Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v28

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v28. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag har på inrådan från olika håll sett anime-OVA'n Grey: Digital Target.

OK: Postapokalyps, folk lever i ruinerna av en gammal civilisation och måste bevisa sig i strid för att få Medborgarskap. Olika städer/byar slåss mot varandra. i varje stad/by finns en Little Mama, en superdator, som styr resursfördelning och annat. Huvudpersonen, Grey, är en sån som kämpar för att bli en medborgare. När filmen börjar är han nivå C och har nära till B; när man når A blir man medborgare.

En dag faller hans gamle mentor Red i strid någonstans utanför staden, och ingen räddningsaktion påbörjas. Så han och hans nya flickvän snor varsin flygfarkost och åker ut och letar. Och så händer det en massa mer grejer, som är spoileriga.


Hursomhelst: Filmen är från -86, vilket betyder att den är ganska snyggt ritad men att dess bildrutor per sekund är lågt. Den använder också massvis av de vanliga knepen för att kunna ha ännu färre bildrutor, till exempel långsamma panoreringar över stillbilder. Nästan all design är tråkig och ful; det gäller framför allt alla robotar. Soundtracket är schysst; typiska 80-talssynthar liksom.

Storyn är hattig och osammanhängande och dialogen ganska kackig överlag. Twisten var inte så mycket en twist och slutet bryts innan något faktiskt är löst.

BETYG: 2/5. Postapokalyps och robotar borde vara en klockren kombo, men det här var bara... nej.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,785
Har sett Jupiter Ascending. Wachowskis var sugna på en att mixa en twist på Matrix-storyn med nån slags crazy 80-tals science-fantasyvision det gått runt och närt. Resultatet är en halv-underhållande soppa vars största styrka är att den är effektiv i sitt berättande och 'exposition' utan att det blir styltigt. Dess svagheter är väldigt ointressanta karaktärer, rätt svaga actionscener och extremt ful design. Som bonus har den en av de mest passiva huvudpersoner på mycket länge. Om du tycker att andra generiska rymdoperafilmer är alldeles för snygga och har på tok för lite intergalaktiska rullskridskor, se den här filmen. Annars kan du skippa den och lägga två timmar på något vettigare. Betyg 2/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Jag har nu sett de tre versionerna av Kung Fury: Musikvideon, trailern och slutligen kortfilmen.

Någon sa en gång att trailern var den bästa versionen, och jag kan helt klart hålla med om detta. Visst, filmen har ett par ytterligare scener som fick mig att oooo:a och garva lite gran. Men vi snackar typ två minuter extra jämfört med trailern. Det lämnar väl typ 25 minuter eller så av saker som varierar mellan okej och rätt dåligt.

En parodi tycker jag ska driva med saker (både bra och dåliga) på ett bra och roligt sätt. Den här verkar försöka driva med dåliga saker genom att göra samma dåliga saker på samma dåliga sätt, och det är inte riktigt en parodi i min bok. Typ. Det är mest bara dåligt.

Mellan musikvideon och trailern är det väl typ dött lopp tycker jag. Musikvideon har David Hasselhoff, trailern har inte David Hasselhoff. Båda är klara kvaliteer i det här sammanhanget, känner jag.

Jag tror att nånstans skulle jag sätta betygen:
Musikvideon: 3/5
Trailern: 3/5
Kortfilmen: 2/5
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,785
Haha, ja jag har väldigt svårt för more is more-design där inget verkar ha en funktion eller skäl att existera. Och JA är en orgie i sådant :) Tyckte designen var väldigt generisk också, man har sett sådant förut lite för många gånger.

Men det största problemet med filmen var att den i slutändan var rätt ointressant på de flesta plan; karaktärer, handling, actionlösningar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag har sett om Häxan och Lejonet, Narnia-filmen från 2005. Jag hade helt glömt att man får se (minst) en bäver i rustning i den. Ingen rustningsdesign som jag är så superförtjust i, men ändå. Det kan faktiskt vara världens bästa "bäver i rustning"-film någonsin.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)
Vecka 22: Iron man (2008)
Vecka 23: Iron man 2
Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)
Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)
Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)
Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)
Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)
Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)
Vecka 30: Thor The dark world (2013)
Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)
vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)
Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)
Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)
Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)
Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)
Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)
Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)
vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)
vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)
Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)
vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)
Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)
vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)
Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)
Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)
Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)
vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)
Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)
Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)
Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)
vecka 52: Ant man (2015)
Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram. [/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Spoilervarning[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Så nu börjar tv-serie delen av mitt projekt, och jag har nu sett första avsnittet det handlar om hur en ickedöd coulson sätter ihop ett team bestående av en känslokall man, en grumpy kvinna och två energirika forskare, och tillsammans börjer de lösa brott. De jagar en svartman som fått superkrafter av en häxblandning av kraftstartare kallad centipede.
Avsnittet innehåller lite bråkande med varandra, cool teknologi och en hacker som bor i sin bil.

Tankar:
Jag gillade avsnittet, den lättsamma stilen som marvel universumet har verkar passa tv-serie formatet väldigt väll,[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Jag her en regel som om den bryts får mig att sluta titta på filmer/tv-serier och det är att om personer som dödats återuppstår, de underverk den fällan ganska nyggt här med Coulson imed att hans död bara var fejkad

Jag gissar att de bakom centipede är hydra [/FONT]



[FONT=Times New Roman, serif]Nu skall jag direkt se avsnitt två för jag kan vill inte vänta på det. [/FONT]
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Nu har jag även sett Avsnitt 2 av Shield och det var mindre bra.

det var inte dåligt men det kändes klumpigare, Det var mer bråk mellan medlemmarna vilket jag gillade, men sedan blev alla vänner på ett extremt ostigt sett.

Sedan fann jag klippningen i actionsekvenserna ganska förvirrande och svåra att följa.

Men det finns fortfarande saker jag gillar, till exempel gillar jag att alla huvudkaraktärer känns levande och har ett förflutet, jag gillar den kvinnliga biokemisten.

Det känns lite som om det finns en chans att jag personligen kommer få ut mer av den här tv-serien än jag får av filmerna
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Jag tyckte att det tog typ 15-16 avsnitt innan serien blev bra.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag såg Dude Bro Party Massacre III.

En crowdsourcad* rulle med slashertema. Den var låt oss säga sviktande i kvalitet, men för mig som är ett stort fan av genren dög den utmärkt (slasher, inte crowsourcad* hipsterfilm). Bitvis tårades mina ögon av skratt.

Bäst var nog formatet, den kan mycket väl vara inspelad på VHS. Även att filmen är klippt som att den vore inspelad från TV, med härligt usel reklam delvis med.

betyg 4 av 5.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
[FONT=Times New Roman, serif][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Avsnitt tre: [/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Serien fortsätter, och jag tycker det är lite synd att de beslutat att ha en form av monster of the week formula, och jag tycker det är synd att serien har en så svag koppling (iallafall hittills ) till filmerna., och på sett och vist känns det synd att tv-serien inte fanns när de byggde upp inför nya superhjältar. Tänk vad coolt det hade varit om vi haft ett asvnitt om hur de hittade thors hammare. Och thor filmen ifrån SHIELD perspektiv.

Men men nu skall vi inte önska för mycket.
[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]jag gillar att det känn som flera av karaktärerna börjar utveckla återkommande saker som till exempel att fitz vill ha en apa. [/FONT][/FONT]


[FONT=Times New Roman, serif][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Nu måste jag vänta till nästa vecka innan jag ser vidare, och jag tror att jag kommer sluta skriva saker ett inlägg per avsnitt och istället göra ett inlägg för veckans avsnitt.[/FONT][/FONT]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Aeon Flux.

Nej, inte MTVs tv-serie från nittikallt, utan live-action-filmen med Charlize Theron 2005.

I efterhand har jag svårt att komma ihåg varför jag gjorde det.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag har sett om Dario Argentos Phenomena från 1985. Nu i efterhand vet jag inte varför jag plockade upp just den Argento-filmen. Låt oss säga att den var betydligt spretigare och svagare än jag mindes den.

Roligt att se Jennifer Connelly i en tidig roll. Roligt, även, att se exempel på Argentos stora kreativitet när det kommer till specialeffekter. Allt har inte åldrats så väl, men det gör mig inte så värst mycket. De svärmar av insekter som sveper över bilden i några sekvenser lär vara kaffe som virvlar runt i vatten och som sedan lagts på som filter. Det låter suspekt, jag vet, men resultatet håller bra mittenpååttiotalet-standard.

Som vanligt med Dario Argentos filmer är Phenomena en sådan där det går att plocka ut och bli inspirerad av koola beståndsdelar. Helhet funkar inte så bra här, det ska en ha klart för sig, men som brukligt finns balla och kreativt använda interiörer och Jennifer Connellys kontroll över insekter är även det ett intressant tema (kan det vara för att jag nyligen såg Jupiter Ascending som fick mig att plocka upp Phenomena, i just den delen påminner de ju mycket om varandra).

Filmmusiken är gjord av Goblin, så att den är enastående behöver jag knappt nämna, eller hur? (Goblin, ett italienskt proggrock-band som samarbetat med Dario Argento många gånger, är ett bestående skäl till att jag fastnat för Cinema Giallo-mästarens filmer) Vad som sticker ut på musiksidan är att Goblin-soundtracket den här gången blandas med Iron Maiden-låtar. Resultatet blir väldigt ostigt. Jag upplever att Argento gjort något taskigt försök att hänga med i tidevarvet, vilket -85 tydligen kännetecknades av New Wave of British Heavy Metal. Resultatet har inte motstått tidens tand, i alla fall.Tycka vad en vill om NWOBHM, men speciellt Cinema Giallo är det inte.

Dario Argento har gjort betydligt bättre filmer både före och efter Phenomena, det är lätt att konstatera. Inte underligt att Phenomena känns som ett hafsigt mellanverk, där Argento försöker, men inte lyckas, klämma ur den sista droppen inspiration som investerats i mästerliga filmer som Profondo Rosso (1975), Suspiria (1977) och Inferno (1980), innan han hittat något nya stilar med filmer som Opera (1987) och Stendhal Syndrome (1996).

För Phenomena fungerar inte som helhet. Twisten är korkad sett till premissen. Jag skippar att sammanfatta storyn för er, för den är i ärlighetens namn svår att beskriva, och inte på ett bra sätt. Argento köttar på med allt för mycket olika ingredienser, vilket gör ingen av dem rättvisa. Samtidigt tappar han bort saker han är väldigt bra på: interiörerna, som jag ju fortfarande tagit upp som en bra sak, är inte lika utstuderade och används inte på ett lika fantasieggande sätt som vanligt. Kameraarbetet är inte heller lika inspirerat som jag är van att se det. Argentos filmer brukar ha sina små brister, men denna gång är bristerna blatanta och wow-upplevelserna, som brukar få bristerna att tyna bort, finns det desto mindre av.

Jag har mycket svårt att tycka dåligt om Dario Argentos filmer. Så är det bara. Även denna gång finns det trots allt nedsättande jag skrivit saker jag fastnar för och njuter av. Jag skulle definitivt inte rekommendera den till någon som en ingångsfilm till hans filmer, däremot. Då är den mest av intresse för lite mer inbitna genrenördar, faktiskt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag har klämt de andra två av de ny:iga Narnia-filmerna också. I förrgår såg jag Prins Caspian och igår såg jag Kung Caspian och skeppet Gryningen.

I dessa båda filmer görs rösten till Reepicheep, riddarmusketörmusen, av två olika skådisar: Eddie Izzard och Simon Pegg. Och priset för bästa talande riddarmusketörmus går till *trumvirvel* Simon Pegg!

I mitt tycke är Skeppet Gryningen bästa rullen av de nya. Ett riktigt bra matinéäventyr (vilket jag tror att jag rapporterat i filmklubben nån gång tidigare också). Överlag gillar jag dem nog bäst i omvänd kronologisk ordning faktiskt. Första filmen är den som känns mest Disney på ett inte så strålande vis. Fältslag med en droppe blod? Oh really! Och de där tvålfagra vuxna versionerna av huvudpersonerna? Yowza!

Anyways: Narnia-filmerna fortsätter vara mina go to för lättsamt fantasymys.

Häxan och lejonet får 3,1 rustningsbävrar av 5.
Prins Caspian får 3,4 kidnappade dvärgar av 5.
Kung Caspian och skeppet Gryningen får solida 4,1 Allan Moore-lookalikes av 5 (fast de är sju i filmen).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag har sett Chef. En ganska enkel feelgood-film om en kock som hittar ny riktning i sitt liv och connectar med sin son. Förutsägbar och utan större djup men med ett par fina och/eller roliga scener. Bechdel-fail och ganska grabbig över lag.

3/5
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag tycker också att Skeppet Gryningen är riktigt lyckad. Bokförlagan passar iofs väldigt bra för filmbearbetning. Synd att det inte blev någon Silvertronen (som ju är den bästa boken).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Vimes;n103715 said:
Jag tycker också att Skeppet Gryningen är riktigt lyckad. Bokförlagan passar iofs väldigt bra för filmbearbetning. Synd att det inte blev någon Silvertronen (som ju är den bästa boken).
Ja, jag hade gärna sett fler filmer. Jag har förresten bara läst två Narnia-böcker (Min morbror trollkarlen och Hästen och hans pojke), så i stort var handlingen i de här filmerna ny för mig. Handlingen i Silvertronen verkar rätt fräsig så jag får nog ta mig i kragen och läsa den nån gång framöver.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag har också sett den där versionen av Waterworld som det pratades om förra veckan. Den var ganska schysst. Original-waterworld är en 2/5 för mig, en ganska trist standardaction-film mot en intressant men. Bortslösad backdrop. Den här versionen kändes mer som personerna och världen hamnade mer i fokus och action-handlingen blev bakgrund. En stark 3/5.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Förresten:

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting
V22: House on Haunted Hill
V23: Sleepy Hollow
V24: Titus
V25: Thirteenth Floor
V26: Galaxy Quest
V27: Entrapment

Den här veckan har jag lite sent valt ut WING COMMANDER.

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
13th Warrior
200 Cigarettes
8mm
American Pie
Analyze This
Angela's Ashes
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
Astronaut's Wife, The
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Boys Don't Cry
Breakfast of Champions
Cruel Intentions
Deep Blue Sea
Edtv
Eyes Wide Shut
Insider, The
Inspector Gadget
Iron Giant, The
Magnolia
Man on the Moon
Midsummer Night's Dream, The
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Teaching Mrs. Tingle
The World Is Not Enough
Thin Red Line, The
Three Kings
Wild Wild West


Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II
 
Top