindsay Ellis. Du kanske redan har sett detta, men har du inte det så... varsågod!


Med det sagt så tror jag att jag förstår vad du försökte säga: Deras allegori är helt vansinnigt DÅLIG, absolut (och filmen njuts av lättare om man låtsas som att den inte finns), men det betyder inte att den inte finns. Det är ett överhängande tema genom hela filmen, som (försöker) behandla rasism.

Att säga att den inte har med det att göra är som att säga att Crash bara är en film om olika människor i Los Angeles och inte har någonting med ras att göra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Mundo;n287714 said:
Det är ett överhängande tema genom hela filmen, som (försöker) behandla rasism.
Jag håller inte med om att filmen "försöker behandla" rasism. Det får det att låta som om det vore en stor, stark tråd och något slags huvudsyfte. Jag kan gå med på att fantasyraser, som en liten bitråd vid sidan av huvudplotten, används som en lite rolig liknelse/allegori vid sidan av, men det känns ju aldrig som något slags huvudgrej.

Jag tror att du lägger vikt vid fel del av min recension. VI kan ta det igen - det här är alltså vad jag inte tycker att man ska förvänta sig:

seriös och djuplodande social kommentar
Givetvis är fantasyraserna en allegori - men det är inte en seriös eller djuplodande kommentar och alla gånger man använder fantasyraser som allegori måste det inte heller vara det. Dum film har också ett existensberättigande, och att den här allegorin inte är speciellt seriös eller djuplodande är inte ett fel i filmen, utan en effekt av att det är en ganska dum actionfilm. Det är helt OK med allegorier som mestadels landar i dumma gags.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
krank;n287719 said:
Jag håller inte med om att filmen "försöker behandla" rasism. Det får det att låta som om det vore en stor, stark tråd och något slags huvudsyfte.
Filmen hade som mål att sätta en stark ton av rasproblematik i sin storytelling. Will Smith tex. sa såhär själv innan filmen släpptes.

Smith plays Daryl Ward, a human cop from an alternate universe where fantasy creatures such as elves and orcs live side by side, but not so much in harmony. Smith revealed that his character is “a black police officer that’s racist against orcs,” and the allegorical, social undertones of the film provided the actor with an “exciting opportunity to look at society through a different lens.”

Producenten Eric Newman:

But on top of all that, Bright has what producer Eric Newman calls “a social conscience,” as it spreads a message of tolerance and respect for all races to a global audience.

Dessutom öppnar filmen såhär: En in-your-face allegori för ras-konflikter (whites, jag menar elves only - ) i USA som inte någon med 1% amerikanskt påbrå kommer att kunna missa.

Det skulle vara dark och gritty och 'realistiskt', sa David Ayer, i samhället i allmänhet (men i våld och setting i synnerhet, inkluderat den 'råa rasismen').


krank;n287719 said:
Jag tror att du lägger vikt vid fel del av min recension. VI kan ta det igen - det här är alltså vad jag inte tycker att man ska förvänta sig:

Givetvis är fantasyraserna en allegori - men det är inte en seriös eller djuplodande kommentar och alla gånger man använder fantasyraser som allegori måste det inte heller vara det. Dum film har också ett existensberättigande, och att den här allegorin inte är speciellt seriös eller djuplodande är inte ett fel i filmen, utan en effekt av att det är en ganska dum actionfilm. Det är helt OK med allegorier som mestadels landar i dumma gags.
Folket som gjorde filmen ville göra seriös och gritty rasism-allegori. Den blev fel. Jag håller dock med i att filmen blir lättare att tycka om ifall man skiter i deras försök att göra seriös ras-allegori. Men bara för att den blev dålig ska du inte låtsas som om det aldrig fanns ett syfte med det.

Om jag kastar en boll och försöker träffa en tunna men missar så betyder det inte plötsligt att jag aldrig försökte träffa tunnan - det betyder bara att jag missade.

Med det sagt får du tycka att Bright är världens bästa eller världens sämsta film hur du än vill, med vilken motivering du vill. Jag gillar personligen somliga dumma action-filmer själv (Starship Troopers är lätt en av de filmer jag har sett om mest av alla filmer någonsin). Den har ett existensberättigande och jag är glad att du gillade den.

---------------------------------------------

Tycker personligen det är rätt uppfriskande att läsa dina film-recensioner, för mer ofta än inte så gillar du filmen, vilket är uppfriskande i en tid då det tycks vara inne att mest hata på filmer/spel/tv-serier. Låt inte mitt besserwissande stoppa dig, do your thang.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Mundo;n287777 said:
Will Smith tex. sa såhär själv innan filmen släpptes.
Jag tillhör inte de som lägger någon nämnvärd vikt vid vad skaparna tyckte eller ville. Death of the author, och allt det där. Det enda som finns är texten. Filmskaparna har ingen mer auktoritet att bestämma vad en film handlar om än vem som helst i publiken.

Det är därför jag inte ger mig in på vad filmskaparna eventuellt ville, utan enbart talar om vad filmen tycks vilja.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Mundo;n287777 said:
Tycker personligen det är rätt uppfriskande att läsa dina film-recensioner, för mer ofta än inte så gillar du filmen, vilket är uppfriskande i en tid då det tycks vara inne att mest hata på filmer/spel/tv-serier. Låt inte mitt besserwissande stoppa dig, do your thang.
Mina främsta idoler när det gäller filmrecensioner/analyser är CinemaWins och Movies with Mikey på Youtube. Båda letar hela tiden väldigt aktivt efter positiva saker att säga om filmer, positiva och intressanta perspektiv. Det här med att vara edgy och cool och säga elaka saker är något jag inte riktigt har ork för längre; det är mycket trevligare att vara positiv. Och jag har kommit på att det är mycket roligare att tycka om film än att tycka illa om film... =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag såg Ant-Man and the Wasp idag.

Den var lite mer osammanhängande än originalet och lider lite av sequelitis; likt Iron-Man 2 saknar den lite tydlig riktning och försöker berätta flera halvfärdiga berättelser samtidigt. Turligt nog fungerar röran väldigt, väldigt bra. Allting är väldigt snyggt, väldigt mycket är roligt, och Evangeline Lily och hon som spelar Ghost är kickass.

Första filmen hade ändå lite karaktär av heistfilm. Jag brukar beskriva den lite som "Jönssonligan med superkrafter". Det här är mer som en generell 80-talsactionfilm fast med budget och specialeffekter från sent 2010-tal och med superkrafter. Till och med en av skurkarna är som direkt tagen ur en 80-talsactionkomedi. Men ja, det här är en rolig actionkomedi för oss som tycker att det är roligt när saker är olika stora. Och ändrar storlek. Var inte Älskling, jag krympte barnen väldigt kul? Jo, just det.

Jag har tänkt en del sedan jag såg klart filmen, och kommit fram till att jo, jag skulle nog kunna tänka mig att se den imorgon igen, med viss behållning.

BETYG: 5-/5
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,317
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n287783 said:
Jag såg Ant-Man and the Wasp idag.

Den var lite mer osammanhängande än originalet och lider lite av sequelitis; likt Iron-Man 2 saknar den lite tydlig riktning och försöker berätta flera halvfärdiga berättelser samtidigt. Turligt nog fungerar röran väldigt, väldigt bra. Allting är väldigt snyggt, väldigt mycket är roligt, och Evangeline Lily och hon som spelar Ghost är kickass.

Första filmen hade ändå lite karaktär av heistfilm. Jag brukar beskriva den lite som "Jönssonligan med superkrafter". Det här är mer som en generell 80-talsactionfilm fast med budget och specialeffekter från sent 2010-tal och med superkrafter. Till och med en av skurkarna är som direkt tagen ur en 80-talsactionkomedi. Men ja, det här är en rolig actionkomedi för oss som tycker att det är roligt när saker är olika stora. Och ändrar storlek. Var inte Älskling, jag krympte barnen väldigt kul? Jo, just det.

Jag har tänkt en del sedan jag såg klart filmen, och kommit fram till att jo, jag skulle nog kunna tänka mig att se den imorgon igen, med viss behållning.

BETYG: 5-/5
Lägg min frågas svar inom spoiler om du anser de passar så, men jag skulle vilja veta om filmen berör övriga händelser inom MCU och då självklart kanske mest om den bygger upp inför dessa hjältars insteg i nästa kapitel av ”Infinity war”?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Minimoni;n287808 said:
Lägg min frågas svar inom spoiler om du anser de passar så, men jag skulle vilja veta om filmen berör övriga händelser inom MCU och då självklart kanske mest om den bygger upp inför dessa hjältars insteg i nästa kapitel av ”Infinity war”?

Mnjae. Snarare gav den en ursäkt till varför Ant-Man inte kommer att vara med - i en mellan-eftertexternascen fick man se ett par karaktärer dö i Thanos' fingerknäppning medan Ant-Man var i the quantum realm. Jag tror att även Wasp dog, men är inte säker.

Och jag hade inte möjlighet att stanna och se om det var några fler efter-efter-eftertexternascener.

I själva filmen så var det mer aftermath från Civil War än Infinity War som färgade narrativet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
krank;n287782 said:
Det här med att vara edgy och cool och säga elaka saker är något jag inte riktigt har ork för längre
...med det sagt kommer såklart även nästa säsong av Game of Thrones att recenseras...

Consistency is the hobgoblin of small minds, och så.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
krank;n287827 said:
...med det sagt kommer såklart även nästa säsong av Game of Thrones att recenseras...

Consistency is the hobgoblin of small minds, och så.
Bäst fan för dig. Jag har saknat ett helt år av detta.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,317
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Krank: Ok, då förstår jag. Personligen så upplever jag ingen direkt motivation att gå och se någon av MCU filmerna som släpps mellan ”Infinity war” och uppföljaren. Detta då ”Infinity war” med uppföljare på något sätt är själva klimax som alla MCU filmer lett upp till på ett sätt eller annat, att då precis innan klimax se någon annan MCU release känns lite som att avbryta ett samlag för att börja mastrubera istället.

Jag överdriver självklart en hel del, men personligen tror jag att Disney kanske borde fokusera på filmer efter uppföljaren till ”Infinity war” istället för att pumpa ut filmer innan den så att säga visar vilket klimax MCU får.

Jag förstår de som har andra åsikter och jag älskar verkligen MCU och har sett nästan alla filmer på bio. Dock tror jag inte att jag kommer gå och se någon av filmerna som släpps innan ”Infinity war 2”, eller vad den nu kommer heta. Fram tills dess blir det att invänta filmerna på Blu-ray.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Zatoichi's Vengeance.

En hög banditer rånar en ensam vandrare när Zatoichi (Shintaro Katsu) kommer förbi och har ihjäl banditerna. Rånaroffret är döende, men ber Ichi att ta hans börs till någon som heter Taichi. Sen dör han, och i vanlig ordning är Ichi redan insyltad i en yakuza-härva innan han har något att säga om saken.

Och sen blir plotten komplex, när Taichi visar sig vara barnbarnet till en värdshusägare som utpressas av samma yakuza-band som rånade mannen på vägen.

---

Det är inte helt ovanligt att Zatoichi bara snubblar in i problem och sen måste kutta sig ut. Och problemet är nästan alltid en yakuza-klan som borde ha lärt sig vid det här laget att förr eller senare kommer en blind massör och sabbar hela verksamheten om man är för skurkig.

Men formeln håller! Det enda man behövet göra är att sätta in färgstarka karaktärer i stan och en komplex sörja av dem. Ju mer hårig desto bättre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag såg, sist av alla, Cloud Atlas igår.

Eftersom jag är i hälsingland ser recensionen ut såhär:

"Hja, int va vä den så dåli, den e."

BETYG: 5/5

(Jag tror att allt vettigt redan sagt av andra. Den är extremt snygg. Dess intellektuella innehåll kändes lövtunt. Jag imponerades inte av dess filosofi, men dess estetik och berättarteknik var vansinnigt bra)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Innan jag såg Cloud Atlas så såg jag också Tau.

Alltså. Jag förstår varför man säljer in den med säljtext som får den att låta som ett slags hightech-Saw. Men det är den inte. Den är en helt annan film. Tänk mer på den som... Fan, jag vet inte. Lite mer något i stil med Ex Machina? Det är inte så mycket blod, men det är snygg design, det är lite småintressant intellektuellt innehåll, det är en handling som visserligen är lite förutsägbar men inte JÄTTE-förutsägbar.

Jag tyckte om den.

BETYG: 4/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag såg Deep in Darkness

Den gick sent på natten i helgen, och jag förväntade mig inte särksilt mycket. Lät som en lågbudget-direkt-till-tv-film. Men den visade sig faktiskt vara rätt cool.

Mest för att det är en väldigt lovecraftiansk film tungt inspirerad av berättelser som "The Lurking Fear". Den lyckas faktiskt hålla en rätt bra lovecraftiansk känsla genom hela filmen på ett sätt som jag sällan sett i mer uttalade mythos-filmatiseringar.

Överlag tycker jag den var väldigt välgjord.

Betyg 4/5
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,182
Location
Borås, Sverige
Jag såg Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny igår. Det är tänkt som en uppföljare på Crouching Tiger, Hidden Dragon och utspelar sig 18 år efter den filmen. Återigen är det folk som vill ha tag i svärdet Green Destiny.

Inte riktigt lika visuellt snygg som originalet, men helt ok. Schysst koreograferade fightscener, men det hör ju till genren. De är dock inte spektakulära (kan ju vara att ens förväntningar höjts).

Hade velat se mer av vissa av karaktärerna.

Ger betyget godkänt.
 
Top