Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v28

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Jag har sett Kung-Fu buskisen Kung Fu Hustle från 2004.
Det är en rätt briljant rulle full av fåniga kinesiska skämt, top-of-the-line kung fu och dansande gangsters.
Yx-Gänget har tagit makten över staden, bara de fattiga och exentriska människorna i svinstiegränd lever i nån slags frihet, efter som de inte äger något värt att ta. Två småskurkar som (falskt) utger sig för att tillhöra yx-gänget börjar dock ändå ge sig på lokalbefolkningen. Trams med flertalet kung fu mästare, slapstick i mängder, knasiga bifigurer och såklart den mytomspunna Sköna Helena följer.
FEM av FEM. En riktig klassiker, minst lika bra som Fong Sai Yuk 2: må den eviga kampens låga brinna för alltid.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
jag har även av någon slags vansinne eller självhat sett Johan Falk 1,2,3 och 4. Varför är oklart. Jag tycket i och för sig att Noll Tolerans var rätt cool när den kom men Livvakterna minns jag som en av anledningarna till att jag förut bar en pin med texten "stoppa svensk film" och Tredje Vågen hoppade jag helt och hållet över.
I alla fall så har nu tv-filmerna från 2009 och 2012 dykt upp på Netflix, så vad fan, jag såg dem.

Det är i ärlighetens namn inte så himla bra.
Brotten är trista, brottslingarna är korkade, polisen är träig och Johan Falk himself är den tråkigaste huvudperson en tv-serie har haft på länge.
Det är också så att de är förvånansvärt små saker de jobbar med för att vara en "grupp för särskilda insatser".
En och trettio, som de flesta filmerna klockar in på är dock en utmärkt längd för en hård polisrulle, så det är sällan allt för träligt. Det samlade betyget blir i alla fall TVÅ av FEM.
 

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Jag har också sett Jupiter Ascending - en Flash Gordon för 2000-talet, minus humorn. (det kan ni tolka hur ni vill...). ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,593
Location
Rissne
Jag såg Wing Commander igår kväll.

När jag först såg den blev jag rätt arg för att den skiljer sig så mycket från den spelserie den är inspirerad av. Utbytta skådespelare, förändrad och förfulad design... Jag gillade Wing Commander 3 och Wing Commander Prophecy, och den här filmen kändes som en förolämpning.

Idag bryr jag mig inte lika mycket om skillnaderna mot originalet. Jag tycker skådespelarbytena är nerköp, men det hade å andra sidan inte varit rimligt att ha Mark Hamill som en ung Christopher Blair år 1999. Malcolm McDowell hade säkert kunnat vara Tolwyn och John Rhys-Davies Paladin. Men Tom Wilson hade nog inte kunnat göra en bra Maniac...

Men nå; unga och ganska dåliga skådespelare. Ett ganska styltigt manus. Specialeffekter som pendlar mellan riktigt snygga och skitfula (det senare mest när illusionen bryts av tafflig animation; skepp som inte rör sig på ett sätt som känns trovärdigt etc). Och Kilrathi är rent gräsliga.

Men det blir en rätt underhållande historia totalt sett. All heder till Tom Wilson, men Mathew Lilliards Maniac får vara lite mer sympatisk - jobbig, gräslig, sexistisk, spattig absolut, men mänsklig och inte lika mycket av en bufflig mobbare.

Jag gillar det lager av komplexitet som adderas genom introduktionen av "pilgrims".

Filmen fick mig att vilja spela Wing Commander igen, så helt kass var den tydligen inte.

Det finns ett par namngivna kvinnor men jag tror inte de har någon konversation som inte handlar om en man, så ingen Bechdel. Och de är båda två kärleksintressen som främst är där för att driva de båda huvudpersonerna framåt.

Men jaja. En stark trea kan jag ge.

BETYG: 3/5
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag såg X-men: Days of Future Past i söndags. Extended edition, men jag har inte sett theatre release.

I en dystopisk framtid jagar robotar ner och fångar/dödar mutanter och de som hjälper mutanterna. De skickar Wolverine tillbaka i tiden (inte Kitty Pryde. :| ) eftersom han är den populära X-men-karaktären i filmerna eller nåt.

Den här kör i övrigt på i lite i samma stil som First Class - och det menar jag som något positivt. Att köra en retro-grej med X-men ger en extra färg till filmerna, även om det känns som att de tappat lite mutanter som metafor för rasism/homofobi/utstötta/förintelsen (ja, trots att handlingen kretsar kring det), då mutanter framställs som något nästan okänt. Men äh, vi får Quicksilver, Wolverine, Trask, Sentinels(ish), Mystique, Magneto och Professor X - med mera.

Jag ser gärna mer åt det här hållet. 4 av 5.
 
Top