Jag har sett
The Fifth Element.
I en skitig och poppig framtid som ser ut att ha hämtats från ett antal nummer av Tung Metall kör Korben Dallas (
Bruce Willis) taxi, och plötsligt ramlar en orangehårig Leeloo (
Milla Jovovich) ner i baksätet på hans flygande taxi. Vad han inte vet då, men efter lite exposition hemma hos fader Cornelius (
Ian Holm) får reda på, är att Leeloo är det femte elementet som ska rädda universum från Skuggan och hens henchman Jean Baptiste Emanuel Zorg (
Gary Oldman). Kruxet är att ungefär alla på något sätt – medvetet eller omedvetet, och inklusive presidenten (
Tommy Lister), radioprataren Ruby Rhod (
Chris Tucker) och ett helt skitlass utomjordiska animatroniska mangaloriska legosoldater – försöker komma ivägen för Leeloo.
Och sen händer den bästa radioshowen i Ruby Rhods liv.
---
Jag minns när den här kom, och hur kritikerna ratade den; "det märks att Luc Besson var sexton när han skrev historien" sade de. Om så är fallet borde fler sextonåringar skriva film, i synnerhet när jag tittar på andra filmer som Expendables eller (sorry, Krank – jag klarar bara inte av Michael Bay) Transformers. Å andra sidan var det samma kritiker som inte såg satiren i Starship Troopers, utan tyckte den var otäckt propagandaistisk.
Well, that's the effin' point and you didn't get it!
Fifth Element leker väldigt mycket med ett närmast serietidningsaktigt klippande mellan flera olika scener, där personer kompletterar varandras meningar. Ta till exempel flygplans-startscenen, där det finns markfolk som rensar parasiter, besättningsmän som förbereder skeppet för avfärd, Ruby Rhod som gökar med flygvärdinna, Cornelius som försöker komma ombord, och rena tekniska händelser med motorer som tänds och sköldar som höjs – klippt om varandra så att dialogen från en scen fyller ut dialogen i en annan scen.
Då när den kom tyckte jag att den var ashäftig och var överlycklig att någon faktiskt vågade ta ut svängarna så mycket som Luc Besson gjorde och göra en så överhejjans överhäftig Tung Metall-framtid. Nu när jag ser den igen så önskar jag att fler folk skulle ta efter Tung Metall-framtiden. Men tyvärr har det inte hänt, utan den här galna framtiden är numera något av det förflutna.