Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v23

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v23.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
Jag har sett Daywalkers,

Vampyrfilm med Ethan Hawk, Sam Niel och lite andra kändisar. Lite kul eftersom den tar den lite annorlunda approachen att vampyrerna tagit över helt. Människorna är inte ens slavar, utan jagat villebråd som flyr och gömmer sig.

Resultatet, och upptakten för filmen, är att detta resulterat i blodbrist eftersom de flesta människor dödats av (eller har blivit vampyrer), och det tycks som att svälten får vampyrerna att börja förvandlas till riktiga monster.

Tyvärr övergår filmen nästan omedelbart till att följa människornas kamp mot vampyrerna istället för att fortsätta berättas ur vampyrsamhällets synvinkel (fan vad coolt det hade varit), men filmen är välgjord med lite intressanta idéer.

Betyg 4 av 5 på Krankskalan
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag gick och såg Wonderwoman på 3D-bio. Såg också en här i mitt Facebook-flöde (tack Affe), vilken jag tycker representerar DC ganska bra just nu.




First off. Kan vi bara sluta med 3D? Det har inte gett en enda film jag har sett, någonsin, något som jag inte klarat mig utan. Så slipper jag iallafall betala femton spänn för ett par plastglasögon som gör bilden suddig...

Nåja, med det ur vägen...

Non-spoiler, positivt:
  • Bästa jävla musiken. Alltså, när den här låten börjar vill du hoppa upp och boxas till höger och vänster.
  • Stridsscenerna är snuskigt snygga, och det blir inte för mycket av det (även om det var ganska så tajt med dem i början, men det blir bättre). Det gäller faktiskt mest allt i hela filmen. Kostymer, sets, miljöer... Allt är snyggt. Man får en känsla direkt för vilka känslor regisören vill att man ska ha.
  • Gina Galdot är skitbra som Wonderwoman. Röst, utseende, allt. Jag är lite mer modern och föredrar den här typen av Wonderwoman. Jag vill ha muskler, som fan. Men good luck you fuck att hitta en kvinna som ser ut så och kan skådespela, så man får ta vad man har.
  • Filmen ger tillräckligt med utrymme för komedi och story, även om jag önskar att vi kunde fått lite mer om hennes uppväxt. Hade hon vänner? Hade hon en flickvän? Vad tyckte hon om att lämna dem? etc, etc, etc.

Non-spoiler, negativt:
  • I första världskriget var inte Tyskarna nazister. När ska Hollywood lära sig detta? Jag är historienörd, så för mig är det lika shockerande varje gång jag hör någon säga det. Är det här var gemene man/kvinna tror att Tyskarna var under första världskriget? Onda barbarer som startade kriget för det var skoj och de ville ta över världen? Helskotta vad trött jag blir. Som att göra en film om trettioåriga kriget och bestämma sig från början att ena sidan ska vara god bara för att, och därmed göra den andra sidan till mustasch-skruvande ondingar som skrattar så monoklarna hoppar ur ögonen på dem.
  • Länkat till första, men riktigt tråkiga skurkar. Om du vill göra tyskarna onda så valde ni fel krig.
Så ja, snygg film (idiotiskt snygg film) som berättar en helt okey story med en huvudkaraktär som är lätt att gilla. Alla är lätta att gilla faktiskt (förutom skurkarna då...). Som popcornsunderhållning får den helt klart 4/5. Det sägs inget och görs inget som du inte förväntat dig redan i en superhjältefilm, och det är helt okey. DC försöker rädda ett sjunkande skepp, inte revolutonera superhjältefilmer. Och med Wonderwoman lyckas de alldeles utmärkt.

Nu lite spoiler rant...

Onda Tyskar, really? Goda Britter/Amerikaner, really? Men för i helvete... Och Ludendorff?! Varför i helvete använda Ludendorff?! Tänk er om Marvel gjorde en film om andra världskriget och lät Manstein dra en lina kokain innan han försökte slå Captain America på käften. Alltså för fan... Bara hitta på ett namn. Kalla han Knöbelwank for all I care, men ta inte en historisk karaktär och gör han till någon slags knark-onding som är ond för det är skoj.

Dessutom skiter filmen nästan fullständigt i vad som är själva poängen med första världskriget: Det finns ingen 'god' sida. Vilket borde vara hela poängen med Dianas story också, att det inte finns goda eller onda sidor i krig bland människor. Krig är dåligt, kärlek är bra, bla, bla bla. Visst, hon nämner i förbivägen att alla människor blivit korrumperade av Ares, men vi vi möter i princip bara elaka tyskar och bara snälla Entente-soldater.

Kunde väl haft lite kulor och låtit Diana inse att båda sidorna är lika onda och lika goda, inte bara för att hon är bitter för att en belgisk by bombades, utan för att hon faktiskt inser att alla deltagare i ett krig är rövhål.

Om de vill göra det såhär, kunde de satt det under andra världskriget istället. Vilket också fixar story-problemet med att Diana tycker att det är jobbigt att folk skjuter på varandra med kulsprutor och att gas mot en civilbefolkning är fel... Men inte boxar ned Hitler den första September 1939 och avbryter andra världskriget på en kvart.

Nåja, I stand by my 4/5. Käka popcorn, lägg undan din historiebok.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Mundo;n244316 said:
[*]Gina Galdot är skitbra som Wonderwoman. Röst, utseende, allt. Jag är lite mer modern och föredrar den här typen av Wonderwoman. Jag vill ha muskler, som fan. Men good luck you fuck att hitta en kvinna som ser ut så och kan skådespela, så man får ta vad man har.
Eller så kunde de ha castat Gina Carano (mest känd från slagsmålssport och filmen Haywire) hon ÄR ju Wonder Woman. Precis som att Donald Glower borde vart Spindelmannen i förra omgången spindel-filmer.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
Jag har också sett Wonder Woman idag.

Direkt måste jag säga emot Mundo på en poäng:
Jag tycker inte de ger signalen "alla tyskar är nazister". Det finns exakt två tyskar i hela filmen som uppenbart är onda, resten är bara soldater som gör vad de är tvungna att göra. Generalerna i London bryr sig lika litet om det vanliga folket som det tyska överkommandot. Amerikas brott mot urinvånarna påpekas. Detta är en av filmens budskap, och hela anledningen att den är i WW1 istället för 2.

Själv har jag, hmmm... två och en halv negativa saker att säga. Och alla kan nog läggas vid Zac Snyders dörr.

Den halva först: utanför Themiscyra är allting fortfarande väldigt grått och brunt, och all färgmättnad har dränerats. Precis som i de tidigare DC-filmerna. Att jag bara ger ett halvt minus för detta beror på att det faktiskt kan tyckas passa för skyttegravarna, och det finns med en scen som nästan motiverar det genom att visa en kontrast mellan den färglösa omgivningen och WWs mer färgglada uniform.

Hel sak nummer ett: alla fajtscener har konstant speed-ramping. Det kändes faktiskt till och med värre än i de tidigare filmerna. Tror inte jag såg ett enda klipp i normal hastighet.

Hel sak nummer två:
slutet är precis som i BvS. Folk som kastar runt varandra i en tråkig grå miljö på natten.

Men det finns mycket viktigare saker som är bra:

* En superhjälte som faktiskt är hjältemodig. Hon har ideal, hon tror på något. Inte bara en förvuxen emo-unge med krafter. (Antagligen för att Jenkins inte förläst sig på Frank Miller och Ayn Rand.)

* En vettig karaktärsutveckling hos huvudpersonen. WW går från naiv till desillusionerad till luttrad men beslutsam, och allt i en film. (Detta är egentligen inget konstigt, det är från grundkursen i filmmanus, men Snyder tycks aldrig ha gått den kursen.)

* Realistiska känslor och relationer. Diana och Steve har bra kemi, de är ett trovärdigt par.

* Stunder av humor som är väl integrerade och inte bryter den fjärde väggen.

Så, jag ger också betyg 4 av 5, men av delvis andra skäl. :)
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Hitchcock i rymden: 'Lifepod' (1993), med Robert Loggia. Jessica Tuck, C.C.H. Pounder m.fl. Ett rymdskepp förliser och en räddningskapsel (eller vad man nu kan kalla den) räddar en liten grupp människor, och sedan är det problemlösningar, avslöjanden om vilka individerna är och vad som driver dem samt frågetecken om det var en olycka eller attentat.
Den bygger på Hitchcock-filmen 'Lifeboat' (1944), jag har inte sett originalet men misstänker att den är bättre, även fast Lifepod inte är en dålig film.
Om jag nämner TV-films bolaget Hallmark tror jag en del medelålders (alltså min ålder) får vissa minnen av ganska välproducerade filmer och TV-serier med hyfsat kända (och godkända) skådisar som man gärna såg, och glömde lika snabbt. Håll med eller inte, jag minns att jag tittade en hel del på Hallmarks filmer men har svårt att nämna mer än ett par titlar. Den här spelade jag alltså in, och jag känner att den har ett mönster i sig som återkom i många av TV-filmerna: skådisarna var ofta bättre än de något slätstrukna produktionerna, dom var gjorda för TV (med reklamavbrott).
Allt har inte åldrats väl, men går bra att se ändå på de grunder jag har nämnt: 4/5, en svag men positiv fyra istället för en tråkig men stabil trea.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jocke;n244328 said:
Eller så kunde de ha castat Gina Carano (mest känd från slagsmålssport och filmen Haywire) hon ÄR ju Wonder Woman. Precis som att Donald Glower borde vart Spindelmannen i förra omgången spindel-filmer.
Fast nu måste hon kunna skådespela också, tänker jag...

Som var på Blongo/Jamie Lannister...

Utöver 'de har tagit oss som slavar på andra sidan gränsen', vilket promptar WW att storma över ingenmansland... Och prickskyttar som prioriterar civila mål framför militära när de slåss mot Wonder woman och hennes gäng? Jag tyckte -inte- de gjorde särskilt mycket för att få första världskriget som framstå som den meningslösa tragedi det faktiskt var.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
P.S. om Wonder Woman.

Den historiske Ludendorff var faktiskt en (proto-)nazist. En maktgalen krigshetsande nationalist, som i verkligheten levde tills 1937. Han var grundaren av dolkstötslegenden, ledde frikårer, och deltog i två kuppförsök (inklusive Hitlers).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Bolongo;n244343 said:
P.S. om Wonder Woman.

Den historiske Ludendorff var faktiskt en (proto-)nazist. En maktgalen krigshetsande nationalist, som i verkligheten levde tills 1937. Han var grundaren av dolkstötslegenden, ledde frikårer, och deltog i två kuppförsök (inklusive Hitlers).
Ah visst, och han konverterade senare till gammelnordisk religion och tillbad Wotan. (Inte ens ett skämt). Här är ett citat från han själv.

"I decline Christianity because it is Jewish, because it is international, and because, in corwardly fashion, it preaches peace on earth."

Men hade han skjutit sina underordnade i huvudet för att de inte var trevliga nog hade han ändå satts i krigsrätt. Han kan vara hur 'ond' han vill historiskt. Dessa människor gjorde hemska saker nog utan att det behöver förvrängas till kokainsnortande psykopater.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Har inte sätt Wonder Woman än, ska se den imorgon vid 17:30. :)

Men några grejer tror jag att jag kan kommentera på ändå.

Första grejen... av någon anledning kommer Wonder Woman INTE vissas i Salong 1 i min biograf... den blev förpassad ner till Salong 2 (med både mindre duk och mindre antal platser än Salong 1) redan innan den ens hade visats någonstans. Vad de kommer istället fortsätta visa i Salong 1, varenda dag, och på varenda tid de visar filmer (2 gånge rper dag, lite efter 17 och sen runt/efter 20 eller 21), är den nya Pirates of the Carrabien som hade premiär en vecka eller två innan Wonder Woman.

Jag gissar att en av anledningarna är att de senaste DC filmerna har varit kraftigt ogillade av många... men... trots det... så gick alla de DC filmerna fortfarande väldigt bra, de tjänade in mycket pengar (BvS tjänade in nästan $873mil, och Suicide Squad tjänade in nästan $746mil, Man of Steel gick rätt bra också med $668mil).

Det kan ju vara så att de filmerna gick väldigt dåligt i min stad av någon anledning... men det känns lite konstigt att de skulle ha gjort det... för jag är rätt övertygad om att där finns % mässigt lika många nerdar (och annat folk) i min stad som vill se sådana filmer, som det finns i större städer... plus att jag har för mig att vi i Sverige kunde se de filmerna tidigare än vad de i Nord Amerika kunde (kan ha fel med det dock... men jag vet att där är en hel del filmer som vi får före dem).

Så det enda jag liksom har kvar att spekulera med här... om varför Wonder Woman har blivit förpassad ner till Salong 2 innan den ens hade visats någonstans, utan några större tidiga reviews utav den har eventuelt kommit ut i tid (så långt som jag vet), för att bio-ledarskapet skulle kunna göra något som helst informerat val om i vilken salong filmen skulle öppnas och visas i under första veckan/veckorna... är att det kanske är pga att det handlar om en kvinnlig huvudkaraktär och superhjälte.

Där finns kanske andra orsaker, faktiska legetima orsaker... och jag kan ju bara spekulera igentligen... men för mig så ser det just nu ut som att deras val att öppna och visa Wonder Woman endast i salong 2 i min stad, har varit pga att huvudrollen spelas av en kvinna. :confused:


Mundo;n244316 said:
First off. Kan vi bara sluta med 3D? Det har inte gett en enda film jag har sett, någonsin, något som jag inte klarat mig utan. Så slipper jag iallafall betala femton spänn för ett par plastglasögon som gör bilden suddig...
Jag kan inte mer än att hålla med om 3D... 3D har aldrig sätt bra ut för mig. Eller ja... där var en gång... en av Rogue One scenerna där man ser en Star Destroyer komma flygandes rakt mot kameran, men det är verkligen den enda gången, utav en 7-8+ något filmer som jag sätt i 3D, som faktiskt såg bra ut... allt annat ser rätt till riktigt dåligt ut.

Det är anledningen till att jag tillslut bestämde mig för att sluta se filmerna i 3D helt. Den sista jag såg i 3D var Rogue One... det skulle ha varit Doctor Strange från några månader innan... men jag blev för otålig med att vänta när det gällde Rogue One. XD

Problemet jag har med att jag har gjort det valet, att helt sluta se biofilmer i 3D, är att jag tenderar till att få en rätt reducerat möjlighet till att se filmen då om jag vill se dem i 1an eller 2ans salong. I de flesta fallen så har jag ett val utav två (i ovanliga fall 3) tider per vecka med nya filmer (och endast en tid per dag då också, och då den första tillgängliga tiden vilket brukar vara 17:någonting). De vanligaste dagarna har varit Tisdagar och Onsdagar, med några riktigt få Söndags gånger. Vilket kan vara ett problem pga var jag bor. För jag är helt beroende utav att bli kört till bussen, eller hela vägen in till stan, för att kunna ta mig någonstans utan att spendera ett flertal timmar med att gå... och jag vill helst undvika att sitta och svettas som en gnu i en biosalong full med folk. XD

Så anledningen till att jag inte kommer se Wonder Woman förrän imorgon... snarare än på relese datumet (den 2 Juni... fast tydligen så hade min stad en smygstart, för jag hade kunnat se den redan på den 1 Juni om jag velat)... är för att Tisdag och Onsdag är de första, och enda, dagarna än så länge som filmen visas utan 3D mellan Onsdagen förra veckan, tills torsdag denna veckan.

Det sista valet jag har att se filmer utan 3D på bio, är att vänta tills filmerna går ner till att börja visas i de mindre salongerna, 3-6 salongerna (50-81 platser, med de minsta bilderna) istället för 1'an (198 platser, störst bild) och 2an (120 platser, mindre bild än 1an, men större än 3-6)... för då är filmerna alltid utan 3D. Problemet där dock är att då måste jag chansa på att filmen faktiskt kommer stanna kvar i min bio så pass länge att den kommer förpassas ner till de 4 mindre salongerna. Och det kan jag inte veta om de kommer göra förrän det är för sent... för den informationen vet man/de inte förrän på Torsdagar, när de får informationen om vad de kommer visa på bio mellan Fredag den veckan till Torsdagen veckan därpå.

Jocke;n244328 said:
Eller så kunde de ha castat Gina Carano (mest känd från slagsmålssport och filmen Haywire) hon ÄR ju Wonder Woman.
Jag skulle nog påstå att filmen som Gina Carano är mest känd för är Deadpool. Haywire's box office var ca 23.5 gånger mindre än Deadpool ($33.4mil vs $783.1mil). XD

Fast & Furious 6 ligger nog där uppe också dock.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Tack för att ni till större delen håller era recensioner spoilerfria, hörni! Jag ska se Wonder Woman under veckan som kommer. Givetvis förutsatt att den fortfarande går i 3D, annars väntar jag nog på blu ray-releasen. Se en film i 2d om den finns i 3d? Aldrig! Eller, bara om jag redan sett den i 3d eller sällskapet insisterar.

(Är det förresten bara jag som tycker att det är mycket svårare att få en överblick på sfbios nya hemsida jämfört med den gamla?)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
krank;n244391 said:
(Är det förresten bara jag som tycker att det är mycket svårare att få en överblick på sfbios nya hemsida jämfört med den gamla?)
Det har blivit lite svårare att få en bra överblick ja. Det har blivit en hel del mer scrollande som man måste göra tycker jag. Och man tvingas till att scrolla ner rätt långt på standard sidan (Film tabben) för att hitta hela den där biten med sådant som "Kommande filmer" etc. :confused:

Visst att scrolla lite extra jämfört med inna är ju inte så där farligt... men det kan bli lite irriterande ändå ibland. Var ju van vid att bara behöva scrolla när jag kollade på sidan med Kommande Filmer... nu är det konstant scrollande oavsätt vad man vill göra känns det som.


Edit: Heh... räknade det... där jag innan inte behöve scrolla alls för att börja boka filmer, så behöver jag nu scrolla 2 gånger för att komma till "När vill du gå på bio?" biten för at boka.

Och för att komma till "Kommande filmer" etc delen... där jag tidigare bara behövde klicka två gånger på musknappen och sen scrolla igenom hela listan... så måste jag nu skrolla 3 gånger, klicka en gång på kommande filmer, och sen scrolla åter igen (och fler gånger än vad jag behövde göra innan också, för bilderna är större nu också, så färre får plats på höjden... kan se 2 rader åt gången just nu, där jag brukade kunna se kanske 4-5 rader på samma gång innan). XD
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Jag var van vid den gamla väldigt lätta sidan för att köpa biljetter - det känns som att det blev svårare att snabbt kolla igenom filmer och biografer. Kanske för att de bara visar ett begränsat urval på framsidan och inte har någon dedikerad "Köp biljetter"-del längre.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Antagligen. Sen om man bor i en stad där man har en rätt stor bio med många salonger så hjälper det ju inte.

Jag har nog lite tur där med att min bio bara har 6 salonger totalt, och i de flesta fallen så visar de bara film 2 gånger per dag per salong också... medan det ser ut som att sidan bara visar max 6 filmer åt gången på en "visas/kommer visas just nu" sida.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundo;n244316 said:
First off. Kan vi bara sluta med 3D? Det har inte gett en enda film jag har sett, någonsin, något som jag inte klarat mig utan. Så slipper jag iallafall betala femton spänn för ett par plastglasögon som gör bilden suddig...
uhm...spara glasögonen mellan visningarna? Jag har aldrig fattat varför ingen verkar göra det, det blir liksom flera hundra kronor ackumulerat över tid. När jag och kompisar ska gå på bio har vi sedan länge satt i system att ta med 3D-glas hemifrån så att det räcker åt alla. I Hongkong finns det inte ens glasögon att köpa i salongen, alla förväntas ta med egna.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag kan inte se 3d, jag har via mina synfel nersatt djupseende så jag ser verkligen i 2d. Det gör att 3d är helt uteslutet för mig, det fungerar verkligen inte alls.

Så jag skulle bli jätteglad om de slutade visa film i 3d så att jag slipper behöva kräva av mina vänner att vi måste gå på 2d versionen om jag skall följa med.

Och förösk inte säga att jag borde använda 2d-glasögon för med ljusförlusten så blir alla filmer skitfula.

Så antligen behöver de hitta en tekniks lösning som gör att det går att titta på 3dfilm i 2d utan problem eller så borde de sluta göra 3dfilm helt och hållet, så att sådana som mig inte blir bestaffade för våra genetiskt svagheter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Den enda rimliga lösningen, där ingen av oss bestraffas för era "genetiska svagheter", är ju att biografer ser till att visa samma film i både 3d och 2d.

Det finns folk som har nedsatt färgseende. Mig veterligen är det ganska få som argumenterar mot färgfilm... (Och ja, för mig är den fördel 3d har framför 2d fullt jämförbar med det lyft färgfilm innebär jämfört med svartvitt. Inte lika stor, men samma typ av stor förbättring av närvarokänsla och inlevelse)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Rhodryn;n244390 said:
Jag skulle nog påstå att filmen som Gina Carano är mest känd för är Deadpool. Haywire's box office var ca 23.5 gånger mindre än Deadpool ($33.4mil vs $783.1mil). XD
Jag skulle vilja påstå att om någon annan än RR blev mer känd av dödspolarn så var det Briana Hildebrand - inte någon man måste klicka på "see ful cast and crew" tredjefiolsskurk.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
krank;n244427 said:
Den enda rimliga lösningen, där ingen av oss bestraffas för era "genetiska svagheter", är ju att biografer ser till att visa samma film i både 3d och 2d.

Det finns folk som har nedsatt färgseende. Mig veterligen är det ganska få som argumenterar mot färgfilm... (Och ja, för mig är den fördel 3d har framför 2d fullt jämförbar med det lyft färgfilm innebär jämfört med svartvitt. Inte lika stor, men samma typ av stor förbättring av närvarokänsla och inlevelse)
Fast färg gör inte att man inte kan filma rörelse i sidled, eller för den delen att jag måste ha ett par glasögon OVANPÅ mina vanliga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Jocke;n244452 said:
Fast färg gör inte att man inte kan filma rörelse i sidled, eller för den delen att jag måste ha ett par glasögon OVANPÅ mina vanliga.
Nä, för all del, liknelsen är inte klockren - men jag blir alltid lite skraj när någon föreslår att vi ska skrota den teknik som i mina ögon är det största steget framåt för filmen sedan färgfilmen eller kanske talfilmen, bara för att det finns en del som inte kan eller vill se 3d och som då i sin missunnsamhet vill hindra alla andra från att se 3d också.

Lösningen på "en del biografer är dumma och visar bara 3d-versionen" är rimligen "biograferna förmås att visa båda versionerna", inte "världen ska förnekas den fantastiska uppfinningen 3d".


Och jodå, jag förstår att en del tycker om att gå på bio i grupp. Om en film då är i 3d får man väl göra som man alltid gör när en grupp ska se film och en eller flera inte kan eller vill se just den filmen: Man delar på sig eller så väljer man utifrån den i gruppen med störst begränsningar.



Det är ju illa nog att filmbranschen i stort verkar ha ignorerat den andra stora landvinningen på senare tid; att ge upp den vedervärdiga och föråldrade 24fps-begränsningen till förmån för 48fps eller högre...
 
Top