Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v29

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Ja visst ja. En uppenbarelse den här filmen gav mig är att jag uppenbarligen inte har något emot Chris Pratt, egentligen. Han kan tydligen vara rätt okej.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,620
Location
Huddinge
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 23: Iron man 2[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT]


[FONT=Times New Roman, serif]Jag har sett tre av de fyra avsnitt av agents of shield som jag skall se den här veckan, Det sista kommer jag se ikväll när jag sitter på natttåg upp till Norrland.

Jag gillar fortfarande serien, även om den lider av att vara en typisk Hollywood serie på alla sätt och vis.

Några tankar: (spoilers)

De maskerade männen var hade bättre hyfs än de flesta svenska tunnelbaneresenärer .

Jag tycker det är jätte förvirrande att se amerikanska skådespelare prata engelska och i en väldigt amerikansk tv-serie när de är på platser i Stockholm jag känner igen så väll.

Avsnittet där Simmons blir smittad av en ailen sjukdom, var helt fantastisk jättebra, och gav väldigt fina scener. Synd bara att slutet led av så många typiskt hollywood klichéer. Som att vaccinet (förlåt antiserumet) hittades precis när den smittade beslutat sig att ta självmord, Så det bli ett race mot klockan.
Och varför var avsnittet tvungna att försöka bygga upp grunden till vad som verkar bli en will they won't they- kärleksrelation mellan Simmons och Fitz. Jag menar räcker det inte med att de har det mellan Skye och Ward?
Och varför måste de förstöra den otroligt härliga vänskaps dynamiken som vi tidigare sett mellan Simmons och Fitz.
Om de gör May till ett kärleks intresse också så kommer jag bli riktig jävla förbannad, LÅT KVINNOR VARA MED UTAN ATT BEHÖVA VARA KÄRLEKSINTRESSE.

Vi har sett lite mer av centipede, och jag håller fast i min gissning att de är Hydra.

Jag får känslan att den här serien kommer följa den strukturen som Whedon satte i Buffy, med att varje avsnitt är ett monster of the week, lite smått utvecklande mellan karaktärerna. Och sedan kommer de sista 3-5avsnitten på säsongerna vara där det faktiskt händer saker. Jag gillade inte den strukturen i Buffy och jag tror inte jag kommer gilla det här. Låt varje avsnitt betyda något. Våga lita på att en tittare kommer se alla avsnitt, vi lever i 2015 inte 1994.









Ikväll åker jag som sagt upp till Norrland, och jag tror jag kommer ha lite internet brist när jag är däruppe,
Så även om jag nästa veck akommer se Thor the Dark world och skriva om den, så kommer jag kanske inte kunna posta om den förrän veckan efter. [/FONT]
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Jag har i mitt "svenska snutar" tema sett Den Tredje Vågen (2003) för att se om det fanns nån som helst beröringspunkt med de andra Johan Falk filmer min inre fakir lurat mig att titta på.
Det är väldigt många samma skåisar, och Johan Falks främsta karaktärsdrag är redan här att säga VAD FAN i alla rimliga och orimliga lägen.
Men annars är det helt annorlunda. Det är en ganska hårdkokt film som bygger på iden att den organiserade brottlsigheten har köpt in sig i den europeiska superstaten och kan göra lite vad de vill. Vi vanliga knegare kommer inte fatta att vi jobbar åt dem, varken när vi genomför skumma banktransaktioner för fantasisummor till anonyma skatteparadis eller när säkerhetsföretaget vi jobbar på börjar bete sig som prisjägare.
Sån tur att Johan Falk har fattat hur det funkar. Han levererar livsvisdomar som "Polisen kan bara hjälpa dig så länge ditt intresse och samhällets intresse är samma" och "Jag ska bygga mig en kåk i sten, med jävligt bra larm. Kommer någon dit för att skada mig eller min familj så dödar jag den jäveln". Samtidigt är han nån slags elittränad supersoldat och jättebäst på att mörda folk.
Av nån anledning blir han inblandad i nån slags soppa där en finanstjej ska mördas av ett säkerhetsföretag, eller om det är av en finanshaj (lite oklart).
Det är ca en miljon gånger bättre än tv4 filmerna. Regin är okej, manuset är smådåligt men innehåller ändå nått, det visar sig att flera av skådespelarna kan skådespela bara de får ok manus och ok regi!

en svag TREA av FEM.
Det är lite tandlöst och korkat, men på en fullständigt rimlig nivå.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
En djupdykning i träsket: 'Swamp Thing' (1981, R:Wes Craven), med bl.a. Louis Jourdan, Adrienne Barbeau och Ray Wise.
Japp, det är efter serien med samma namn och följer grundstoryn till viss del, för att den ska fungera som film har Craven lagt till action, lite humor och ändrat på detaljer (Barbeau spelar 'Cable', som är en man i serien) och lite annat. Att Barbeau är en kvinna som inte behöver räddas (utom när hon är jagad av träskbåtar med maskingevär i fören) stärker filmen, sen att det finns en del omotiverade scener med bara bröst och strippdans(!) får väl skrivas på 80-tals kontot. Finalen kunde gjorts bättre...ja, en del saker innan den också, men det flyter på bra och det löjliga tycker jag bara höjer charmen. Jag har läst att uppföljaren var sämre, så jag hoppas någon plockar upp gamle Träskmannen ur mossan och gör en ny, bättre film. Men jag gillart': 3/5., utan jobbiga dataeffekter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett The Fifth Element.


I en skitig och poppig framtid som ser ut att ha hämtats från ett antal nummer av Tung Metall kör Korben Dallas (Bruce Willis) taxi, och plötsligt ramlar en orangehårig Leeloo (Milla Jovovich) ner i baksätet på hans flygande taxi. Vad han inte vet då, men efter lite exposition hemma hos fader Cornelius (Ian Holm) får reda på, är att Leeloo är det femte elementet som ska rädda universum från Skuggan och hens henchman Jean Baptiste Emanuel Zorg (Gary Oldman). Kruxet är att ungefär alla på något sätt – medvetet eller omedvetet, och inklusive presidenten (Tommy Lister), radioprataren Ruby Rhod (Chris Tucker) och ett helt skitlass utomjordiska animatroniska mangaloriska legosoldater – försöker komma ivägen för Leeloo.

Och sen händer den bästa radioshowen i Ruby Rhods liv.

---

Jag minns när den här kom, och hur kritikerna ratade den; "det märks att Luc Besson var sexton när han skrev historien" sade de. Om så är fallet borde fler sextonåringar skriva film, i synnerhet när jag tittar på andra filmer som Expendables eller (sorry, Krank – jag klarar bara inte av Michael Bay) Transformers. Å andra sidan var det samma kritiker som inte såg satiren i Starship Troopers, utan tyckte den var otäckt propagandaistisk. Well, that's the effin' point and you didn't get it!

Fifth Element leker väldigt mycket med ett närmast serietidningsaktigt klippande mellan flera olika scener, där personer kompletterar varandras meningar. Ta till exempel flygplans-startscenen, där det finns markfolk som rensar parasiter, besättningsmän som förbereder skeppet för avfärd, Ruby Rhod som gökar med flygvärdinna, Cornelius som försöker komma ombord, och rena tekniska händelser med motorer som tänds och sköldar som höjs – klippt om varandra så att dialogen från en scen fyller ut dialogen i en annan scen.

Då när den kom tyckte jag att den var ashäftig och var överlycklig att någon faktiskt vågade ta ut svängarna så mycket som Luc Besson gjorde och göra en så överhejjans överhäftig Tung Metall-framtid. Nu när jag ser den igen så önskar jag att fler folk skulle ta efter Tung Metall-framtiden. Men tyvärr har det inte hänt, utan den här galna framtiden är numera något av det förflutna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har sett Human Centipede III: Final Sequence. Det var inte en jättebra idé. Men om ni är sugna på en film där Dieter Laser spenderar 1,5 timmar med att vråla grova obsceniteter, stirra vansinnigt och ge method acting ett nytt och pinsamt ansikte så kan den kanske vara sevärd, iaf om ni har 2 timmar av ert liv som ni verkligen inte värdesätter. Inte ens själva tusenfotingen övertygar, vilket är rätt uselt givet att den liksom är filmens selling point. Till och med om ni vill se filmen enbart för att andra tar anstöt av att den existerar finns det bättre val (jag kan namedroppa säkert ett dussin). Det enda roliga med Human Centipede III, liksom med 2:an, är hur sjukt meta de är visavis sin egen tvivelaktiga berömmelse och premiss. Liksom, vid en punkt i III:an när de planerar sin tusenfoting bjuder de in regissören/manusförfattaren (som givetvis spelar sig själv) för att komma och sälja dem på idén. När han senare får bevittna själva utförandet spyr han mot glasrutan i operationssalen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Jag så klart de sista Johan Falck filmerna, som ryckte upp sig mot slutet, de två sista är till och med helt vanliga tvåor med riktig klippning här och där! I den tredje från slutet (tror jag det är) är forumets kändaste medlem Simon med i en biroll och går ett ett-hus-av-sand-och-skugga-öde till mötes.
I slutet på den sista dyker Peter Rätz upp i eftertexterna och pratar om hur det är att vara avslöjad infiltratör på riktigt, det är ingen liten överdrift att säga att de två scenerna, en när han kör bil och en när han och Joel Kinnaman pratar lite, är film seriens bästa.
Över lag så är 2012 omgången mycket bättre än filmerna från 2009, för de har blivit mer tv-serieaktiga, tex så finns det fler biroller, handlingar som löper mellan filmerna och lite fler biroller.

Problemet är dock fortfarande att det händer för lite, varje en och en halvtimmes film går så långsamt fram att man skulle kunna tro att de handlade om postväsendet. En nedklippning till 50-70 minuter skulle överlag höja kvalitén rejält.

Jag tänkte att det här skulle vara över nu, men VAD FAN de gör ju ännu fler filmer så jag antar att jag måste se dem också.
Det här kan vara det minst frivilliga projektet jag genomfört sen skolan.
Samlingsbetyget blir ETT för 2009 filmerna och ETT OCH ETT HALVT för 2012 filmerna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,593
Location
Rissne
Förresten:

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting
V22: House on Haunted Hill
V23: Sleepy Hollow
V24: Titus
V25: Thirteenth Floor
V26: Galaxy Quest
V27: Entrapment
V28: Wing Commander

Den här veckan har jag lite (väldigt) sent valt ut THE ASTRONAUTS WIFE.

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
13th Warrior
200 Cigarettes
8mm
American Pie
Analyze This
Angela's Ashes
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Boys Don't Cry
Breakfast of Champions
Cruel Intentions
Deep Blue Sea
Edtv
Eyes Wide Shut
Insider, The
Inspector Gadget
Iron Giant, The
Magnolia
Man on the Moon
Midsummer Night's Dream, The
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Teaching Mrs. Tingle
The World Is Not Enough
Thin Red Line, The
Three Kings
Wild Wild West


Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,593
Location
Rissne
Jag har då sett The Astronaut's Wife från 1999.

Jag gick in med väldigt låga förväntningar. Alla recensioner jag sett har varit negativa, trailern såg skittråkig ut, men... Jag hörde om premissen, och gillade idén. Och hey, Charlize Theron och Johnny Depp och Joe Morton och Clea DuVal och Gary Grubbs och Tom Noonan och Blair Brown... Helt kass kan den ändå inte vara?

Jonny Depp spelar en astronaut. Han och hans partner tappar kontakten med jorden i två minuter. När de kommer tillbaks är han... annorlunda. Filmen bygger upp det hyfsat bra och det spelas en hel del på huruvida det bara är hans fru (Theron) som inbillar sig eller om det faktiskt är något fel på honom. Scifidelen av filmen är i mest i bakgrunden, och det blir ofta en film om äkta makar som förändras från Mr. perfect till röviga as, om graviditetspykoser och ångest, om tillit och familj, om våld i nära relationer och om abort.

Och hade jag varit det minsta intresserad av den sortens berättelser, om "levnadsöden" varit nog för att jag skulle intressera mig för en film, om jag var en sån som såg på film för att "sätta mig in i andras liv"... då hade nog den här filmen varit en fyra. För den är välskådespelad, tar tid på sig ("för långsam" säger en del recensenter, vilket jag väl håller med om) och har en del, förmodar jag, intressanta och känslomässigt tillfredsställande scener ur just sådant perspektiv.

Olyckligtvis för filmen så bryr jag mig inte. Jag hade gärna sett en tightare klippning, vassare manus. Gärna starkare scifi-inslag. Jag fattar grejen med att berätta alltihop genom fruns ögon och därmed hoppa över precis alla rymdscener och framställa tekniksnacket som obegripligt, men det funkar inte alls för mig.

Så jag vacklar. Jag tycker faktiskt att det här var en bra film. Jag tyckte bara inte om den själv. Jag skulle kunna rekommendera den, men inte till vem som helst.

BETYG: 3/5
 

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Krille;n105401 said:
. Nu när jag ser den igen så önskar jag att fler folk skulle ta efter Tung Metall-framtiden. Men tyvärr har det inte hänt, utan den här galna framtiden är numera något av det förflutna.
Håller med - en ny tung-metalldoftande film vore nåt - tekniken finns ju. Dredd (2012) och Mad Max:Fury Road tycker jag ändock ska få ett hedersomnämnade i sammanhanget; visst, dom har inte den där crazy Gaultier-känslan, men dom drar sitt strå till stacken.
 
Top